תושבי רחובות יוכבד, אביגיל, אהוד ושער הגיא בשכונת כרמל הוותיק גילו השבוע על הגשת 8 בקשות חדשות לבניית פרויקטים של תמ"א 38 ברחובותיהם הקטנים.
מדובר בבקשות שמכילות חריגות משמעותיות ממסמך המדיניות העירונית, מה שמעלה חשש כבד בקרב התושבים כי המהלך יפגע באופן בלתי הפיך באופי הרחובות הקטנים, בשטחים הירוקים, בבטיחות הולכי הרגל, בערך הדירות ובאיכות חייהם.
רחובות יוכבד, אביגיל, אהוד ושער הגיא הם רחובות קטנים בני 20-30 בתים כל אחד, מאופיינים במבנים נמוכים בני שלוש קומות עם גגות רעפים, תחושה קהילתית חזקה וצמחייה טבעית עשירה. אך בקשות הבנייה החדשות מאיימות להפוך את האזור הצפוף ממילא למוקד של עומסי תנועה וחנייה. התושבים מדווחים כי כבר כיום ישנה מצוקת חנייה משמעותית ברחובות אלו, כשהמדרכות חסומות על ידי רכבים חונים ואין מספיק חניה כדי להכיל את הדירות הקיימות.
קראו עוד:
"אם יאשרו את הפרויקטים, עוד כ- 180 משפחות יתווספו למתחם הקטן שלנו", אומרת אחת מתושבות הרחוב, "לנו, כתושבים הוותיקים, פשוט לא יהיה מקום להחנות. נאלץ להחנות רחוק מאוד, אפילו במרחק של 20 דקות, מי ירצה לגור ככה? מה יקרה לערך הדירות ברחוב שייפגע?".
מעבר לחשש נוסף בקרב תושבי הרחוב של הפגיעה בסביבה הטבעית, לרבות הצמחייה והוואדי, תושבים חוששים מפגיעה בצביון השכונה.
דיירת מיוכבד: ''חמישה בנייני בטון ענקיים ברחוב של 20 בניינים משמעותו הרס הרחוב לעד, זה ישנה לחלוטין את אופי הרחוב. הבנייה תפגע באור השמש, במרווחים בין הבניינים, באוויר, בפרטיות, הנוף שלנו יהיה של חומות וקוביות בטון ענקיות במקום עצים ובתים נעימים שמשתלבים עם הטבע, על חניה ומדרכות אין מה לדבר, כבר היום תושבים מרחובות סמוכים חונים אצלנו ברחוב, אין מספיק חניות לדיירים הקיימים ובטח לא לעוד 100 משפחות, אנחנו מרגישים אבודים''.
דיירת נוספת מוסיפה: "ברחוב אהוד כבר אוכלסו 3 פרויקטים, יש 2 נוספים בבניה מתקדמת ועוד 5 בקשות על הפרק. איך הרחובות יכולים להכיל כל כך הרבה תושבים חדשים כשבקושי יש חניה לדיירים הוותיקים? מדובר על תוספת של לפחות 80-90 משפחות ולפחות 130 מכוניות שלא יקבלו מענה מלא במבנים החדשים ויחנו ברחוב. וכבר עכשיו יש עומסי תנועה בלתי נסבלים. יש פה את בית ספר אהוד עם מאות תלמידים. מה יהיה במקרה של שריפה? אנחנו שכונה כלואה".
השכונה נשכחה
לדברי התושבים, מסמך המדיניות העירונית משנת 2020 קובע תנאים מיוחדים לאזורים ייחודיים בעיר כמו כיכר היינריך היינה ושמבור. "לשכונה שלנו יש ערך ארכיטקטוני וסביבתי דומה, אך נדמה שהיא נשכחה," הם טוענים.
כחלק ממאבקם, שלחו התושבים מכתבים לעיריית חיפה בבקשה לעצור את הפרויקטים ולשמור על אופי השכונה. "אנו מבקשים את התערבותך הדחופה," כתבו במכתבם. "אנו מזמינים את ראש העיר וצוותו לסיור בשכונה, על מנת להתרשם מהמצב בשטח ולשמוע את עמדתנו. אנו מאמינים כי ניתן למצוא פתרונות מאוזנים שיאפשרו פיתוח תוך שמירה על איכות הטבע ואיכות החיים של כלל התושבים."
התושבים מקווים כי עיריית חיפה תתייחס ברצינות לבקשתם, תכיר בערך הייחודי של השכונה ותנקוט צעדים לשמירה על צביונה המיוחד.
בעיריית חיפה ציינו כי "בעירייה מייחסים חשיבות רבה לשמירה על איכות חיי התושבים ושמירה על ערכי הנוף והטבע העירוני בשכונות העיר הוותיקות ובכלל זה רחובות אביגיל, יוכבד אהוד והסביבה. בהתאם לכך נבחנת בקפדנות רבה כל בקשת בנייה תוך התייחסות למכלול הטענות המועלות על ידי התושבים.
"בנוסף פועלת העירייה בשיתוף המנהלת להתחדשות ממשלתית להכנת תכנית התחדשות בנייניית שנועדה להחליף את תמ"א 38 לאחר פקיעתה. התוכנית שנמצאת בסמכות הוועדה המחוזית תתייחס לכלל היבטי הבנייה לרבות: נוף, איכות סביבה, תנועה ועוד – תידון בתקופה הקרובה בוועדה המחוזית".