אחת המנצחות בבחירות 2024 היא עו"ד שרית שטיינברג גולן שהתמודדה לראשות העיר ולמועצה עם רשימתה "חיפה בשבילנו – חוזה חדש".
10 צפייה בגלריה
שרית גולן וענבל איבן בית הלחמי בהפגנה
שרית גולן וענבל איבן בית הלחמי בהפגנה
שרית גולן (משמאל) וענבל ריבן בית הלחמי בהפגנה
(צילום: יפעת דאדו)
גולן, חברת מועצה ותיקה, הכפילה את כוחה ל-2 מנדטים, ולצידה תכהן במועצת העיר עו"ד ענבל בית הלחמי ריבן. בקמפיין שלה היא הניפה את דגל הליברליות כמי שעומדת בראש המחאה נגד הממשלה בחיפה, ומייצגת מפגינים בבתי משפט. היא מגיעה להפגנות במוריה וחורב, ומנהלת מאז ה-7 באוקטובר את החמ"ל הגדול והפעיל ביותר לטובת תרומות ציוד, ביגוד ומזון לחיילי צה"ל ותושבים שפונו מבתיהם.
בסיבוב השני בבחירות חברה ליונה יהב, וצבעה את ריצתו בצבעים ליברליים שבלטו מאד על רקע הסכמים שעשה דוד עציוני עם הרשימות החרדיות. בעקבות הניצחון תכהן גולן כסגנית ראש העיר בשכר ותחזיק את התיק היוקרתי של מינהל התכנון ויו"ר ועדת המשנה לתכנון ולבניה, אחד התפקידים הכי משפיעים בחיפה.

10 צפייה בגלריה
הליברלים: שרית גולן, יוסי שלום, יונה יהב, אביהו האן
הליברלים: שרית גולן, יוסי שלום, יונה יהב, אביהו האן
הקואליציה הליברלית במועצת העיר: שרית גולן, יוסי שלום, יונה יהב, אביהו האן
(צילום: מחאת העם חיפה)

אחרי 22 שנים כעורכת דין שפועלת מטעם הסנגוריה הציבורית, תתמנה לסגנית ראש העיר ותסגור את המשרד הפרטי שלה. שוחחנו איתה זמן קצר לאחר ששחררה ממעצר מפגינים שנעצרו במחאה נגד נתניהו בקיסריה.
קצת קשוח לעזוב את עריכת הדין.
"יהיה קשה כי אני אוהבת את המקצוע אבל סגנית ראש עיר ומחזיקת תיק מינהל ההנדסה הוא תפקיד לא פחות חשוב שאחראי לצמיחת העיר ועתיד ילדינו. נכנסתי לחיים הציבוריים כדי להשפיע".
מה התפקיד בדיוק?
"יו"ר ועדת משנה לתכנון ולבניה, ממלאת מקום יו"ר ועדה מקומית שיונה יהב יהיה היו"ר, ונציגת העירייה בוועדה המחוזית".


10 צפייה בגלריה
בקיאה בפרטים. שרית גולן
בקיאה בפרטים. שרית גולן
מעדכנת סטטוס. שרית גולן
(צילום: נחום סגל)

ארגון מחדש


את מודעת למצב שתושבים מחכים שנים להיתר למרפסת, ממ"ד או בית?
"זה ברור לי. לקח לי שנתיים לקבלת היתר לבניית ממ"ד. יש אנשים שמחכים 5 שנים לאישור למרפסת. אני רוצה קודם כל לשחרר את הפקק של תוכניות שנתקעו. אין היגיון בהמתנה של שנים להיתרים. נקים מנגנון שיאפשר קבלת היתר מהיר".
איפה הבעיה, ומה תעשו?
"היעדר ניהול. נארגן מחדש את מינהל ההנדסה שיעבוד טוב יותר. יש לי כוונה לחלק את העיר לרובעים. יחידות שונות של המינהל יפעלו בקרית חיים או נוה שאנן או רכס הכרמל. כל יחידה תהיה מקצועית, תכיר היטב את השטח ותהיה מהירה יותר".
מה זה אומר?
"תושבים, קבלנים ויזמים לא יודעים היום מה מותר ומה אסור לבנות. ברגע שכולם ידעו מראש שאסור לדוגמא לבנות בוואדיות, לא ניתן לעקור עצים בלי הבחנה, תהיה להם ודאות תכנונית שתסייע להם. זה טוב לוועדות וטוב לתושבים ולקבלנים".

10 צפייה בגלריה
כמה קומות ייבנו בחיפה?
כמה קומות ייבנו בחיפה?
כמה זמן לוקחת הוצאת היתר בנייה?
(צילום: דורון סולומון)

מתי תתחילו?
"בחודש הבא תושבע המועצה ויאויישו וועדות ותפקידים. אני כבר מתחילה להיפגש עם גורמים במינהל ההנדסה אבל להערכתי רק בתוך 3 חודשים יתחילו גלגלי המערכת לעבוד יותר טוב. וועדות התכנון יצטרכו להתכנס בתדירות גבוהה יותר. בתוך כמה חודשים ישוחרר הפקק. הכל ייעשה על פי חוק ולפי לוחות זמנים הקצובים בחוק".
מבחינת האזרח הקטן, כמה זמן יקח לקבל היתר?
"אם אין חריגה ניתן יהיה לקבל היתרים לממ"ד או מרפסת בתוך חצי שנה ותוכניות בנייה עם סטייה יוכלו להגיע לדיון בתוך חצי שנה".
מה עוד בתכנון?
"לצערי בחיפה חוסלו עשרות אחוזים של ירוק בשטחים ציבוריים. אני מתכוונת להכניס הקפדה לנושא העצים בתוכניות הבנייה, זה טוב להצללה ולקליטת מי נגר. חיפה תהיה ירוקה יותר".

10 צפייה בגלריה
עצים כרותים בעיר
עצים כרותים בעיר
עצים כרותים בעיר
(צילום: הקואליציה לבינוי שפוי וטבע)

צווי הריסה


במשך שנים אין אכיפה בנושא הבנייה בעיר.
"אני מודעת לזה. אין ספק שנדרש שינוי. כך למשל יש נטייה שלא למצות את הדין עם תושבים שהתקינו קמינים, למרות המשמעויות ההרסניות. זה יטופל".
מה עם בניה לא חוקית.
"בכוונתי לעשות מיפוי של כלל הבנייה הלא חוקית בעיר. נעודד לגליזציה איפה שאפשר. אם נמצא בנייה לא חוקית נדרוש מבעל הנכס להסדיר אותה במידה וניתן. אבל לא תמיד אפשר ולכן יוצאו צווי הריסה. בניה לא חוקית או שתוכשר או שתיהרס. לתושב יהיה אינטרס לשתף פעולה כי בסוף נכשיר לו את הבית. חיפה לא תהיה עיר עבריינית, נעשה סדר לפי כללי המינהל התקין. זה תהליך מורכב אבל אנו לא חוששים לצאת לדרך".
שינויים נוספים?
"אבקש להנהיג מפגשים קבועים עם נציגי שכונות, פעילי סביבה, וכל שכונה תקבל אפשרות לשימוע כדי לקחת חלק בתוכניות הבנייה. יתקיימו מפגשים עם קבלנים ויזמים כדי לייצר שקיפות החוצה. קודם נתמקד בשכונות בהם יש מבנים קורסים בראשם שכונות החוף, כמו קרית חיים וקרית אליעזר. נבקש שהתוכניות המקודמות יכללו מתחמים ולא רק חלק מרחוב. כך נוכל לייצר שכונות טובות יותר".

10 צפייה בגלריה
מתריעה. קליש
מתריעה. קליש
"נשאיר תוכנית טובות שלה". קליש
(צילום: ראובן כהן, יוסי וקנין)

קליש קידמה תוכניות כאלו.
"קליש התעסקה ברמת תוכניות אב ולא קונקרטיות. אבל הרבה מתוכניות שלה היו תוכניות טובות. היא נכשלה בניהול והביצוע. אין לי עניין לזרוק תוכניות טובות שעשתה".
מה לוח הזמנים?
"רק באפריל נראה את התוכניות שהשאירה קליש ועד עכשיו היו חסויות. תוך שנה נראה יותר מנופים בעיר. יש במינהל עובדים טובים וניתן להם לעבוד. אחרי ההתייעלות שאני וסופי נקש הובלנו אין כוונה להוסיף תקנים".


דמו-קר-טיה


בין תפקידיה הציבוריים של גולן, יו"ר איגוד ערים להגנת הסביבה, חברת דירקטוריון בנמל חיפה, רשות נחל הקישון, ניהול וחברות בשורה ארוכה של חברות עירוניות ותאגידים.
לצד זה גולן היא נציגת המחאה נגד הממשלה מאז תחילת ההפגנות נגד הרפורמה המשפטית. הקו הליברלי והאנטי ממשלתי הוא שהוביל את קמפיין הבחירות שלה ויבוא לידי ביטוי לדבריה גם במהלך הקדנציה הנוכחית.
"שיחררתי עכשיו אנשים נורמטיביים שיצאו להפגין ונעצרו ללא ראיות. לצערי משטרת ישראל עוברת תהליכים מסוכנים שמוכתבים על ידי השר לביטחון לאומי. אני רואה את ממשלת המחדל שבזמן שהיא שולחת את הילדים שלנו להילחם בעזה, היא מקדמת אי שוויון בנטל ומתן פטור למגזר שלם. זו ממשלת בושה שיש לקום ולהתנגד לה".

10 צפייה בגלריה
שרית גולן במבצע אריזות
שרית גולן במבצע אריזות
שרית גולן במבצע אריזות בחמ"ל
(צילום: פרטי)

איך תעבדי עם ממשלה בה את נלחמת?
"הוכחתי בשנים האחרונות בתוכנית פינוי בזן, שאני יודעת לעבוד עם הפקידות במשרד הממשלה ואירחתי באיגוד ערים אנשים מכל קצוות הקשת הפוליטית. אני יודעת לגייס אנשים הרחוקים ממני פוליטית לפעולה. אני מצפה שכל שר ידאג לחיפה בלי שיוך פוליטי כזה או אחר. יש חששות שיבואו איתנו חשבון בגלל העניין הפוליטי. אבל אנו בנקודת שבר והשיקולים שלנו צריכים להיות רק עתיד הילדים שלנו".
תשבי עם חרדים בקואליציה?
"אשמח שייכנסו לקואליציה. יוסי הניג, יו"ר הציונות הדתית, לדוגמא איש יקר, אדם פרגמטי וענייני שמכבד דעות של אחר. החרדים צריכים להפנים שעובדים יחד. ראינו שניתנו המשוכות לחרדים הם דאגו רק למגזר שלהם. אדגיש כי החרדים נכנסים לקואליציה לא כמצביעים ה-16 אלא 22 או 23. יש לנו קואליציה יציבה וזה אחרת שלא חייבים אותם".
אז איך בדיוק זה יתנהל?
"ברור שלא נכניס תחבורה ציבורית בשבת לשכונות חרדיות, אבל אל תתערבו לי מה קורה ברכס הכרמל".


10 צפייה בגלריה
חרדים ביום הבחירות בחיפה
חרדים ביום הבחירות בחיפה
מוזמנים להצטרף. חרדים ביום הבחירות בחיפה
(צילום: דורון סולומון)

לימודי ליבה


יש לך רקע חרדי?
"אני למדתי בתיכון דתי לבנות. אני ההיפך הגמור כיום אחרי שעברתי לחיפה. אחי חרדי. אני בעד שוויון".
מאיפה הרדיפה אחר שוויון וצדק?
"אבא שלי זאב גולן (ג'ומעה) היה שותפו לדרך של צ'רלי ביטון וממובילי הפנתרים השחורים. גדלתי על שוויון ואבא החזיק שלטים בכיכר הדוידק'ה בירושלים בהם דרש שוויון בנטל עוד בזמנו. אני ממשיכה אותו בדרכי. אני מגדלת שלושה ילדים ואחד מהם יתגייס בקרוב. הערכים הללו חשובים ואלחם עבורם".

10 צפייה בגלריה
"הולכת בעקבות אבא". הפגנות של הפנתרים השחורים
"הולכת בעקבות אבא". הפגנות של הפנתרים השחורים
"הולכת בעקבות אבא". הפגנות של הפנתרים השחורים
(צילום: דוד רובינגר)

איך תבוא לידי ביטוי הליברליות בהתנהלות העירונית?
"יתוקצבו תוכניות לחינוך לשוויון. לא יתוקצבו אירועים בהפרדה מגדרית. תקציב לתרבות תורנית שניתנה עד היום רק לחרדים, נינתן גם לקהילת "אור חדש" הרפורמית, נראה את זה בהקצאת נכסים לכלל הזרמים, בתקצוב תחבורה ציבורית בשבת. תקציב התמיכות ייבחן מחדש. לא יעברו תקציבים לעמותות לא ליברליות, ולכל מי שמונע לימודי ליבה ומדיר אוכלוסיות על רקע לאומי או מגדרי. לא אתן לזה יד. זה המשמעות של קואליציה ליברלית".

10 צפייה בגלריה
הפנתרים מפגינים. (מימין) זאב גולן
הפנתרים מפגינים. (מימין) זאב גולן
הפנתרים מפגינים. (מימין) זאב גולן
(צילום: אלבום משפחתי)

קראו עוד:

אז חרדים וליכוד יצטרפו?
"אני מקווה. הם מוזמנים לקואליציה ובכפוף להסכם קואליציוני ליברלי".
האם העירייה תפעל נגד הממשלה ותקח חלק במחאה?
"בזמנו ראינו את העירייה מצטרפת לפורום ה-15 כאשר הממשלה איימה לפגוע בממשקים עם הרשות המקומית. ואז הייתה מחאה של רשויות. מאז החקיקה הממשלתית נעצרה. אם נראה שוב פגיעה וצמצום בסמכויות של השלטון המקומי, אמליץ לנקוט בפעולות מחאה של העירייה נגד הממשלה".
מו"מ או המשך המלחמה?
"התשובה בידי הצבא. לקדם עסקה עכשיו ואחר כך הצבא יחליט מה טוב לישראל. כל יום שעובר עוד חטופה שנאנסת. חייבים להחזיר את כולם הביתה עכשיו".