אלפי תושבים מחיפה והסביבה גדשו במוצאי שבת את צומת חורב בהפגנה שלא נראתה כמותה מאז הפגנות יוקר המחיה בשנת 2011.
4 צפייה בגלריה
גלי עשת בזק
גלי עשת בזק
גלי עשת בזק
(צילום: פרטי)
ילדים, הורים וגימלאים, חניכי תנועות נוער, חברי הקהילה הגאה, חברי עמותות וארגוני זכויות נשים ומיעוטים, ורבים אחרים הגיעו להפגין נגד פעולות הממשלה.
בהפגנה נראו שלטים רבים ומגוונים. חלקם קראו "ממשלה עבריינית", "הקץ לדמוקרטיה". אחרים גינו את הכוונה למנות את ח"כ אריה דרעי לשר, את תקיפת הקהילה הלהט"בית, ועוד.
ההפגנה התקיימה במזג אוויר קר, ועדיין הורים הביאו את ילדיהם, קשישים עשו מאמצים להגיע, ולמזלם של המפגינים, גשם לא ירד במהלך ההפגנה.
את ההפגנה בחורב יזמו חברי "מחאת העם בחיפה", ביניהם גלי עשת בזק, מורה לאזרחות בבית הספר כפר גלים. נשואה + 2, תומכת נלהבת בקהילה הלהט"בית, תושבת שכונת שמבור, ומתגוררת בעיר מזה 20 שנה.

4 צפייה בגלריה
מחאת העם בחיפה
מחאת העם בחיפה
מחאת העם בחיפה
(צילום: שרון צור)

"אנחנו במלחמה. האם זו מלחמת אחים? על זה ישיב איתמר בן גביר ששלח שוטרים להכות מפגינים במחאות בירושלים. אנו מפגינים כבר כשנתיים בדרך כלל עם 200-400 מפגינים. בשבת האחרונה הגיעו להערכתי כ-2,500 אנשים. הטריגר היה הכרזת המלחמה של השר לוין על מערכת המשפט. מנגד הכרזתה של נשיאת העליון הבהירה לאנשים כי לא מדובר פה על עניין פוליטי ימין ושמאל, אלא מאבק על דמותה של מדינת ישראל. להיות או לחדול. או שתהיה דמוקרטיה או שתהיה דיקטטורה כפי שרוצה הממשלה הנוכחית. הממשלה מתכננת מדינת הלכה עליה שולטת משפחת נתניהו".

אין ימין ושמאל

"אנו מקיימים מחאה עממית, לא מפלגתית וכל מי שייך למחנה השפוי מוזמן אליה. אנו פונים למפלגות רבות ומגוונות. גם מצביעי נתניהו מתחילים להבין מה קורה פה ושהם הולכים להיפגע, ושאם בית המשפט ייסגר ייפגעו גם אנשי הפריפריה, הקהילה הלהט"בית ורבים אחרים. אתם חושבים שאין הומואים ולסביות בקרב מצביעי נתניהו? הם לא מוכנים לקבל את אוחנה כעלה תאנה.
גם מינוי דרעי לשר הפנים יפגע בכולם. עולים חדשים שהצביעו ליכוד מבינים שהמינוי של דרעי יפגע בהם גם אם הצביעו ליכוד. זו ממשלה שדורסת את מגילת העצמאות. הם יתחילו להחליף שוטרים ומורים שלא יישרו קו עם עקרונות המשטר החדש".

4 צפייה בגלריה
פרופ' דני גוטוויין
פרופ' דני גוטוויין
פרופ' דני גוטוויין
(צילום: אלעד גרשגורן)

העובדה כי עשת בזק היא מורה לאזרחות הובילה אותה לצאת למחאה, אבל גם עלולה לסכן את מקום עבודתה. כבר עתה הגיעה אליה מידע שח"כ מסויימת מבקשת לבחון את המשך העסקתה בשל פעילותה במחאה.
"הייתי פעילה פוליטית כתלמידה ועכשיו כמורה. התעוררתי מחדש בעקבות פרשת הצוללות. כמורה אני אומרת לתלמידים כי הוויכוח הנוכחי הוא לא על עמדות פוליטיות ימין או שמאל, שזה ויכוח לגיטימי, אלא שמדובר בעבריינות שהיא מחוץ למשחק הפוליטי. למנות שרים עבריינים כמו דרעי שנמלטו מקלון בהבטחה כי יפרוש מהחיים הפוליטיים, זו עבריינות. לשנות חוק בלילה כדי למנות אדם שהורשע פעמיים זו עבריינות. ליישם את עקרון שלטון הרוב ללא שמירה על המיעוטים, זו עריצות ולא דמוקרטיה. אני יצאתי למאבק כי חשוב לי עתיד ילדינו".
עשת בזק וחבריה למאבק החליטו כי ההפגנה הקרובה תתקיים במוצאי שבת בשעה 18:00 בצומת חורב ולנוכח צפי להגעתם של אלפים רבים נוספים, ניתן אישור חלקי לסגירת כבישים.

מה עכשיו?

בהפגנה בחורב נשאו דברים המארגנים, כמו גם ח"כ מפלגת העבודה נעמה לזימי, ומנכ"לית עמותת "איתך מעכי"- משפטניות למען צדק חברתי עו"ד אלה אלון.
בין המשתתפים בהפגנה, פרופ' דני גוטוויין, מאוניברסיטת חיפה, ומי שמוכר מהסדרה "מגש הכסף". פרופ' גוטוויין מסביר איך מהפגנות ומחאה ברחובות אפשר להגיע להחלפת ממשלת נתניהו. "הממשלה הקודמת דחקה את העשירונים הנמוכים לידיו של נתניהו, בין היתר באמצעות ביטול החל"ת שחשוב לאוכלוסיות מוחלשות, והשארת 10 מיליארד שקלים בקופת האוצר בזמן שיכלו להעביר אותם לאוכלוסיות מוחלשות.

4 צפייה בגלריה
מחאת העם בחיפה
מחאת העם בחיפה
מחאת העם בחיפה
(צילום: שרון צור)
קראו גם >>>

"המחאה הנוכחית תאפשר להקים מחנה מרכז שמאל חדש, ואנו רואים בהפגנות מפגינים מכל הקשת הפוליטית כולל אנשי ליכוד איתם יש לייצר שותפויות. יש להסביר להם שגם הם הולכים להיפגע ממדיניות הממשלה הנוכחית, ובמיוחד ייפגעו עשירונים 4-7 שידחקו אותם לעמותות של אבי מעוז בחינוך ולעמותות החסד של אריה דרעי. העשירים לא ייפגעו, הם ירוצו לחינוך הפרטי".
אז מה צריך לעשות?
"צריך לפגוע ב'בייס' של נתניהו שהוא הפוליטיקאי הטוב בישראל, והוא יודע שה-64 שלו לא מובטחים. יש לגבש תוכנית פעולה שתביא קהלים חדשים, ולייצר שותפויות חדשות עם אנשי הימין שדעתם אינה נוחה עם מה שקורה. מנגד, אנשי השמאל מרכז חייבים להבין שעליהם יהיה לוותר על פריווילגיות שונות כדי לשמר את הדמוקרטיה.
כשנבחר דונלד טראמפ בארה"ב היו מי שחשבו שהכל אבוד. אז הגיע ברני סנדרס, וסלל את הדרך לבחירת ביידן. זה יכול לקרות גם בישראל. למרות שכל חקיקה אפשר לבטל ולשנות בבחירות הבאות, אני רואה סכנות אמיתיות מעבר לנושא הרפורמה במערכת המשפט".
מה הסכנות?
"תשמע את הרמטכ"ל על מה שצפוי בשטחים. בן גביר מספח יחידות צבאיות וזה על גבול הקמת מיליציה. הולכים לספח את השטחים ולהקים מדינה דו לאומית שתהפוך את ישראל למצורעת. כבר עכשיו העולם מסתכל עלינו במיקרוסקופ ונהיה חשופים לתביעות בהאג. מי שהגן עלינו מכל זה ושימש כוח מרסן הייתה מערכת המשפט, שעכשיו נמצאת תחת התקפה. תראו מה קרה בפולין והונגריה, איתם נתניהו ביחסים טובים, שם פגעו בתקשורת, זכויות הפרט, הלהט"ב. כל זה על הפרק אצלנו. אנו עומדים להפוך לדיקטטורה אבל יש מה לעשות בעניין".