מנכ"ל רשות הטבע והגנים, שאול גולדשטיין, מברך על שיתוף הפעולה עם עיריית חיפה ומחזק את ידיה של קליש לאור החלטות שהתקבלו לאחרונה.
2 צפייה בגלריה
חזירים ברחובות חיפה
חזירים ברחובות חיפה
חזירים ברחובות חיפה
(צילום: אלעד גרשגורן)
גולדשטיין גם מתייחס לתקיפה האחרונה של תושב העיר על ידי חזיר, וטוען כי לא ניתן יהיה להבטיח אפס תקיפות בעתיד. "ברור לנו שהחזירים לא ייעלמו והממשק אדם טבע יימשך לנצח. אי אפשר למנוע בצורה הרמטית את המפגשים הללו. תמיד יהיו מקרים חריגים, ומטרתנו לצמצם. בחיפה יש בעיה מיוחדת של יותר חזירים שהופכים למוחתמים - חזירים שמתרגלים שמקור המזון שלהם מגיע מגינות ומחצרות ומתושבים שמאכילים אותם. החזירים הללו הם כבר לא טבע, אלא משהו אחר".
החזירים הללו מסוכנים?
"כשחזיר מתרגל לאדם קורים שני דברים: האדם לא מפחיד אותם. והם מצפים שהמזון שלהם יגיע מהאדם. ואז המעבר מרעב לאלימות קצר מאד".
איך אתה מעריך את תפקוד העירייה בנושא?
"אני מצדיע לקליש שמשקיעה משאבים בנושא ואני שבע רצון מתפקוד העירייה. הם דואגים לפינוי זבל, איסוף תדיר יותר וחיזוק הפחים. בנוסף, הם פועלים לגידור שכונות הגבולות בפארק הכרמל".
הגדרות יעילות?
"הגדרות הן מינימום 1.20 מ'. חזיר עצבני יקפוץ מעל זה, אבל חזיר ממוצע לא יעשה את זה. החזירים יכולים לחפור מתחת, אבל לרוב זה לא יקרה, הם הולכים בדרכים שפילסו לעצמם. כשאתה שם מחסום באותה דרך, החזיר מתבלבל, תוכניותיו משתבשות. רוב החזירים יחזרו לאחור, אחרים יחפשו מעבר אחר. צריך להבין שלא ניתן לסגור את כל הכרמל, ואנו משאירים מעבר לאדם. בפתחים הללו יעברו מדי פעם חזירים. יש גם אנשים שבכוונה הורסים את המחסומים, כדי לאפשר לחזירים לעבור".
איך אתה מתייחס לתקיפות?
"תקיפה היא דבר נדיר. להערכתנו, בחיפה כ-500 חזירים בסך הכל, ובין 50-100 חזירים מוחתמים. אם נטפל במוחתמים, התקיפות יירדו. חזיר לא יתקוף אם הוא מרגיש מאויים או מחפש אוכל. אל תנסו להבריח אותם עם כלבים, זה לא יעזור. זה טורף על. אם חזיר בא לקחת במבה מילדה, תנו לו. פקח שלנו באזור אחר בארץ ניסה למנוע מחזיר גישה למזון, והותקף קשות. ברור לנו שחזיר זו חיה אכזרית ולא פשוטה".
2 צפייה בגלריה
שאול גולדשטיין
שאול גולדשטיין
שאול גולדשטיין
(צילום: מוטי קמחי)
קראו גם >>>
יש חזירים בכל הארץ. למה בחיפה הבעיה חמורה?
"בחדרה למשל יודעים לא להאכיל חזירים, ובחיפה עוד לא למדו את זה. מי שמאכיל חתולים בעיר, מאכיל את החזירים".
האם היעדר הדילול החמיר את התופעה?
"זו שאלה גדולה. קשה להעריך. אולי גם הלכלוך בעיר משך אותם. אבל עכשיו תדירות הניקיון תעלה".
אז יש או אין דילול?
"הסיכום שלנו עם קליש כי הדילול ייעשה מחוץ לתחומי העיר בשטחים שנמצא לנכון. דילול לא תמיד עוזר, כי חזירים שמרגישים מאויימים נוטים להתרבות יותר. הדילול צריך להיות חכם וממוקד. האקולוג המחוזי עמית דולב והפרויקטור שנבחר לאחרונה יחליטו על היקף הדילול, שיבוצע על ידי וטרינר שנשכר לטובת הנושא".
איך יבוצע הדילול?
"אני מעריך שכ-50 חזירים מוחתמים ידוללו. הם לא יועתקו, אלא יומתו. אלו חזירים שלא יעזור להחזיר אותם לשטחים הפתוחים ועלולים להיות מסוכנים".
בעירייה מדברים על העתקת חזירים.
"אני אישית לא מאמין בזה. הסכמנו להעביר מספר חזירים בודדים ושאינם מוכתמים, ליערות הכרמל. נשים עליהם משדרים, נשים אותם ביערות הכרמל ונראה כיצד הם מתנהגים והאם הם משתלבים או מנסים לחזור לעיר".
מצאתם את החזיר שתקף?
"מנסים לאתר אותו במטרה להרדימו ולהמית אותו. קיבלנו תיאור שלו אבל קשה מאד לאתר".
מתי נראה שיפור?
"נתחיל בדילול ולאט לאט נראה עוד גידור והשפעה של העלייה ברמת התברואה. יש לנו את האביב, שזו עונה בעייתית, ונראה יותר מפגשים בין חזיר ואדם. אני מקווה שתוך חצי שנה נראה תחילת שינוי. הבעיה תצומצם, אך לא תיעלם".