מדו"ח חצי שנתי שהוצג בפני חברי המועצה בישיבת מועצה לפני שבועיים עולה, לטענת חברים במועצת השינוי, כי ישנה ירידה בהכנסות העירייה, נעשה שימוש בכספי קרנות העירייה להתנהלות השוטפת של העיר, וחסרים נתוני שכר של היועצים החיצוניים.
2 צפייה בגלריה
בניין עיריית חיפה
בניין עיריית חיפה
בניין עיריית חיפה
(צילום: שרון צור)
לדברי סגנית ראש העיר ויו"ר ועדת הכספים, סופי נקש, מ-2019 נוספו לעירייה 388 תקנים חדשים למשרות, בעלות של כ-50 מיליון שקל. לטענתה, הדוח מציג תמונה עגומה של תקציב העירייה. בישיבה התפתח ויכוח סוער, בו התעמתו חברת המועצה גולן ונקש עם נציג הגזברות בנוגע לנתונים החסרים בדוח, כמו גם מצב ההכנסות הנמוך של העירייה, לטענתן.
גולן: "הדוח מראה ירידה בהכנסות ממשרדי ממשלה, מהיטלי השבחה ומאגרות ומארנונה. ראש העיר לא מציגה שום תוכנית התייעלות אלא להיפך, יש ניפוח של המנגנון הציבורי והכנסות העירייה לא מכסות את ההוצאות. זה אומר שאנחנו מאוד קרובים לאבד את המעמד שלנו כעיר איתנה כלכלית".
השתיים טענו כי בשנת 2021 נוספו לעירייה 141 משרות בעלות של כ-20 מיליון שקל. ב-2020 נוספו 134 תקנים חדשים בעלות של כ-19 מיליון שקל, ובשנת 2019 נוספו 113 תקנים חדשים בעלות של כ-10 מיליון שקל. מכאן שהעלות הכוללת לכל התקנים מסתכמת, לדברי נקש, בלא פחות מ-50 מיליון שקל.
נקש מאשימה את הגזבר בהעברת ככפים מהקרנות ומהחסכונות של העירייה כדי לממן את ההוצאות והתקנים החדשים.
טענה נוספת היא להסתרה מכוונת של שכר ועלות היועצים החיצוניים שמינתה ראש העיר לטובת מנהלת 2030. "באופן תמוה, הסעיף הזה נשאר ריק", אמרה גולן. "נציג הגזברות לא ידע לענות לנו כמה כסף הוצא על יועצים חיצוניים, ולמה השורה הזו נותרה ריקה".
2 צפייה בגלריה
מועצת העיר חיפה
מועצת העיר חיפה
מועצת העיר חיפה
(צילום: טלי ליבמן)
קראו גם >>>
על פי מידע שהגיע ל"ידיעות חיפה", מדובר בכ-6 מיליון שקל בשנה הוצאות על יועצים חיצוניים, שלטענת גולן ונקש הוסתרו ולא הוכנסו לדוח. "זה אבסורד", אומרת גולן, "מרבית היועצים הם כפילויות של עובדי עירייה שכבר יושבים על המשבצת של אותו תפקיד. לא ידוע כמה יועצים חיצוניים יש בעירייה, אבל העלות שלהם מגיעה למיליוני שקלים. את הנתונים האלה היינו צריכים לראות בדוח".
נציג הגזברות טען שלא מדובר במשכורות אלא ביועצים חיצוניים שמקבלים תשלום כנגד חשבוניות, ולכן הם לא מופיעים בדוח.
במכתב ששלחה לגזבר העירייה, רוני בן חיים, דרשה נקש לספק נתונים לגבי "גירעונות מימון זמניים" בסך 293 מיליון שקל. לדבריה, עולה חשש כי ישנם פרויקטים שהסתיימו, אך בדוח הם עדיין רשומים כפרויקטים פתוחים זמניים, לכן לכאורה העירייה אינה סוגרת את הגירעונות האלה. לדבריה, אם העירייה תצטרך לסגור את הגירעונות, היא תישאר ללא כסף בכלל. לטענתה, כבר הוצאו מהקרנות 90 מיליון שקל.
מהעירייה לא נמסרה תגובה.