עשרות אלפי בני נוער יצאו לחופשת הקיץ, ורבים מהם מבקשים לנצל את חודשי יולי ואוגוסט לטובת תעסוקה. במועצת התלמידים מזכירים לבני הנוער את זכויותיהם, ומתריעים מפני מעסיקים פוגעניים.
1 צפייה בגלריה
הנוער העובד
הנוער העובד
הנוער העובד
(צילום: שאטרסטוק)
חוק עבודת נוער קובע כי ניתן להעסיק רק צעירים מעל גיל 14. מי שטרם מלאו לו 15 יועסק רק בעבודות קלות שאין בהן להזיק לבריאותו ולהתפתחותו. המעסיק נדרש להחזיק צילום תעודת זהות של הנער או של הוריו בצירוף אישור רפואי המהווה תנאי להעסקתו. בני 14-15 - מותר להעסיק עד 8 שעות ביום.
בני 16 ומעלה - יועסקו עד 9 שעות ביום ולא יותר מ-40 שעות שבועיות. כלל זה לא חל על בני נוער עובדים, שלגביהם נקבעו הוראות עם תנאים עדיפים בהסכמים קיבוציים, ועל עובדים בעלי מגבלות המועסקים במפעלים מוגנים. העבודה בשעות נוספות אסורה. חובה לתת לבני נוער העובדים מעל 6 שעות הפסקה של 45 דקות למנוחה, מהן לפחות חצי שעה רצופה.
נערים בני 16 ומעלה יכולים לעבוד מעבר לשעה 20:00. נערים בני 18-16 יכולים לעבוד בחופשות רשמיות מלימודים מעבר לשעה 24:00 בתנאי שהמעסיק ידאג להסעתם הביתה. אין להעסיק בני נוער ביום המנוחה השבועי.
קראו גם >>>
שכר המינימום: עד גיל 16 השכר 21.45 שקלים לשעה, גיל 16-17 השכר 22.98 שקלים לשעה, גיל 17-18 השכר 25.43 שקלים לשעה.
מחפשים עבודה? באתר סחבק, אתר המשרות לצעירים, מוצעות 166 עבודות, בין היתר בחנויות בגדים, ליקוט בסופרמרקטים, סייעות לגני ילדים, מלצרות במסעדות ובתי קפה ועוד. באתרי הדרושים כמו אול ג'ובס מוצעות רק 16 משרות לצעירים באזור חיפה, ביניהם עבודה בסלקום, סטימצקי, עבודות פירוק לאירועים, צהרון וגם מכון כושר. בפייסבוק יש קבוצות של חברות השמה לעבודה לנוער. במועצת התלמידים מזכירים כי אפשרות נוספת למציאת עבודה היא הגעה עצמאית לבתי עסק נבחרים, שבחלקן משוועים לעובדים עד חזרתם של העובדים מחל"ת.
יו"ר הוועדה האתית משפטית במחוז חיפה במועצת התלמידים, שקדי הכט: "יש עבודה לבני הנוער בחיפה. בכל פינה יש מקום שמעסיק. אני מבקשת מבני הנוער שיהיו מודעים לזכויותיהם בעבודה ושיעבדו בכבוד ושלא יקבלו יחס לא הוגן. מגיעים אליי סיפורים על מנהלים שלא מוכנים לשלם על התלמדות, תשלום לא הוגן, שעות לא הגיוניות".
עוד עדכונים - חדשות חיפה