אוהד שגב הובא לעיריית חיפה על ידי עינת קליש והפך מהר מאד לאחד האנשים החזקים בעירייה. עד שבאישון לילה, אחרי 3 שנים בתפקיד מנכ"ל העירייה, הוא מקבל מייל בו מודיעה לו קליש כי הוא מפוטר. עכשיו, שנה לאחר פארסת פיטוריו, שגב מודיע כי יתמודד על ראשות העיר עכו, וחושף מה באמת היה בעיריית חיפה שהוביל לפיטורים.
6 צפייה בגלריה
אוהד שגב
אוהד שגב
פותח הכל. אוהד שגב
(צילום: ראובן כהן עיריית חיפה)
בעיריית חיפה נחשבת כוכב עולה והעובדים אהבו אותך, אז מה קרה?
"העובדים עדיין אוהבים אותי. בכירים מאוד אומרים לי גם היום שהם חיילים שלי בכל מקום שאצטרך. חיפה היא דוגמה מצוינת למה שיכול לקרות כשמגיעים אנשים שלא מתאימים. לא הכרתי את ראשת העיר לפני כן, אמרו לי שאקבל חופש פעולה לעבודה ובהתחלה זה אכן היה ככה, ואז המערכת הסתבכה פוליטית.
"השנתיים שהייתי שם הן הזמן הכי ארוך בינתיים שמנכ"ל החזיק שם מעמד. יש בעיה לא פשוטה בחיפה, אני מעדיף לא להיכנס לזה ברמה האישית. ממילא התכוונתי לסיים לעבוד שם".
למעשה התכוונת לעזוב ופוטרת.
"נכון. תקציב העירייה לא עבר ואני התעקשתי לא להשאיר את העירייה בלי תקציב, כי המשמעות היא שיתוק מוחלט של העיר. עמדתי ללכת אל החברה שאני עובד בה היום, ודחיתי את הצעד עד שאיישב את התקציב. התקציב עבר כשעוד הייתי מנכ"ל, ב-31.3 שהיה התאריך האחרון כמעט, וחשבתי שלא הוגן לנטוש את הספינה בימים כל כך סוערים ושאחרי חג הפסח אעדכן את ראשת העיר שאני הולך. היא הבינה את זה, וניסתה לעשות עליי תרגיל מנהיגות. אמרתי לעובדים שבסדר, היא נפרדה ממני ולא אני ממנה, וזכיתי מהם למחיאות כפיים. זה היה מעשה ילדותי וטיפשי מצידה. ניסיון עלוב להבהיר מי בעל הבית ומי משחרר אנשים.
"יש בחיפה אלפי עדים למה שעשיתי בעיר, טיפלנו בשכונות שלא נכנסו אליהן עשרות שנים, כמו נווה דוד והדר עליון. התושבים עמדו ומחאו לנו כפיים כשראו מה עשינו וראשת העיר בכתה מהתרגשות, אבל לצערי בגלל שהיא לא הצליחה להחזיק את הקואליציה כל התקציבים עצרו ועברנו מניהול עירייה לניהול זירת קרב ופוליטיקה של סכסכנות. בכל פעם שהיה כשל פוליטי חיפשו את האשם בעובדים, מה שלא היה נכון, ועובדים לא יכולים לסבול שיורדים עליהם כל הזמן. המהלכים שהובלתי מול ועד העובדים נתנו להם שנתיים של שקט, כשהם ידעו שהם עובדים מול מקצוען שמכבד אותם ודואג להם. הצעד שלה רק שיחרר אותי מוקדם יותר למשימה הבאה שלי".

6 צפייה בגלריה
אוהד שגב
אוהד שגב
מה השתבש? אוהד שגב וקליש
(צילום: ראובן כהן עיריית חיפה)

נעליים גדולות

שגב נשוי בשנית למירה, עובדת מחלקת ההון האנושי בעיריית עכו, והם מתגוררים בשכונת הפיקוסים בשיכוני המזרח בעכו. הוא אב לארבעה ילדים, שלושה מנישואיו הראשונים ובנו הבכור הוא קצין ביחידה מובחרת. בנו הצעיר, מנישואיו למירה, בן תשע. הקשר שלהם, שהחל במקום העבודה, עורר שמועות ורכילויות וזכה לסיקור נרחב בעיתונות המקומית.
שגב בוחר להניח את הדברים על השולחן ואומר: "היכרנו במקום העבודה, אבל זה היה בשנה שלא הייתי בעיריית עכו. ידעתי מי היא אבל הקשר התפתח כשיצאתי לחל"ת ועבדתי בחברת הנדסה. כשחזרתי לעירייה זה עשה את כל הרעש. הייתי אז בתהליכי גירושים מתקדמים והשתדלנו לנהל את זה הכי נקי שאפשר. כולנו בני אדם ומשברים קורים. כתוצאה מכל זה ובגלל מראית העין מירה נוטרלה, היא לא יכלה להתקדם בעבודה ותלוש השכר שלה לא עלה בשקל כל השנים שאני שם, בגלל הקשר בינינו".

6 צפייה בגלריה
נתן את ברכתו למחליף. שמעון לנקרי
נתן את ברכתו למחליף. שמעון לנקרי
נתן את ברכתו למחליף. שמעון לנקרי
(צילום: נחום סגל)

העובדה ששגב מתכוון להתמודד לראשות עיריית עכו וזוכה לתמיכתו של ראש העיר הנוכחי שמעון לנקרי, היא סוד גלוי כבר חודשים רבים. לפני שבועיים הוא הכריז ואומר שקיבל את ההחלטה המשמעותית בחייו, לרוץ לראשות העיר שבה נולד וגדל ושהוא אוהב בכל נימי נפשו. האמביציה שלו תמיד היתה שם, וגם הביטחון העצמי.
לפני 25 שנים כשהיה יו"ר אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת חיפה עמד בראש קבוצה עכואית שגיבש סביבו, שחבריה היו חברי ועד וחברי מועצה באוניברסיטה, והם רצו לכבוש את עיריית עכו ולהפוך למנהיגות הצעירה החדשה. באותן בחירות של 1998 הם דחו בסופו דבר את התוכניות וראש העיר שנבחר היה שמריהו בירן. שגב הגיע לעירייה חמש שנים לאחר מכן כשנענה לקריאתו של לנקרי לתפקיד מנכ"ל העירייה, והוכיח יכולת מקצועית מרשימה גם כשנקרא 16 שנים מאוחר יותר לתפקיד מנכ"ל עיריית חיפה.
עכשיו החליט להיכנס לנעליים הגדולות. "הדרייב הוא האהבה לעכו. אני לא מחפש עבודה, אני מתפרנס טוב כמנכ"ל ושותף בחברה שמחברת בין טכנולוגיות ישראליות לבין פרויקטים במרוקו, בתחומי התפלת מים, חקלאות, ערים חכמות וביטחון. ההזדמנות הגיעה מהסיבה ששמעון החליט לסיים את תפקידו. אם הייתי חושב שיש מועמד שיכול להוביל את עכו, לא הייתי רץ בעצמי".

6 צפייה בגלריה
מנכל העירייה אוהד שגב
מנכל העירייה אוהד שגב
פיטורים באישון לילה. אוהד שגב
(צילום: נחום סגל)

"הייתי שם"


זה, וגם העובדה שזה ב־דנ"א שלך.
"כן. גם ב-2003 כשבאתי לעירייה עם שמעון הייתי כבר במסלול אחר, ניהלתי רשת ארצית של משרדי כוח אדם וויתרתי על זה לטובת עכו. אין לי איזה פֵטיש להיות ראש עיר בגלל הכוח והשררה והמעמד. הייתי שם. אמנם לא כראש עיר אבל כמנכ"ל עירייה משמעותי ומנכ"ל העיר השלישית בגודלה בישראל. ברמה הזאת סיפקתי את עצמי, אני בוחר לבוא מתוך אכפתיות לעיר. יש מקום לשיפור וריענון, זה נכון לגבי כל ארגון וזה יקרה גם אצלי. ומי שמכיר אותי יודע שאני אדם של רפורמות ושינויים ולא כל מה שנראה בעיני רוחו של שמעון כדרך, גם בעיניי נראה כדרך. יש דברים שאני רואה בצורה שונה ואוביל אותם בצורה שונה כי אני שונה".
מה למשל?
"הדבר שהכי מפריע כרגע הוא נושא הביטחון האישי. יש תחושה בחלקים של העיר שאבדה המשילות לחלוטין. מאז שומר חומות מפח הנפש והכעס התגברו מאוד בקרב התושבים וקיימים אזורים שלמים שאנשים נמנעים מלהיכנס אליהם, בוודאי בשעות הערב. עם תחושות התושבים לא מתווכחים, ואני שומע את זה מיהודים וגם מערבים, שלא רוצים לשלוח את הבת להוציא כסף בערב מכספומט ברחוב בן עמי. עשיתי את זה בחיפה כשבניתי יחידת ביטחון עירונית שמשולבת עם הפיקוח והיא אחת המשמעותיות בארץ. אני הולך לגייס מאות אנשים משני המגזרים שאכפת להם, ויש הרבה כאלה, ולעבות את מספר המתנדבים במשמר האזרחי. כל אחד מהם, כולל ראש העיר, יתנדב פעם בשבוע.

6 צפייה בגלריה
אוהד שגב
אוהד שגב
"אני לא מחפש עבודה". אוהד שגב
(צילום: ראובן כהן עיריית חיפה)

"המודל שלי"


הוא בן 52, נולד בשכונת וולפסון בעכו וגדל בקרבת בית הספר לקציני ים, היה יו"ר מועצת תלמידים, יו"ר מועצת הנוער העירונית, ויו"ר אגודת הסטודנטים, כשעשה תואר ראשון בסטטיסטיקה ותואר שני במינהל ציבורי למנהלים. הוא מזוהה עם הצד הימני של המפה הפוליטית, ורץ ברשימה עצמאית. את לנקרי פגש לראשונה כשהיה חניך בחוגי הסיור. "היתה בינינו כימיה מהרגע הראשון. שמעון היה המודל שלי".
וכן, הוא שמע את כל הטענות על כך שעיריית עכו הופכת לחצר מלוכה והוא לא מתרגש: "זה שמכינים דור המשך זה בסדר גמור, אבל דור ההמשך צריך להיבחר בזכות עצמו. שמעון עושה בחוכמה שהוא פורש אחרי ארבע קדנציות כשהוא עוד צעיר, והולך הלאה בידיעה שהממשיך הוא מישהו שהוא סומך עליו. זה נותן כוח למרות הביקורת שזה גורר, אבל כיסא ראש העיר לא עובר בירושה. יש בחירות ומחכה לנו עבודה לא פשוטה".
ואין בעיה שהמנגנון בעירייה יחשוב שהוא צריך להיות מגויס לטובתך?
"שמעון הוא אדם פוליטי שאומר את דעתו, וגם המנגנון העירוני מביע את דעתו ויפעל עפ"י מה שמותר ומה שאסור. זכותם של אנשים להביע את דעתם במסגרת החוקים והכללים ואני יודע שהיועצת המשפטית הוציאה חוזר עם הסבר מדויק. רוב העובדים נוהגים בהתאם להנחיות. עובדי העירייה חופשיים בדעתם. חלות עליהם מגבלות על פי חוק והם יעמדו בהן, הם מכירים אותי טוב מכולם ויודעים שמי שלא עושה את עבודתו נאמנה לא נשאר כאן".

6 צפייה בגלריה
מעכו לחיפה וחזרה לעכו. אוהד שגב
מעכו לחיפה וחזרה לעכו. אוהד שגב
מעכו לחיפה וחזרה לעכו. אוהד שגב
(צילום: נחום סגל)

קראו גם:

התחלת לעבוד?
"אני עושה חוגי בית בכל יום ולומד להיחשף ברשתות החברתיות. יש לי תמיכה מכל הקשת הפוליטית - ישראל ביתנו, הליכוד, ש"ס והבית הציוני, וגם הרשימה הערבית. אבל אני לא מתייחס לזה כאילו הבחירות נגמרו, העבודה רק התחילה".
תגובת קליש: "בצל האירועים בעירייה בתקופת כהונתו של אוהד שגב כמנכ"ל, היה מצופה שלפחות יחריש. לדעתי משרת אמון דורשת איש אמין בעיני מעסיקו".