פרופ' אמציה ברעם, היסטוריון החוג ללימודי המזרח התיכון והאסלאם באוניברסיטת חיפה, שחוקר לאורך שנים את חיזבאללה, עירק ואירן, מנתח את מהלכי המלחמה בצפון והסיכוי לתקיפה בחיפה.
6 צפייה בגלריה
פרופ' אמציה ברעם בבית בחיפה
פרופ' אמציה ברעם בבית בחיפה
פרופ' אמציה ברעם בביתו בחיפה
(צילום: נחום סגל)
פרופ' ברעם מכיר את ארגון חיזבאללה ואת התנהלותו של נסראללה. בינתיים, טוען פרופ' ברעם, נסראללה מתנהל בדיוק כפי שציפה ממנו.
"אם תגיד לי מה ביבי יחליט לעשות, אוכל לומר לך מה נסראללה ייעשה", אומר פרופ' ברעם, "נסראללה אוהב נוסחאות ושווי משקל. עד עכשיו קרה דבר טיפוסי מאד לנסראללה. בוא ננתח מה קרה עד עכשיו.
"נסראללה פתח במלחמת התשה, וכעת ישראל היא המסלימה והיא זו שיצאה במבצע הביפרים. ישראל תקפה עמוק בבקעה, תקפה מסביב לביירות, ונקודתית בביירות, אבל לא הרס תשתיות בביירות. מה עושה נסראללה? בדיוק אותו דבר. הוא לא תוקף את חיפה, אלא מסביב לה. הוא אומר לנו 'אם תתקפו את ביירות באופן מסיבי אני אתקוף את חיפה'. הוא בונה משוואה ועושה לנו אותו דבר".

לעדכונים שוטפים והתראות פיקוד העורף בחיפה והקריות הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ השקטה שלנו >> https://bit.ly/47yENVa

6 צפייה בגלריה
מפחד ליזום חשש לשינוי. נתניהו
מפחד ליזום חשש לשינוי. נתניהו
תגיד לי מה הוא יעשה ואמר לך מה יעשה נסראללה. נתניהו
(צילום: דנה קופל)

לא כוחות


פרופ' ברעם מבהיר כי יש פערים גדולים מאד בינינו וחיזבאללה. "לנו יש מודיעין, חיל אוויר ויכולת לפגוע בכל חלון בצורה מדוייקת. לנסראללה אין אפשרות לדייק ולהחזיר לנו באותו המטבע בדיוק, ויש לו משגרים מדויקים אבל הוא לא רוצה עדיין להשתמש בהם, ולכן כל שיגור שלו הוא טוען שהוא ירה ליעד צבאי. גם אם זה נופל על אזרחים שלנו, הוא משקר וטוען כי כיוון למחנה או מטרה צבאיים. אבל שימו לב – הוא לא ירה עדיין על חיפה או תל אביב ולא הפעיל את הטילים המדויקים".
מה יקרה עכשיו?
"נסראללה שומר אפשרות לירי של מטח משמעותי לחיפה או תל אביב. הוא יודע כי הדבר יביא למלחמה מלאה, מלחמה שהוא לא רוצה. מבחינתו הוא מחזיר לנו באותה צורה, ומתכוון להמשיך ככה עד שישיג את מטרתו ויושג הסכם בעזה. הוא מחכה לראות לאן ישראל הולכת.
"אם ישראל תלך על הפצצת גשרים, תשתיות, נמל ביירות, תחנות חשמל, ותקיפה של ביירות אז זו תהיה מלחמה מלאה. אם היא תישאר על מטרות צבאיות אז הוא ימשיך לירות עלינו כפי שהוא עושה כעת".
מה עם חיפה?
"הוא לא רוצה ללכת על חיפה. ודאי שלא על תל אביב כי זו מלחמה טוטאלית. המשוואה של נסראללה היא שאם ביירות תבער – חיפה תותקף".

6 צפייה בגלריה
לא ירצו שחיזבאללה ייפגע. חסן נסראללה וחמינאי
לא ירצו שחיזבאללה ייפגע. חסן נסראללה וחמינאי
לא רוצים מלחמה כוללת. חסן נסראללה וחמינאי
(צילום מסך)

קראו עוד:

חיפה היא מדרגה


מה רוצים האיראנים?
"האיראנים לא רוצים הסלמה. מבחינתם שתימשך מלחמת ההתשה עם ישראל. הם לא רוצים לתת לישראל תירוץ להתחיל במלחמה כוללת בשום פנים ואופן. למה? כי יש להם משא ומתן שמתנהל על הסרת האמברגו האמריקאי מעל איראן, צעד שיכול להציל להם את הכלכלה. ביטול האמברגו שווה להם 50 מיליארד דולר. ולכן הם שמו נציג שלהם שישגיח על נסראללה שלא ישתולל".
מה רוצה נסראללה מחיפה?
"חיפה היא מדרגה. היא תהיה סמל להסלמה במלחמה. יכולים להיות מספר תרחישים בעניין חיפה. יכול להיות שאם חיפה תיכנס למעגל האש אז גם תל אביב תיכנס. אבל אני מניח שנסראללה ייבחן את הנושא. הוא יבדוק עד כמה חיפה חשובה לישראל, והאם ירי על חיפה זהה על ירי על תל אביב או ירושלים".

6 צפייה בגלריה
פגיעת טיל בחיפה ב-2006. ברקע נפילות בים.
פגיעת טיל בחיפה ב-2006. ברקע נפילות בים.
פגיעת טיל בחיפה ב-2006. האם חיפה תבער?
(צילום: פרטי)

אז דין ביירות כדין חיפה?
"הדילמה תהיה כמה טילים יפלו על חיפה לפני שבעל הבית ישתגע – דהיינו ממשלת ישראל. וגם הפוך, כמה טילים ייפלו בביירות לפני שנסראללה יחליט שזה שווה ערך לתקיפה של חיפה. כרגע צה"ל פועל בצורה מדויקת בביירות נגד יעדים צבאיים, וזה לא נחשב תקיפה מלאה של ביירות".
נסראללה לא רוצה או לא יכול לתקוף עם הטילים המדויקים?
"אני מעריך שהוא יכול ולא מעוניין להסלים את המלחמה".
אם בכל זאת נסראללה יכריז מלחמה מלאה – מה יעשו האירנים?
"נסראללה לא ייכנס למלחמה מלאה מלאה בלי אישור מאיראן. אנחנו לא שם. הנשיא האיראני אמר באו"ם ש'הישראלים מנסים להכניס אותנו למלכודת', דהיינו למשוך את איראן למלחמה. זה רק מלמד עד כמה האיראנים לא רוצים התפוצצות גדולה. אבל יש בהחלט סיכוי להסלמה".

6 צפייה בגלריה
פרופ' אמציה ברעם בבית בחיפה
פרופ' אמציה ברעם בבית בחיפה
"חיפה זו מדרגה". פרופ' אמציה ברעם בבית בחיפה
(צילום: נחום סגל)

לא ינצור אש


מה נסראללה יעשה?
"אוכל לומר מה נסראללה לא יעשה, הוא לא יסוג לקווי 1701, הסכם הנסיגה עליו סוכם בסוף מלחמת לבנון השניה. הוא יכול להעביר מסר שאם תהיה עסקת חטופים בעזה, וישראל תכריז על הפסקת אש בדרום, הוא יהיה מוכן להפסיק את האש בצפון ולסגת 10 או 15 קילומטרים בלבד. קווי 1701 הם ליטאני, כמעט כפליים מכך".
מה תעשה ישראל?
"צריך נקדם עסקת חטופים בעזה, נקבל גיבוי מלא מהאמריקנים להציג עמדה משותפת, לפיה אם נסראללה לא נסוג לפחות 15 קילומטרים מהגבול, אז ישראל הולכת יחד עם ארה"ב על מלחמה מלאה נגד חיזבאללה. במצב כזה הוא יסוג. אירן תתמוך בהצעה כדי למנוע התלקחות שהיא לא רוצה בה.
"אם נסראללה יסוג כמו שעשה ב-2006, חייבת להיות הבנה בין ישראל וארה"ב, שאם יתחילו להסתנן חזרה לגבול ישראל אנשי חיזבאללה, כמו שעשו אחרי מלחמת לבנון שניה, אז לכל מג"ד בישראל יינתן רישיון להרוג, כמו שנתנה מלכת אנגליה לג'ימס בונד. אסור לתת להם להגיע לגבול פעם נוספת בשום פנים".

6 צפייה בגלריה
בניינים הרוסים בחיפה בלבנון השניה
בניינים הרוסים בחיפה בלבנון השניה
בניינים הרוסים בחיפה בלבנון השניה
(צילום: יריב כץ)

ואם לא מגיעים להסכם הזה?
"אז תהיה כניסה קרקעית לפחות עד לקווי הרכס הראשון בלבנון כך שנמנע ירי בכינון ישיר לצפון".
איך זה ייגמר העניין לדעתך?
"להבנתי חיזבאללה כבר הסכים לסגת 10 קילומטרים, אבל יכול להיות שההסכמה שלו לא שווה כלום. נראה. כך או כך, אם נסראללה לא ישתכנע לחדול אש בקרוב, הכל יהיה תלוי בהפסקת אש בעזה כחלק מהחזרת החטופים, או בחיסולו של סינוואר והתמוטטות כללית של הנהגת חמאס שם. המפתח לצפון יימצא בעזה.
"אני מקווה שאני טועה, אבל כל עוד יש לחימה בעזה אני מעריך כי נסראללה לא ינצור את האש. כמובן, אפשרית גם הסלמה למלחמה טוטאלית בצפון וכיבוש שטח לבנוני, אבל זוהי החלטה כבדת משקל מאד שתלויה גם בתמיכה אמריקאית, בעיקר בחימוש ובמועצת הביטחון".