שכונת סביוני דניה בחיפה עומדת בפני שינוי משמעותי שעלול להפוך אותה משכונה פסטורלית הסמוכה לחורש טבעי, לשכונה פקוקה, ללא חניה, עם קירות ענק של בטון.
הסיבה לכך היא החלטת הוועדה המחוזית להפקיד תוכנית להרחבת השכונה, תוכנית עליה המליצה גם עיריית חיפה.
במסגרת התוכנית הוועדה המחוזית ממליצה על בניית 630 יחידות דיור וזאת לאחר שנדחתה המלצת עיריית חיפה לבנות רק 500 דירות.
קראו עוד:
המתנגדים לתוכנית מסבירים כי היקפי הבנייה חורגים משמעותית מהתוכנית המקורית, שכללו רק 190 יחידות דיור, ובסך הכל 360 מ"ר מסחר. כעת מבקשים לאשר מסחר ותעסוקה בהיקף 7,700 מ"ר. גם בתחום המסחר העירייה, באמצעות הוועדה המקומית המליצה על הגבלה ל-2,000 מ"ר, אך הצעה זו לא התקבלה.
בסך הכל יוקמו על פי המלצת המחוזית 6 מגדלי מגורים, חמישה מהם ברחוב אורלנד. שלושה מהמגדלים יהיו בגובה 22 קומות. בניין נוסף בגובה 18 קומות. גם בין הבניינים לא יישארו שטחים פתוחים אלא "בנייה מרקמית", דהיינו מבנים בני 7 קומות. בניין נוסף באותו רחוב יהיה בן 16 קומות. ברחוב מנדל זינגר יוקם בניין נוסף בן 18 קומות, וגם במקרה זה לא התקבלה המלצת הוועדה המקומית לבטל את בנייתו.
המתנגדים לתוכנית מרתיעים מפגיעה קשה בשטחים הפתוחים, כמו גם מכריתתם הצפויה של 400 עצים. התוכנית תפגע פגיעה קשה בחורש הטבעי בשכונה, למרות שהאזור מוגדר בטבע עירוני בתחומו יש שבילי מטיילים המתחברים לנחל בן דור.
"איך אפשר לומר שהוועדה מחוזית התייחסה למיקום התוכנית והנוף הייחודי של העיר חיפה?", תוהים המתנגדים, "מי שילך ברחוב אורלנד יראה חומת בנייה גבוהה וצפופה שתסתיר את הנוף וקרני השמש. ומה עם המבקשים לטייל בשבילי הטיולים בוואדי הצמוד לבנייה המבוקשת, בסביבת המגורים באזור טבע עירוני? מה יראו? שורת בניינים גבוהים קרובים ממש לשביל! ומה יהיו על ההשלכות על הצמחיה והחי?".
המתנגדים לתוכנית, תושבי השכונה הנערכים להגשת ההתנגדויות, מדגישים את נושא התחבורה. לדבריהם, סביוני דניה היא שכונה כלואה המסתמכת על חיבור אחד בצומת אוסקר. כבר היום החיבור עמוס בשעות רבות ביום ונדרש חיבור נוסף לשכונה. הוועדה המחוזית קיבלה שתי החלטות בעייתיות הנוגעות לתחבורה. האחת, הוחלט על 'תקן חניה מופחת' ו'פטור מחניה לשימוש מסחר'. השניה, נדחתה המלצת משרד התחבורה, וסלילת כביש בין סביוני דניה ורמת אלון לא נקבעה כתנאי להוצאת היתר.
משמעות החלטות אלו, לטענת המתנגדים לתוכנית, היא ויתור על בניית חניות רבות, הפניית הציבור לתחבורה ציבורית, ותחילת עבודות לפני שיהיה כביש נוסף להפחתת העומסים. "התחבורה הציבורית לא קיימת בשכונה כי היא לא יעילה", מסבירים המתנגדים, "אוטובוס אחד מנקז את כל האזור בתדירות נמוכה ולכן האוטובוסים נוסעים ריקים. צמצום חניות אפשרי גם שיש תחבורה ציבורית ויעילה, וכזו אין".
המתנגדים נערכים למאבק ומסכמים: "מעבר לעובדה כי אין התייחסות בתוכנית למבני ציבור בשכונה, ומעבר למפגעים שייגרמו לכלל השכונה, מימוש התוכנית יגרום לפגיעות בדירות רבות בהיבטים שונים כמו הצללה, מבטים לנוף, משטר רוחות, חוסר חנייה לאורחים ועוד, מה שיוביל ממילא גם לירידת ערך הדירות ופגיעה כלכלית ממשית בבעלי הדירות".