"לא תראה אותי במשחקים של הפועל. לפעמים אני רואה משחק בטלוויזיה. פעם אחת שכנעו אותי ללכת לדרבי. הלכתי, ראיתי וזה לא מושך אותי יותר. כשאני רואה כיום כמה הכדורגל פגע בי ובמשפחה שלי אני ממש לא חושב בכלל לחזור לראות משחקים", אומר השבוע אפרים גבאי, סמל אדום, מי שהיה מזוהה טוטלית עם הפועל חיפה ומילא בה כמעט כל תפקיד אפשרי.
4 צפייה בגלריה
תמיד הפועל. גבאי
תמיד הפועל. גבאי
תמיד הפועל. גבאי
(צילום: נחום סגל)

לפני שבע שנים הוא התנתק מהמועדון ומאז השתנו אצלו סדרי העדיפויות. "היום אני משקיע הכול בנכדים. בדיעבד אני רואה מה הפסדתי בחיים בגלל הכדורגל. אני חווה היום דברים שלא אפשרתי לעצמי עשרות שנים".
בעוד שבועיים ימלאו 21 שנה ללכתו של רובי שפירא. הוא היה עבורך הרבה יותר מבעלים של קבוצה.
"אני מתקשה להאמין שחלפו כל כך הרבה שנים בלעדיו. מלבד המשפחה היקרה שלו אני הייתי האיש הקרוב ביותר אליו. לא אשכח את הרגע שאבי קאופמן ואני הורדנו את הארון שלו מהמטוס. אני לא מפספס אף אזכרה שלו. היה לו חלום להביא אליפות להפועל חיפה כדי להגשים חלום לאביו ואחיו ולא היה מאושר ממנו כשזה קרה. הכול בזכותו. לא אשכח את הרגע הזה בליל שישי כשהיינו לקראת משחק ליגה ואז קאופמן הודיע לי שרובי שם קץ לחייו. לא האמנתי, הייתי בטוח שהוא צוחק איתי".

4 צפייה בגלריה
מתגעגע לאיש. רובי שפירא
מתגעגע לאיש. רובי שפירא
מתגעגע לאיש. רובי שפירא
(צילום: ראובן כהן)


יש מי שטוען שההישגים של הפועל בעידן יואב כץ מאפילים על האליפות הזאת.
"על איזה הישגים מדובר? בלי לזלזל בגביע מדינה או גביע טוטו אפשר להשוות את זה לאליפות? זה לא בר השוואה בכלל".
סמל נוסף, מאיר בן מרגי, סיים לאחרונה את דרכו במועדון. היו כאלה שקשרו אותו לכישלון.
"לא חשבתי שהוא יהיה כל כך הרבה שנים במועדון. יש לו עסקים מחוץ לכדורגל, הוא לא נשאר בגלל הפרנסה אלא רק בגלל אהבה למועדון. אני אמרתי לו כמה וכמה פעמים שיעזוב, תמיד מאשימים את הש"ג. הוא היה חייב לעזוב לפני מספר שנים. לא ידעו להעריך אותו".
איך אתה מסביר את העובדה שהפועל לא מצליחה לצאת מהבינוניות?
"אני לא שם ולא רוצה להיכנס לפן המקצועי. דווקא העונה כץ עשה מבחינתו הכול כדי שהעונה הזו תהיה יותר טובה. הוא השקיע המון אבל יש במועדון משהו שמונע הצלחות. כל אחד צריך לבדוק את עצמו. אני לא שם".

4 צפייה בגלריה
הבעלים יואב כץ
הבעלים יואב כץ
הבעלים יואב כץ
(צילום: אורן אהרוני)

היה העונה כישלון מוחלט בעניין הרכש.
"כשאתה נכשל עם זרים, לא עם זר אחד, עם מרביתם, זה משמעותי. זכינו באליפות בגלל זרים מצוינים. רוסו, אוליאנוב, מילנקו ועוד. הישראלים אורן זיתוני ואורן ניסים ואחרים הצטיינו כי הם שיחקו לצד זרים נהדרים".
מבחינת יואב כץ המינוי של דמות כמו רוני לוי נראה כמו חשיבה מחוץ לקופסה.
"במהלך השנים כבר היו מאמנים כאלה. ניר קלינגר קיבל הרבה קרדיט, אימן כמה קדנציות. מי שנכשל שלוש פעמים אין סיבה שיצליח בפעם הרביעית".
לאן נעלמו האוהדים האדומים? הם נבלעים בסמי עופר.
"להפועל יש המון אוהדים. אוהדים מייצרים בעזרת הצלחות, כישלונות מבריחים אוהדים. מעל 50 אחוז מאוהדי מכבי חיפה היום זה דור חדש. בזכות ההצלחות מכבי מצמיחה דור המשך. אני שיחקתי בקריית חיים מול 24 אלף אוהדים של הפועל חיפה. למשחקי ליגה הגיעו 7.000 אוהדים בממוצע".

4 צפייה בגלריה
אוהדי הפועל חיפה
אוהדי הפועל חיפה
אוהדי הפועל חיפה
(צילום: אורן אהרוני)

בזמנו מחלקת הנוער הצמיחה כישרונות וסמלים. כיום זה לא קורה.
"בתקופה הזאת אין בהפועל סמלים וזה לאו דווקא בהפועל. היום שחקן פה, מחר הוא שם. בהפועל רק לירן סרדל הוא ילד שגדל מגיל 5 בקבוצה, וחוץ ממנו אין כאלה. בשנים שאני הייתי במועדון עלו לבוגרים 6-7 שחקנים ממחלקת הנוער, כיום אין אפילו אחד".
אם כך אתה בטח מברך על מינויו של עדן בן בסט לעוזר מאמן.
"עדן הוא בחור מדהים אבל אני לא יכול לומר שהוא סמל כי הוא שיחק בהרבה קבוצות, מכבי חיפה למשל. למעשה, אין חוץ מסרדל כזה בקבוצה. שחקן שמגיע לשנתיים עובר לקבוצה אחרת וחוזר זה לא סמל מבחינתי. מעבר לכך עדן מקצוען, והוא יצליח בתפקיד".
אתה רואה את הפועל משתלבת בפלייאוף העליון?
"היא כרגע במאבק על הפלייאוף ויש מצב שתגיע לשם למרות שהיא גם קרובה לתחתית. אני מאמין שניצחון אחד או שניים יחד עם השינוי של רוני לוי כמאמן יכול להזניק את הקבוצה למעלה".
קראו גם: >>