מלחמת חרבות ברזל פרצה ב-7 באוקטובר, שלושה שבועות לפני מועד הבחירות המקומיות, ובעיצומם של הקמפיינים לראשות העיר והמועצה.
משרד הפנים הודיע כי הבחירות המקומיות שתוכננו להיערך ב-31 באוקטובר 2023, יידחו בשל המלחמה ל-31 בינואר 2024. המשמעות המיידית היא הארכה של 3 חודשים לכהונתה כראש עיר של עינת קליש.
8 צפייה בגלריה
גולן במוקד הסיוע בבית. קליש בודקת מקלטים
גולן במוקד הסיוע בבית. קליש בודקת מקלטים
גולן במוקד הסיוע בבית. קליש בודקת מקלטים
(צילומים: פרטי, ראובן כהן עיריית חיפה)

קפטן קליש


רגע לפני המלחמה יונה יהב הוביל בסקרים עם 30-40%, אחריו דוד עציוני, והרבה אחרי שניהם, אביהו האן, שרית גולן, יעקב בורובסקי וגם עינת קליש ואחרים.
קמפיין יהב שם דגש על ניסיונו במהלך מלחמת לבנון השנייה, והאופן בו תיפקד "תחת אש" מה שסייע לו להיבחר בבחירות אחרי המלחמה ההיא. כעת קליש מוצאת את עצמה במלחמה, למרות שחיפה לא מפוגזת בשלב זה כמו ב-2006, ומנהלת עם פיקוד העורף "חדר מלחמה", מצטלמת בבדיקת חדרי מקלט ומתראיינת. התמונות הללו והראיונות עוזרים לה.
"בוא נסתכל באופן קר על ההיבט הפוליטי של המלחמה", אומר גורם פוליטי בעיר, "קליש נקלעה למלחמה ותוכל להציג תמונות מחדר ניהול המשברים, אבל האם היא הכינה את חיפה למלחמה בצורה כי טובה? להערכתי לא. כאשר נכנסה לתפקיד לפני 5 שנים היא סירבה להיפגש לחפיפה מסודרת עם יהב. זה קרה לפני שבוע, זה קרה ובאיחור של 17 שנים".

8 צפייה בגלריה
תא"ל במיל. דוד לוריא
תא"ל במיל. דוד לוריא
חסר בעירייה. תא"ל במיל. דוד לוריא
(צילום: גביש מדיה)

עוד מוסיף אותו גורם פוליטי: "גרוע מכך, אחד מהמודחים הראשונים שלה, היו תת אלוף דוד לוריא, איש צבא בעל ניסיון רב שיכול היה לסייע בשגרה ובחירום להכין את חיפה למלחמה. העובדה שלא דאגה לקואליציה יציבה, גרמה לעירייה לתפקד הרבה פחות טוב. בנוסף, חילופי התפקידים, של מנכ"לים ומנהלים בכירים אחרים, פגעו בזיכרון הארגוני וביכולת העירייה להיערך מבחינת מקלטים ולוגיסטיקה.
"לדעתי המלחמות שניהלה קליש עם הממשלה באים לידי ביטוי גם עכשיו בחירום. כשלראש עיר יש יחסים טובים עם הממשלה, הוא יכול בטלפון אחד להשיג תקציבים, מיגוניות, הפחתת חומרים מסוכנים במפרץ, ועוד, אבל יחסי קליש והממשלה כידוע לא היו במיטבם, בלשון המעטה".

8 צפייה בגלריה
חדר המלחמה של חיפה
חדר המלחמה של חיפה
חדר המלחמה של חיפה
(צילום: ראובן כהן עיריית חיפה)

חדר מלחמה


המרכז העירוני לניהול משברים (מנ"מ) הוא חדר המלחמה של חיפה. פעמיים ביום נערכות בו הערכות מצב ומתקבלות החלטות על ידי ראש העירייה, פיקוד העורף והמשטרה שמשדרים ביטחון ושליטה.
אבל מאחורי השקט יש פוליטיקה. יו"ר איגוד ערים הגנת הסביבה שרית גולן פנתה לקליש בשבוע שעבר, וטענה כי התנהלותה מסכנת את הציבור. גולן התייחסה לסירובה של קליש לצרף לישיבות הערכות מצב בחדר המלחמה את מנכ"לית איגוד ערים הגנת הסביבה ד"ר ליהי שחר ברמן. גולן, המועמדת לראשות העיר, טוענת כי התנגדותה של קליש אינה עניינית, וכי צירוף נציגה בכירה של האיגוד היא הכרחית בשל נושא החומרים המסוכנים במפרץ חיפה.
כך כתבה לה: "האיגוד הינו גוף מקצועי ומומחה בתחום איכות הסביבה. יש בידע הרב והנרחב של עובדי האיגוד בכדי לסייע לצמצום הסיכון הקיים כתוצאה מפתיחת חזית נוספת בצפון. נראה כי התעלמותך מחיוניות האיגוד בישיבות מסוג זה הינה התעלמות אשר יש בה כדי לסכן את תושבי חיפה ומטרופולין חיפה וכולי תקווה כי תדאגי להזמין את מנכ"לית האיגוד לישיבות הערכות המצב, כבר בשלב זה".

8 צפייה בגלריה
ד"ר ליהי שחר ברמן
ד"ר ליהי שחר ברמן
למה לא נותנים לה להשתתף בחדר המלחמה? ד"ר ליהי שחר ברמן
(צילום: פרטי)

גורם פוליטי אומר: "קליש מסרבת להשתתפותם בחדר המלחמה של מי שהיא מזהה כגורמים פוליטיים, למרות שגולן מתוקף תפקידה מחזיקה במידע חשוב בנושא החומרים המסוכנים במפרץ. לטענתה של קליש היא לא רוצה שחדר המלחמה יהפוך לישיבת מועצת עיר. נזכיר כי גם אביהו האן, יו"ר הירוקים המועמד לראשות העיר, ביקש להשתתף בחדר המלחמה וקליש סירבה. מי שהתקשתה לנהל עיר בשגרה, מבקשת כעת לנהל לבדה את העיר במלחמה וזאת בעיה קשה".
קליש מסרה לגולן בתגובה כי ראש העיר יכולה לקבוע מי יכול להשתתף בהערכות המצב וכי נציגים אחרים של האיגוד משתתפים בוועדות עירוניות משפיעות וחשובות נוספות.

8 צפייה בגלריה
עציוני מסייע, יהב מביא חבילות
עציוני מסייע, יהב מביא חבילות
עציוני מסייע, יהב מביא חבילות
(צילום: פרטי)

קראו עוד:

המתנדבים בע"מ


כלל המועמדים לראשות עיר לא עוסקים באופן רשמי בפוליטיקה במהלך המלחמה. אבל פניהם ל-31 בינואר. מילת המפתח היא התנדבות למען חיילים ומפונים. המועמדים הסבו את מטות הבחירות שלהם לטובת גיוס ציוד, מזון והגשת סיוע לחיילים בחזית ומשפחות מפונות מאזורי קו עימות.
מערך המתנדבים של גולן הוא הגדול בעיר ומספק מידי יום ארוחות מבושלות למאות חיילים, נאסף ציוד רב ומגוון ומועבר לחיילים ולמשפחות. המוקד כולל אלפי מתנדבים כשגולן הפכה את ביתה למרכז הפועל 24 שעות ביממה.
דוד עציוני, מקפיד ללכת להלוויות ולניחום אבלים של חללים ונרצחים, הסב את המטה שלו למטה מתנדבים. במטה עציוני חברו לפיקוד העורף, דואגים להכשרת מאות מקלטים ציבוריים, וממפים בתים של תושבים הזקוקים לסיוע ופינוי בעת הצורך, ולמעשה עוקצים את העירייה ונכנסים לנעלי הרשות כדי לסייע לתושבים בחירום.
יונה יהב מבקר פצועים בבתי חולים, נפגש עם משפחות מפונות וחיילי פיקוד העורף, מסייע בחלוקת חבילות שי בבית החולים הצבאי, ועוד.

8 צפייה בגלריה
קיריל קארטניק וחבריו למוקד הסיוע
קיריל קארטניק וחבריו למוקד הסיוע
קיריל קארטניק וחבריו למוקד הסיוע
(צילום: פרטי)

קיריל קארטניק הקים מרכז סיוע לחיילים ולמשפחות. מדי יום יוצאים משלוחים מזון וציוד לחיילים בחזית. פעילות דומה עושים גם הירוקים של חיפה בראשות אביהו האן, וצביקה ברבי המנהל לאורך כל השנה מוקד סיוע לעסקים ועכשיו דואג לציוד לחיילים ולשוטרים. האן גם יורד לדרום להזדהות עם התושבים והעלה תמונה שלו מיישוב מופגז.
"שרית הקימה מערך מתנדבים ענק. עציוני וקיריל מנצלים את הקשרים, העובדה שהם צעירים והמתנדבים הרבים, כדי לסייע בהיקפים גדולים", אומר גורם פוליטי, "צביקה ברבי לא מפסיק לעבוד ואביהו האן דואג לחיילים ומביא ציוד לדרום. המועמדים פעילים ואת הפעילות שלהם הם מעלים לרשתות וזה לגיטימי. האם הרשתות מספיק חזקות כדי לשנות סקרים? האם הציבור יזכור מי עשה ומי נעלם במלחמה? לא בטוח".

8 צפייה בגלריה
צביקה ברבי וחיילים שקיבלו חבילות
צביקה ברבי וחיילים שקיבלו חבילות
צביקה ברבי וחיילים שקיבלו חבילות
(צילום: פרטי)

המשחק נפתח


יהב, שהוביל בסקרים לפני המלחמה, פנה לפיקוד העורף ודרש רידוד חומרים מסוכנים במפרץ חיפה. פנייה זו נעשתה יחד עם אביהו האן, מה שעשוי אולי ללמד על העתיד לבוא. אחרי שהוביל בסקרים, ייתכן שבסוף המלחמה נראה שינויי מגמה. כבר עתה עולות שאלות באשר לנושאים שטרם הוסדרו מאז מלחמת לבנון השנייה, בראשם מחסור במקלטים במוסדות חינוך, בעיית החומרים המסוכנים במפרץ, וחוסר המוכנות של העיר חיפה.
"נראה כאילו הזמן עצר מלכת וחיפה נמצא בדיוק באותה בעיה כפי שהייתה בשנת 2006, ללא מקלטים, עם חומרים מסוכנים במפרץ בלי שיהיה לאן לפנות אותם, ופיקוד עורף שמרגיע שהכל יהיה בסדר", אומר גורם פוליטי, "ובנוסף, יש ראש עיר שעלולה לקבל החלטות פוליטיות במקום מקצועיות בגלל הבחירות הצפויות. למה מועמדים צריכים לנקות מקלטים? איפה הייתה העירייה עד היום? למה שולחים ילדים לבתי ספר בהם אין מקלטים? לאן הלכו התקציבים שניתנו לחיפה להכשרת המקלטים? גם את זה יבדקו אחרי המלחמה".

8 צפייה בגלריה
נסע לסייע לתושבי הדרום. אביהו האן ליד רכב שנפגע
נסע לסייע לתושבי הדרום. אביהו האן ליד רכב שנפגע
נסע לסייע לתושבי הדרום. אביהו האן ליד רכב שנפגע
(צילום: פרטי)

גורם פוליטי מוסיף: "המלחמה תעלה את השאלות 'מי הציבור ירצה שיעמוד בראש העיר בזמן מלחמה', ומי מהמועמדים סייע למאמץ הלאומי והעירוני בצורה הכי טובה. יש פה תחרות שמעודדת אנשי ציבור לפעול למען המדינה. יש עוד זמן לבחירות. יש מלחמה לנצח ורק אחריה ישובו "הקרבות" הפוליטיים".