יחסי אגודת הסטודנטים והנהלת אוניברסיטה חיפה נקלעו למשבר מתמשך שמגיע לשיאו דווקא ביום הזיכרון הנוכחי.
4 צפייה בגלריה
אלעד עסיס
אלעד עסיס
"סתימת פיות". אלעד עסיס
(צילום: נחום סגל)

אלעד עסיס במסר להנהלה
(צילום: התאחדות הסטודנטים)


במשך שנים רבות, ולמעשה מאז הקמתה של אגודת הסטודנטים באוניברסיטת חיפה, אומץ באוניברסיטה מנהג לפיו בטכסי הזיכרון הממלכתיים בקמפוס, כמו גם בטכסי יום השואה, ניתנה בטכסים במה גם לנציג הסטודנטים, יו"ר אגודת הסטודנטים המכהן.
השנה בחרו באוניברסיטה להתעלם מנציג הסטודנטים, ולהזמין לשאת דברים סטודנטים אחרים. הסטודנטים שנבחרו, ראויים ככל שיהיו, אינם נבחרו על ידי הסטודנטים או האגודה.

4 צפייה בגלריה
הנשיא פרופ' רון רובין והרקטור פרופ' גור אלרואי
הנשיא פרופ' רון רובין והרקטור פרופ' גור אלרואי
הנשיא פרופ' רון רובין והרקטור פרופ' גור אלרואי
(צילום: אוניברסיטת חיפה)

הרקע להתעלמות האוניברסיטה מיו"ר האגודה המכהן אלעד עסיס, הוא אירוע לציון 100 ימים ל-7 באוקטובר, אירוע שנערך בינואר 2024, ובו מצא לנכון עסיס למתוח ביקורת חריפה על התנהלות הנהלת האוניברסיטה.
עסיס תקף בנאומו את ההנהלה על השבתם ללימודים של סטודנטים שפרסמו תמיכה לכאורה במעשי חמאס. עסיס האשים את חברי ההנהלה בצביעות ובבגידה בחטופים. "כולנו מתביישים להיות חלק מהאוניברסיטה. בגדתם בחטופים", קרא מעל הבמה נציג האגודה לחברי ההנהלה.
מאז אותי נאום, באגודה טוענים כי ההנהלה ניתקה קשר עם האגודה ונציגיה, ואותם סטודנטים שנטען כי פרסומיהם ידונו בוועדת המשמעת, חזרו ללימודים כאילו דבר לא קרה.

4 צפייה בגלריה
אוניברסיטת חיפה
אוניברסיטת חיפה
סערה בקמפוס. אוניברסיטת חיפה
(צילום: אוניברסיטת חיפה)

אלעד עסיס: "אני המום ומצר על הצעד הקיצוני בו בחרה הנהלת האוניברסיטה לפעול כנגד הגוף היציג של הסטודנטים. כאשר קיבלתי את סדר מהלך טכסי הזיכרון חשבתי שנפלה טעות סופר בכל שלא שובצתי לשאת את דבר הסטודנטים. נאמר לי כי מדובר בהחלטה 'שהתקבלה מלמעלה'. ההנהלה לא השיבה לפניותיי ובחרה בסטודנט אקראי שיישא דברים במקום הגוף היציג של הסטודנטים".
יו"ר אגודת הסטודנטים מציין כי באוניברסיטה שבו וטענו כי חופש הביטוי הוא ערך עליון עבור המוסד האקדמי. כך לדבריו היה כאשר מרצים התבטאו נגד מדינת ישראל, וכך נטען כאשר לא הורחקו סטודנטים שהביעו תמיכה בטרור.
עסיס: "לצערי, כאשר הדבר מגיע ליו"ר אגודת הסטודנטים חופש הביטוי כבר לא חזות הכל. הנהלת האוניברסיטה החליטה "לאטום" את פיו של היו"ר האגודה כאשר כל חטאו היה כי העז להגיד את מה שרבים חשבו אך חששו לומר. פעולת האוניברסיטה אינה אלא פעולה פחדנית ובעלת ניחוחות דיקטטוריים שמבטאים הפגנת כוח חסרת רסן ותו לאו.
"זהו שימוש לרעה ביכולותיהם של הדרגים הבכירים באוניברסיטה על מנת ללמד לקח את יו"ר האגודה ולהרתיע אחרים מלומר את דבריהם כאשר אלו אינם מתכתבים עם הלך הרוח של ההנהלה. זהו מקרה חמור של האקדמיה הישראלית במדינתנו. נמשיך להילחם ולא ניכנע על אף הלחצים והכוחות שפועלים כנגדנו".

4 צפייה בגלריה
הפגנה אוניברסיטת חיפה
הפגנה אוניברסיטת חיפה
הפגנה מחוץ לאוניברסיטה נגד סטודנטים שהביעו תמיכה בחמאס
(צילום: פרטי)

קראו עוד:

מאוניברסיטת חיפה נמסר: "השנה, יותר מבכל שנה אחרת, אנו נדרשים להכיר ולהוקיר את אלה אשר נשאו בנטל המלחמה. על כן, הסטודנט שנבחר לשאת דברים ביום הזיכרון לחללי צה"ל הוא סטודנט ששירת במילואים כלוחם בזמן המלחמה. הסטודנט שנבחר לשאת דברים בטקס הזיכרון לשואה ולגבורה הוא פעיל חברתי ומלגאי מצטיין של "מובילים עתיד".
גורם באוניברסיטה ציין: "אותו יו"ר סטודנטים ניצל את הבמה באירוע שעסק למען החטופים, לקרוא לחברי ההנהלה "בוגדים בחטופים". בין חברי ההנהלה אגב גם קצינים בצה"ל. האם אחרי אותו נאום יש לתת פעם נוספת את הבמה לאותו נציג? כדי שיפגע שוב במשפחות? באירוע ממלכתי? יש מקום להשמעת ביקורת אבל נחצו קווים אדומים".