במשפחת כיוואן לא מבינים איך הגיעו למצב שבו נגזר על בת המשפחה, פידא כיוואן, עונש מוות שהומתק למאסר עולם. כיוואן (40), תושבת חיפה, כלואה בכלא אל-עוואי בדובאי שבאמירויות כבר כשנה וחצי, מאז מרץ 2021. היא הואשמה והורשעה בהחזקת סמים, ובחודש אפריל 2022 נגזר עליה עונש מוות. ערעור שהגישה המשפחה הוביל להמתקת העונש למאסר עולם.
3 צפייה בגלריה
פידא ואמה סבאח
פידא ואמה סבאח
פידא ואמה סבאח
(צילום: פרטי)
אמה של פידא, סבאח כיוואן, ואחיה ראלב כיוואן מתחננים שהמדינה תסייע לפידא ולמשפחה, ופונים לראש הממשלה יאיר לפיד בבקשה שידאג להחזרתה. השבוע, בביתם ברחוב אלנבי בחיפה, הם מתארים את הטרגדיה המתגלגלת מן הרגע הראשון ועד המאמצים היום להחזרתה הביתה.
האם סבאח, אחות בבית החולים לבריאות הנפש בטירת כרמל, הייתה אמורה לצאת לפנסיה, אך הצורך בגיוס כספים עבור הבת משאיר אותה בעבודה. האח ראלב עבד עד לכליאת אחותו באמצעי תקשורת שונים. הוא נזהר שלא להכעיס אף אחד בדבריו, אך שב ומדגיש את הצורך בעזרת המדינה.
ספרו קצת על פידא.
האם סבאח: "גרנו מאז ומעולם ברחוב אלנבי בחיפה. אבא של פידא במקור ממג'דל כרום, ונפטר בשנת 1985. אני נותרתי אלמנה עם שישה ילדים. אני עובדת שנים בבית החולים בטירת כרמל. פידא למדה בבית הספר האורתודוכסי לנזירות, וסיימה עם בגרות מלאה.
"תמיד הייתה לה משיכה לגרפיקה וליצירתיות, והיא עסקה בעיצוב. היא עיצבה בתי קפה בחיפה, בתל אביב, בירושלים וברמאללה, עבדה עם יהודים וערבים. היא היתה מוכרת בעיר ומוקפת בחברים. לפני כמה שנים הכירה את בעלה, רופא ממזרח ירושלים, ואחרי שנתיים התגרשה".

"חרב עלינו העולם"

איך היא הגיעה לדובאי?
"בתקופת הקורונה הייתה בעיה למצוא עבודות, כי הרבה עסקים נסגרו. היא עבדה אז על הקמת פורטל של מכירות ושיווק עסקים, והכירה אישה אחת, שהבן שלה הציג את עצמו כאיש עסקים ומשקיע. הוא הציע לה לטוס לדובאי ולסייע לו שם בתחומי פעילותה - עיצוב ובניית אתרים. בגלל שהכירה את אמא שלו, היא סמכה עליה, וגם בגלל שהוא נראה בסדר, עם אזרחות אמריקאית, וטען שיש לו הרבה כסף. היא לקחה מאיתנו כסף, אח שלה קנה לה כרטיס טיסה, והיא נסעה כמו תיירת לדובאי".
מתי זה השתבש?
"היא נכנסה לדירה שמצא עבורה אותו משקיע, ואפילו שלחה לי תמונות שלה בסופר ותמונות שהיא מנקה את הבית. ראית פעם סוחר סמים שמנקה את הבית ולוקח דמי כיס מאימא שלו? ואז שבועיים אחרי שנחתה, כשהיא הייתה במספרה בשכונה, ונכנסו שוטרים ועצרו אותה".
מתי שמעתם על המעצר?
ראלב: "באותו יום, 17 במרץ, נתנו לה להתקשר, והיא סיפרה שנעצרה. לא הבינה מה רוצים ממנה. מאותו רגע חרב עלינו עולמנו, לא ידענו למי פונים".
3 צפייה בגלריה
ראלב וסבאח כיוואן
ראלב וסבאח כיוואן
ראלב וסבאח כיוואן
(צילום: נחום סגל)

מה עשיתם?
ראלב: "צריך לזכור, כשפידא נעצרה, עדיין לא היו יחסים רשמיים בין ישראל והאמירויות, ולא הייתה כתובת. אני נסעתי לדובאי באפריל. רק בדצמבר נחתם הסכם השלום, ושגריר ישראל בדובאי, אמיר חייק, התמנה שנה מאז המעצר. נפגשתי עם דני גדות, שפתח את השגרירות בדובאי, ועכשיו הוא קונסול באבו דאבי. לא הייתה עורכת דין לשגרירות כדי שנוכל להתייעץ איתה מה עושים. אמרו לנו רק שאחרי שיינתן גזר הדין, אולי יוכלו לסייע".
מתי ראיתם את פידא?
סבאח: "עד היום לא ראינו אותה. לא נותנים לראות, בגלל הקורונה. במשפט ראו אותה רק דרך מסך. גם אני טסתי לדובאי לפני חודש, וישר נסעתי לכלא, אבל מנהל הכלא אמר שאין ביקורים".
ראלב: "בדובאי ובאמירויות אתה מגיע למלונות פאר וארמונות, ואתה מרגיש קטן. אין עם מי לדבר, ואף אחד לא מכיר אותך. זה לא שיש קשרי עבודה ויחסים בינלאומיים מפותחים בין המדינות. הכל חדש, ולא ברור מה מותר ועם מי לדבר".
פניתם לעורכי דין?
ראלב: "אחרי שראינו שהמדינה לא מתערבת, נאלצנו לפנות לעורכי דין. תמי אולמן מייצגת אותנו, אבל יש צורך גם בעורך דין מקומי. נפגשתי עם עורכי דין, רבים מהם חושבים שאם אנו פונים אליהם, אז יש לנו כסף. יושב עורך דין ואומר בלי למצמץ שהוא רוצה מיליון שקל כדי לייצג את פידא. הכל שם יקר בטירוף. כל נסיעה לשם עולה המון כסף, שאין לנו".

2 מיליון שקל לעו"ד

איך אתם מממנים את המאבק?
סאבח: "כעובדת מדינה, יש לי חסכונות. הוצאתי אותם, לקחתי הלוואות, אני ממשיכה לעבוד גם אחרי גיל הפנסיה. המשפחה של אביה של פידא סייעה. ועדיין הוצאנו עד עכשיו יותר משני מיליון שקלים לעורכי דין והוצאות אחרות. מה, אני מיליארדרית? איפה המדינה? איפה העזרה? אני לא מבינה איך ממשפחה נורמטיבית, אימא עובדת מדינה, ילדים נהדרים, הגענו למצב הזה".
מה עם משרד החוץ?
סבאח: "אנו מקבלים עדכונים מחדר המצב, אבל לא הרבה מעבר. אמרתי שאני רוצה לנסוע לבת, אמרו לי 'תסעי, תסעי'. בגיל שלי ובמצבי, ואני לא בת 18 אלא 64, צריכה לגייס כספים לנסיעות ולעורכי דין. מה זאת אומרת 'תסעי'? איפה המדינה בסיפור הזה?".
3 צפייה בגלריה
פידא כיוואן
פידא כיוואן
פידא כיוואן
(צילום: פרטי)
קראו גם >>>
איך הרגשתם כששמעתם על גזר הדין?
סבאח: "לא האמנו שיש דבר כזה, גזר דין מוות. עורכי הדין אמרו לנו שהיא תקבל אולי שלוש עד שבע שנים, אבל אז הגיע גזר הדין, וחרב עלינו עולמנו".
ראלב: "אמא הייתה במצב קשה מאוד. במשך כמה חודשים חשבנו שהיא תוצא להורג. אלו דברים שקורים שם וידוע כמה הם רגישים בנושאים של סמים".
סבאח: "מאז אותו יום שנעצרה, אנחנו לא חיים. אני הולכת ובוכה. אני מוכנה להיכנס לכלא במקומה, רק שיחזירו אותה לישראל. פידא שלי היא ילדה נורמטיבית ולא סוחרת סמים. כולם בחיפה מכירה אותה כאדם טוב. חברים שלה רצו לצאת להפגין מול שגרירות דובאי בגרמניה, אבל לא הסכמנו".
האם והאח מנסים בכל כוחם להימנע מלעסוק בנושא המשפט, תפיסת הסמים, ואותו משקיע שלטענת המשפחה הפליל את פידא וברח לארה"ב. החשש הוא שטענותיהם עלולות לפגוע במי שעשוי לחרוץ את גורלה של פידא בעתיד הקרוב.
ערעור שהגיש עו"ד אלמזראווי בשם המשפחה בדובאי הביא להמתקת עונש המוות לעונש מאסר עולם. הגשת ערעור נוסף עלולה להחזיר את עונש המוות לסדר היום. במשפחה היו רוצים שהמדינה תתערב, וכמה שיותר מהר.
סבאח: "עבורנו, גזר דין מוות ומאסר עולם זה אותו דבר. אני חוששת לגורלה ולחייה של פידא בכלא. פידא במצב נפשי ופיזי קשה. היא מרגישה שהפכה לשעיר לעזאזל. היא מבוהלת, ומחכה שמישהו ייחלץ לעזרתה. עשו ממנה אל קפונה, היא לא סוחרת סמים".

"חסרי אונים"

מה היא מספרת מהכלא?
סבאח: "היא מתפללת הרבה, רואה טלוויזיה לפעמים, וקוראת הרבה. אין לה חברות שם, כי היא לא קשורה לאנשים מהסוג הזה. היא בהלם, מרגישה שהמדינה נטשה אותה".
השבוע תכנס המשפחה מסיבת עיתונאים, ותדרוש את התערבות ראש הממשלה ושר החוץ יאיר לפיד בפרשה.
סבאח: "לא אכפת לנו שהממשלה התפרקה. יש פה אזרח במצוקה במדינה זרה. לא אכפת לנו אם זה לפיד, בנט או ביבי. אנו מכבדים את כולם. פנינו לבנט כשביקר באמירויות, והוא הבטיח לעזור. אנו יודעים על פנייה של נשיא המדינה יצחק הרצוג, שלא ברור מה התשובה שקיבל. אפילו רנא רסלאן ניסתה לסייע עם כל הקשרים שלה באמירויות. אנו חסרי אונים, ומתחננים שראש הממשלה יתערב ויעזור להחזיר את פידא לחיפה".
בימים אלו אנו מגישים עו"ד תמי אולמן ועו"ד שאדי סרוג'י, שמייצגים את המשפחה, פנייה רשמית לשליט בדובאי, וכן לנשיא המדינה, על מנת שיעזרו בהחזרתה של פידא לישראל.
"אנחנו מצפים שיינתן לה צו גירוש, ואני בטוחה שפידא ואחרים למדו את הלקח. מדובר באישה שאין דרכה בעולם הפשע, הגיעה לתקופה קצרה ביותר לדובאי, ונפלה למערבולת האומללה הזאת. המחשבה על גזר דין המוות הדירה שינה מעיניה, מעיני משפחתה וכל הסובבים אותה.
"הפחד הזה, יש בו כדי לשתק כל מחשבה בריאה. אנחנו מודים שהמירו את גזר הדין וביטלו את עונש המוות, ומקווים שפידא תוכל לחזור אלינו ולהיות אזרחית טובה של מדינת ישראל".