ברחבי העיר חיפה מפוזרים שעונים שהותקנו לאורך השנים על מבנים היסטוריים, אייקונים ובעלי חשיבות ציבורית. כך ניצבים בגאווה שעונים על בניין העירייה, מגדל בלפור שמול בית הקרנות, ומסגד הכנסייה העותומנית. במקום שהשעונים ימשכו קהל ויוסיפו מיופיים לעיר, הם אינם פעילים תקופה ארוכה.
4 צפייה בגלריה
מימין: השעון המסגד בחיפה. משמאל הביג בן בלונדון
מימין: השעון המסגד בחיפה. משמאל הביג בן בלונדון
מימין: שעון המסגד בחיפה. משמאל הביג בן בלונדון
(צילום: טרקלין מערכות בע"מ, CANVA)
מי שתפעלה אותם במשך שנים היא חברת טרקלין מערכות בע"מ הפועלת בתחום מערכות זמן מדויקות, מתקינה, מתחזקת ומשמישה שעונים עבור 80 תחנות רכבת ישראל, הכנסת, רשות שדות התעופה, הרכבת הקלה בתל אביב ויש לה סניפים בנשר ובעיר התחתית.
בחיפה היא מתחזקת את כל השעונים בחמש תחנות הרכבת המקומיות, בתי הזיקוק, שעוני תחנות ההצלה בחופי הים ושעון הדואר סניף נביאים בהדר. בעבר תחזקה את שני השעונים שעל בניין העירייה, מגדל השעון שבצומת בלפור הרצליה, שעון המסגד של כנסייה העותומנית ליד בניין הטיל. בקריות היא תחזקה את עמוד השעון לזכר אבישי גדרון, בן מוצקין ומנופלי אסון המסוקים וכן את שעון השייטת.

4 צפייה בגלריה
השעות מול בית הקרנות
השעות מול בית הקרנות
השעון בבלפור
(צילום: טרקלין מערכות בע"מ)

החברה נוסדה בשנת 1971 בדרך העצמאות 27 בעיר, על ידי נוח רוזנבליט ז"ל והתחילה כעסק לייבוא והפצת מותגי שעוני-יד מובילים כמו SEIKO & RADO ומוצרי צריכה נוספים.
"תקופת הזוהר של העיר התחתית, חנויות היו נפתחות משבע בבוקר עד שבע בערב ושירתו לקוחות מכל הארץ. אבא היה אדם אהוב ומיוחד ואנשים קראו לו ראש העיר התחתית", מספר אלי בנו, "בצהריים ישב לאכול עם יעקב פרנקל, מפקד מרחב חיפה דאז. לימים כשאבא חלה אני בתור סטודנט נכנסתי לנהל את העסק. בשנת 94' קיבלתי שיחת טלפון מצבי רונן שהיה מנהל אחזקה ותפעול בעיריית חיפה להשמיש את השעונים שעל בניין העירייה והושמו שם בתקופת המנדט על ידי הבריטים ב-1935.
"נפגשתי עם ראש העיר דאז עמרם מצנע. הסתבר שהשעונים היו בני 60 שנה, עם מערכת מכנית שפעם בשבוע היה צריך למתוח אותה, משקולות בטון כבדים שהיו בפיר של 4 קומות, משקולת אחת למחוג הדקות והשנייה למחוג השעות. המערכת לא הייתה מדויקת והיה קשה מאוד לכוון אותה. הבנתי שצריך לפרק את המערכת ולהחליף למערכת חדשה אלקטרו מכנית, כלומר חשמלית. חששו לתת לנו את העבודה כי היינו בלי ניסיון אבל אמרתי לו שאני בוגר ביה"ס בסמת, שאתן לו 3 שנות אחריות ומתחייב לפרויקט טוב, וזה הפרויקט הראשון שעשינו".

4 צפייה בגלריה
צבי רונן ז"ל ואלי רוזנבליט מתקינים את שעון העיריה. משמאל השעון היום
צבי רונן ז"ל ואלי רוזנבליט מתקינים את שעון העיריה. משמאל השעון היום
צבי רונן ז"ל ואלי רוזנבליט מתקינים את שעון העיריה. משמאל השעון היום
(צילום: טרקלין מערכות בע"מ)

המחוגים נדמו

משם השמישה החברה את השעון בבלפור שנמצא בבעלות חברת הביטוח מגדל ובהמשך הגיעה ההצעה מרכבת ישראל, בתי זיקוק חופי הים ועוד נקודות בעיר .
העבודה על השעונים כוללת שיפוץ, שדרוג, החלפת מערכות, שמירה על חזות השעון. בטרקלין מערכות אומרים שלא מדובר בפרויקט יקר ובכל זאת המחוגים בשעוני הדר נדמו והם אינם מתפקדים שנים. בסיבוב בעיר השבוע, שני שעוני העירייה ושעון מגדל שבבלפור הראו שעה לא נכונה בעליל.

4 צפייה בגלריה
למה לא אצלנו? שעון בשדרה החמישית ניו יורק
למה לא אצלנו? שעון בשדרה החמישית ניו יורק
למה לא אצלנו? שעון בשדרה החמישית ניו יורק
(צילום: Getti images for Canva)

קראו גם:

"שעוני בניין עיריית חיפה כמעט 8 שנים לא מתוקנים", אומר אלי. "גם שעון הפרויקט השני בבלפור נדם מסיבות של חילופי בעלים, או שנאמר לנו שאין חשמל וכל מיני סיבות כאלה. כעת הגשנו הצעת מחיר להמשך פעילות שעון המסגד. זו תופעה שלצערי הרב, בתור חיפאי אני רואה את זה רק בחיפה כי אנחנו עובדים בכל הארץ. בעיריית חיפה ביקשו ממני הצעת מחיר ומאז לא שמענו מהם כלום".
"בכל מקום באירופה ובעולם, לשעונים האלה יש ערך היסטורי, הם מתוקנים, מתוחזקים ומתופעלים. שעון המסגד בן 120 שנה, שעון העירייה זה כבר 90 שנה והשעון בבלפור משנות ה-60, אין מודעות בחיפה לתחזוקה של דברים עם ערך היסטורי וזה עצוב".
בעיריית חיפה בחרו לא להגיב.