משטרת ישראל אינה נוהגת לחשוף נתונים הנוגעים לפשיעה, אולם מסמך נדיר שנחשף כאן לראשונה, עליו חתומה המשטרה, חושף בפירוט את מפת הפשיעה של חיפה לפי אזורים ושכונות. מן המסמך ניתן ללמוד כמה תיקים נפתחו בסך הכל ברחבי העיר, איזו השכונה בה נפתחו הכי הרבה תיקים, באילו רחובות הכי מסוכן להסתובב, ובאילו אזורים נפתחו הכי מעט תיקים.
3 צפייה בגלריה
חיסולים בעיר התחתית
חיסולים בעיר התחתית
חיסולים בעיר התחתית
(צילום: זהר שחר)

10,210 תיקים

הדוח כולל נתוני פשיעה ופתיחת תיקים בחמש השנים האחרונות מאז 2016. כמות הנתונים עצומה ומתייחסת לפשיעה הנוגעת לעיר שבה כ-300 אלף תושבים. מהמסמך ניתן ללמוד על היקף הפשיעה האדיר, על פעילות המשטרה, והצורך בחיזוק ותגבור מספר השוטרים הפועלים בתחומי העיר.
הנתונים המפורטים כאן נוגעים לשנה האחרונה, שנת 2021, ורק לשלושת הרבעונים הראשונים, ינואר–ספטמבר. בתשעה חודשים בלבד נפתחו בסך הכל 10,210 תיקים. משמעות נתון זה כי בכל יום נפתחים קרוב ל-40 תיקים בסעיפי פשיעה שונים, ביניהם איומים, גניבות, שימוש בסמים, פריצות, קטטות ועד אונס ורצח.

האזור הכי מסוכן

מניתוח הנתונים עולה כי האזור בו נפתחו הכי הרבה תיקים בשנת 2021 הוא אזור בשכונת הדר, הכולל את הרחובות סירקין, החלוץ, לונץ, יחיאל, נורדאו ושפירא.
באזור זה נפתחו בשנת 2021 לא פחות מ-523 תיקים. באזור זה נמצא שוק תלפיות, המושך אליו תושבים רבים. 27 תיקים נפתחו בו בגין עבירות סמים, 39 עבירות גניבה, 18 עבירות נזק לרכוש, 23 עבירות תקיפה, 26 עבירות איומים, 7 תקיפת שוטר, 4 קטטות רחוב ועוד.
תושב האזור: "מי שגר ועובד באזור יודע עד כמה מסוכן פה. יש פה שילוב של משתמשים בסמים, סוחרי סמים, צעירים משועממים, חסרי בית, היעדר נוכחות משטרתית ושטחים פתוחים. מפחיד להסתובב פה בלילה ולפעמים גם ביום".
3 צפייה בגלריה
חיסול ברחוב המגינים
חיסול ברחוב המגינים
חיסול ברחוב המגינים
(צילום: זהר שחר)
השכונה הכי מסוכנת
לא מפתיע לגלות מניתוח הנתונים המשטרתיים כי שכונת הדר היא השכונה המסוכנת ביותר, בה נפתחו בשנת 2021 הכי הרבה תיקים פליליים: 2,241 תיקים.
מעבר לאזור של שוק תלפיות, מפת הרחובות היא זו: הרצל, ברזילי, הרצוג – 381 תיקים; אבן סינא, החלוץ, חסן שוקרי, הנביאים, ביאליק – 358 תיקים; אחד העם, הרצליה, לבונטין – 295 תיקים, פבזנר, נורדאו, ירושלים – 241 תיקים; ארלוזרוב, גולומב, הס – 175 תיקים; מסדה, הלל, חברון – 128 תיקים; ארלוזורוב, בר גיורא, הפועל – 107 תיקים. באזור זה נמצא בניין העירייה ומוקד קבלת הקהל העירוני.
עופר פיקס מוועד שכונת הדר: "הדר חווה התדרדרות קשה באזורים מסוימים בשכונה, וצריך להיות מאמץ מרוכז של העירייה והמשטרה להיאבק בפשיעה באזור השוק, שיטור עירוני מוגבר ופתיחת נקודות משטרה נוספות".

דאון טאון

השכונה הבאה ברשימה היא העיר התחתית, באזור הכולל את ואדי ניסנאס, ואדי סאליב והמגינים, שם נפתחו במהלך תשעת חודשים השנה האחרונה 1,188 תיקים פליליים.
האזור הבולט ביותר בשכונה הוא דווקא ציר הבילויים המרכזי של העיר חיפה – המושבה הגרמנית. באזור הכולל את שדרות בן גוריון ורחובות סמוכים נפתחו 296 תיקים.
בפער קטן, ברחובות הנמל והבנקים, אזור המוכר כקמפוס הנמל השוקק בחיי לילה, נפתחו לא פחות מ-295 תיקים. תיקים רבים נפתחו גם באזור ואדי סאליב–קיבוץ גלויות (193 תיקים), ונתנזון–פלי"ם (136 תיקים).
תושב העיר התחתית: "בשנה האחרונה אנו עדים להרבה צעירים שיוצאים לבלות באזור, ועם זה יש יותר קטטות, גורמי פשיעה שמגיעים ויותר סמים".
3 צפייה בגלריה
פעילות ימ"מ בחליסה
פעילות ימ"מ בחליסה
פעילות ימ"מ בחליסה
(צילום: אלעד גרשגורן)
רחוק מהעין
השכונה המרוחקת ביותר מלב העיר היא קרית חיים. על פי ניתוח הנתונים, בשכונה זו נפתחו 830 תיקים בתשעת חודשי שנת 2021. בקרית חיים מערבית נפתחו 331 תיקים. נתון די מפתיע, היות שהמזרחית נחשבת ל'טובה' יותר. במזרחית נפתחו 465 תיקים. תיקים נוספים נפתחו באזור אצטדיון קרית חיים.

מפרץ מסוכן

אזור נוסף בו נפתחו תיקים רבים הוא אזור הצ'ק פוסט, מתחם המסחר של חיפה, שמושך אליו גורמי פשיעה, ובאזור זה נפתחו 352 תיקים, ובאזור המורחב יותר של הצ'ק פוסט והמפרץ נפתחו בסך הכל 665 תיקים. באזור זה נפתחו תיקים בגין גניבות, תקיפה, איומים, שימוש בסמים והימורים.
בעל עסק: "יש כאן הרבה עסקים, מועדוני לילה, ולכן יש גם הרבה פשיעה. הפרוטקשן לא נעלם מחיפה, והאיזכור שלו בדוחות כנראה מצומצם מהמצב האמיתי".

אונס בנווה שאנן

בנווה שאנן נפתחו בשנה האחרונה 575 תיקים פליליים, ביניהם תיק בגין אונס. השכונה הוותיקה מתמודדת עם פשיעה, כשהאזור המסוכן ביותר בה הוא שמחה גולן, גן המייסדים ואדם הכהן, בו נפתחו 88 תיקים.
נתוני פשיעה דומים נרשמו גם באזור קטן הרבה יותר, אזור תל עמל, הכולל את דרך יד לבנים, רחובות חטיבת כרמלי, פאר והחשמל. בסך הכל נפתחו באזור זה 570 תיקים.
באזור חליסה נפתחו 140 תיקים.

עושים גלים

בשכונת בת גלים נפתחו במהלך המאבק בפשיעה 537 תיקים. עיקר הפשיעה נרשמה באזור עליית הנוער ובית החולים רמב"ם.
תושב השכונה: "בשנים האחרונות בת גלים מושכת אליה אוכלוסייה גדולה, ואזור הים מייצר גם פשיעה לא רצויה. היינו מצפים כי המשטרה תגביר פעילות באזורנו".

עולים לכרמל

מפת הפשיעה מתבהרת. מובילים בפשיעה הדר, העיר התחתית, קרית חיים, הצ'ק פוסט, נווה שאנן ובת גלים. בקריית אליעזר וקריית אליהו – 499 תיקים שנפתחו. בנווה דוד ונאות פרס החדשה 557 תיקים.
במרכז הכרמל נפתחו כ-293 תיקים, הכוללים את אזור שדרות קיש, ביכורים היינה, וולפסון, שדרות הצבי, שדרות יצחק. אזור מרכזי לפשיעה במרכז הכרמל הוא אזור אלחנן, מגידו, מחניים ו-ודג'ווד.
לרוב, אזור הכרמל מאופיין בפחות פשיעה מבשאר אזורי העיר. נקודות בולטות הן: רמת התשבי - 132 תיקים, רמת שאול – 99 תיקים, וכרמליה – 83 תיקים.

אז מה עושים?

ניתוח הנתונים מלמד על פתיחת תיקים, אולם יש להעיר ולסייג. במקרים רבים, המשטרה תפעל ותגביר אכיפה באזור מסוים, ולכן גם תפתח יותר תיקים באותו אזור. כדי לקבל תמונת פשיעה אמיתית, על המשטרה היה צריך לציין גם כמה תושבים בכל שכונה, וכמה שוטרים פעלו בה. דבר אחד ברור - הפשיעה בחיפה מצריכה חשיבה מחודשת והיערכות מותאמת ומתוגברת.