דיירי הבניין ברחוב ורדיה 8 ערכו השבוע ישיבת חירום כדי לדון בדרישת העירייה לזמן אותם לחקירה תחת אזהרה. בישיבה השתתפו גם חברי המועצה אביהו האן ומוטי בליצבלאו שהבטיחו להם סיוע מול הדרישות של העירייה.
2 צפייה בגלריה
אסיפת התושבים
אסיפת התושבים
אסיפת התושבים
(צילום: פרטי)
דיירי הבניין נדהמו לאחרונה לנוכח מכתב שקיבלו מעיריית חיפה ובו הם מוזמנים לחקירה באזהרה בחשד לביצוע עבירות על חוק התכנון והבנייה בבניין בו הם מתגוררים כבר מעל 20 שנה.
מדובר ביזם שהקים בניין דירות וקיבל טופס 4 על אף שלא שילם היטל השבחה על שינוי ייעוד הקרקע ממלונאות למגורים, וכעת העירייה דורשת את התשלום מהדיירים.
מדובר בפרויקט שהתאכלס בשנת 2000 על קרקע שייעודה היה מלונאות. התוכנית שחלה על הקרקע הייתה למלון בן 308 חדרים, וב־1994 קבלו היזמים היתר בנייה להקמת הפרויקט. אלא שבפועל הקימה החברה בניין מגורים בן 11 קומות ו־128 דירות גדולות. גם בפרסומי החברה צוין כי היא משווקת דירות מגורים.
2 צפייה בגלריה
ורדיה 8. היטל של 20 מיליון שקל
ורדיה 8. היטל של 20 מיליון שקל
ורדיה 8. היטל של 20 מיליון שקל
(צילום: פרטי)
רק 3 שנים אחרי שהבניין קיבל טופס 4, קרי בשנת 2003, הגישו היזמים בקשה לשינוי התב"ע ממלונאות למגורים, כל זאת מבלי ליידע את בעלי הדירות. בשנת 2010 אישרה העירייה את הבקשה. אך מאחר והיזמים לא שלמו היטל השבחה בעקבות שינוי הייעוד, ההיתר שקבלו נשאר למלונאות.
לטענת העירייה, פרויקט המגורים בו הם גרים הוקם בהיתר של מלונאות. לכן בעלי הדירות חשופים להליכים פליליים שהעירייה מתכוונת לנקוט נגדם. היטל ההשבחה הכולל עומד על 20 מיליון שקלים.
בעלי הדירות הגישו בתגובה לדרישת העירייה תביעה נגד העירייה ונגד היזמים. לטענתם על העירייה להטיל את היטל ההשבחה על היזמים, שנהנתה ממכירת דירות המגורים הרבה לפני שינוי הייעוד.
קראו גם >>>
לטענת הדיירים, העירייה ידעה בזמן אמת שהיזמים מוכרים דירות מגורים על קרקע שייעודה מלונאות, ובבוא היום אף אישרה לו לאכלס את הפרויקט: "הכשרת השרץ נעשתה בצורה בלתי חוקית שהרי נתבקש הכשר למה שכבר נעשה". עוד נכתב בתביעה, "הוועדה לא הייתה מוסמכת לפעול כפי שפעלה ואינה מוסמכת לדרוש מהקורבן, דיירי הבית ברחוב ורדיה 8, לשלם עלות הכשרת מעשיה ומחדליה הבלתי חוקיים כמו גם את עלות התעשרותו של היזם".
עוד טענו הדיירים בכתב התביעה כי היזמים הציגו מצג שווא בפני רוכשי הדירות שלפיו רכישת הדירות נעשתה כדין בהסכמת העירייה, שאף נתנה אישור לשווק מחצית מהדירות כמגורים, ולחלק מהחוזים החברה צירפה נספח בו הצהירה כי הדירות מיועדות לשמש על פי דין כדירות מגורים. עם אכלוס הדירות, העירייה אף חייבה את הדיירים בארנונה למגורים.
אביהו האן: "מעל 20 שנים עיריית חיפה עושה כל טעות אפשרית. הגורם המרכזי הוא הקבלן, וחובת העירייה לפעול בכל האמצעים מולו ומולו בלבד. חמור מאוד שהעירייה פועלת כמו פיל בחנות חרסינה מול תושבי חיפה ותיקים שנקלעו למציאות שאינה באשמתם. בכוונתי לפעול מול הנהלת העיר כדי שפגישות השימוע הפלילי יידחו ויבוטלו ויימצא פתרון נכון ללא פגיעה בתושבים, ולהעלות נושא זה במועצת העיר הקרובה".
תגובת העירייה לא התקבלה.