היום יצוין יום המורה, יום בו אומרים תודה ומוקירים את פועלם את אנשי צוות ההוראה. רבות נכתב על מורים מיואשים שעוזבים את מערכת החינוך, שכר נמוך ומחסור בתקציבים. אבל בכפר גלים בחיפה מצאנו מורים אחרים, שלא ניתן היה למחוק מפניהם את החיוך, שמונעים מתחושת שליחות, ושרבים מהם היו בעבר תלמידים וחניכים בכפר גלים.
לחלום ולהגשים
בכפר גלים לומדים 1,655 תלמידים, מהם 318 חניכי פנימייה. הסיור בבית הספר אינו מזכיר בית ספר רגיל. האווירה משוחררת, כרי דשא, כלים חקלאיים, מורים שותים קפה עם תלמידים, במקום צלצול נשמע שיר של מוש בן ארי, מורים מחייכים ותלמידים נינוחים.
בחמש השנים האחרונות מנהל את כפר גלים דני גילדין, ואת בית הספר מנהלת אלפא וינברגר. גילדין: "מגיעים אלינו ילדים מאזור חיפה והצפון, וחלקם לומדים במסגרת אקסטרנית וחלקם פנימייתית, בהם תלמידי נעל"ה שעלו לארץ לפני ההורים. ב-68 שנים אחרונות, מאז הקמת הכפר, אנו מציעים חינוך אחר: לערכים, עם חיבור לחקלאות ולאדמה. יש לנו רפתות, מגדלים פה בננות בנוסף לתחומים ה'רגילים'. המטרה שלנו היא להוציא מהכפר ילדים מאושרים, ולא רק תעודת בגרות. יש כאן תחושת שליחות חזקה, אנו מלמדים את התלמידים לחלום בגדול ולהגשים".
תחושה של סיפוק
3 מדריכות ו-9 מורים היו כאן תלמידים וחזרו ללמד בכפר גלים. המדריכות טוני ליברמן, מירי זגורצקי ולנה דוקטורוב, המורים דני פוליקר, טלי ציבר, נעמי רגב, רות אסולין, אורטל חזות, חן בן ישי, שרון שמר, אלדד שני ויעקב וינברגר.
אלדד שני: "לפני 6 שנים החלטתי, לאחר התלבטויות רבות, לעבור מהמערכת הבלתי פורמלית בה עבדתי מעל 20 שנה, למערכת הפורמלית - להיות מחנך ומורה בבית ספר, והיה ברור לי שאם ומתי שזה אכן יקרה, אז זה יהיה רק בבית הספר בו התחנכתי, בכפר גלים.
"סיימתי ללמוד כאן ב-1995. כבר אז הבנתי שהמורים שהיו לי היו מורים לחיים, כאלה שתזכור מהם רגעים קטנים וגדולים כאחד שישפיעו עליך בנקודות זמן שונות בחייך. החזרה לכפר מהווה עבורי הזדמנות נהדרת לסגור מעגל. שנית, לעבוד עם מורים שלי מאז שעדיין כאן. עד היום בשבילים, ובין לבין, אני קורא להם 'המורה'. מדי פעם אני משוויץ בפני התלמידים שלי במורים שלי מפעם.
"ההתרגשות הגדולה ביותר עבורי הייתה השנה, כשבתי הבכורה עלתה לכיתה ז' ומתחנכת במקום המקסים שבו אני התחנכתי.
"המרחבים והאווירה שיש בכפר ובבית הספר הם מתנה וזכות גדולה עבורי. השנה אסיים מחזור ראשון של תלמידים (חטיבה ז'-ט'), ואין ספק שהתחושה בגדול היא תחושה של סיפוק".
טוניה ליברמן: "כפר גלים היה מקום הראשון שקיבל אותי במדינת ישראל כשהגעתי במסגרת תוכנית נעל"ה. אני אוהבת את האזור ואת יופיו של הכפר, אני מאמינה במקום הזה. יש הרבה דברים שאפשר ליצור כאן, לשנות, לעשות יחד עם נוער להגשים חלומות לחניכים. בתקופה בה הייתי חניכה ליוו אותנו מורים ומחנכים הכי טובים, עם המון נתינה והערכה, ובזכותם החלטתי לחזור לכפר להדרכה".
דני פוליקר: "כתושב האזור, הפעם הראשונה שחזרתי לבית הספר היה כבמאי מסיבות סיום, נכנסתי והתאהבתי מחדש. כאשר היתה הזדמנות להתחדשות בבית הספר, עזבתי את כל עיסוקיי האחרים והפכתי לחלק מרכזי בשינוי פניו למען הדורות הבאים, כמובן גם מתוך ראייה אישית שלבן שלי יהיה מקום לתפארת ללמוד בו.
"אני לא חושב שאנו ממש שונים מהמורים שהיו לנו. כדי להיות מורה, בראש ובראשונה אתה חייב לאהוב את המקצוע. להבין שכמורה בתיכון אתה מעצב את האישיות של דור המחר, ואת זה יש והיה גם לדור הקודם. אני לא חושב שיש שינוי במעמד המורה, הוא היה ונשאר במעמד נחות, בשכר לא מספק ועבודה סביב השעון. דווקא לדעתי, בקרב התלמידים מעמד המורה גבוה יותר מאשר בעיני ההורים שלהם".
קראו גם: >>>
ברפת ועל טרקטור
רות אסולין: "חזרתי לכפר גלים כי רציתי לגור בו. הייתי תלמידת פנימייה כילדה, ואהבתי את הכפר. חשבתי שזה יהיה מקסים לגור בכפר וללמד בביה"ס, וכך היה.
"כפר גלים שונה היום, קודם כל במגוון הרחב של האפשרויות לתלמיד, שהיו מצומצמות בזמני. הוא גם כבר לא בית ספר חקלאי כבעבר - שינוי מהותי. אני עבדתי ברפת כמעט כל יום, למדתי גידולי שדה ונהגתי על טרקטור.
"גם האוכלוסייה שונה. לכפר גלים הגיעו תלמידים מבת גלים, נווה דוד, שער העלייה, שפרינצק, חוף כרמל, עתלית וטירת כרמל, וכמובן תלמידי הפנימייה מרחבי הארץ. היום לומדים בכפר חלק מיישובי חוף הכרמל, עתלית ופנימייה. מרקם אחר.
"התכונה הכי חשובה בעיניי למורה היא שילוב של היכולת להציב גבולות ברורים לתלמיד, ואהבה".
נעמי רגב: "חזרתי למקום אהוב עם המון חוויות ואני מרגישה כמו בית. מה שהשתנה מאז הייתי תלמידה הוא מגוון המגמות. המורים עם נשמה כמו המורים שהיו לנו, רק עם אמצעים דיגיטליים, מה שלא היה אז".
אילנה נולמן, מנהלת המינהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי ועליית הנוער במשרד החינוך, אומרת כי הבוגרים שחזרו ללמד מהווים מודל לחיקוי עבור התלמידים.
לדבריה, זה חלק מהתפישה הקהילתית המיוחדת שמאפיינת את החינוך ההתיישבותי במרחב הכפרי. "הבחירה של בוגרי כפר הנוער גלים לחזור לעבוד בכפר בתחום החינוך מעידה שתקופת התחנכותם במקום היתה חוויה טובה ומשמעותית. חוויה שהם רוצים להעביר הלאה, לדור הבא".
פורסם לראשונה: 09:24, 21.11.21