לפני כשבועיים, בהתראה של 48 שעות, עזבה לימור מגן תלם קריירה עתירת הישגים של 20 שנה, ופנתה לחיים חדשים. אחרי שנתיים מתישות שבהן רצה כמספר 9 ברשימת 'ישראל ביתנו' בארבע מערכות בחירות, היא הושבעה כחברת כנסת ומסתערת על העבודה עם מוטיבציה אדירה.
3 צפייה בגלריה
 לימור מגן תלם. "באתי לכנסת כדי לעבוד"
 לימור מגן תלם. "באתי לכנסת כדי לעבוד"
לימור מגן תלם. "באתי לכנסת כדי לעבוד"
(צילום: שרון צור)
כבר יש לה עוזר פרלמנטרי, דוברת וגם לו"ז צפוף. היא החלה לעבוד כמעט מהרגע הראשון, ובשבוע הבא היא כבר מקווה לחנוך בחיפה לשכה פרלמנטרית, שתהיה כנראה הראשונה בחיפה. "בטקס ההשבעה בכנסת הרגשתי סוג של יראת קודש", היא אומרת. "בני משפחתי עמדו מולי, ראיתי שהם גאים בי וזה הרחיב לי את הלב".
אם יש משהו שפוגם בשמחה של ח"כ מגן תלם זו המחשבה על אביה, מיכה מגן, שנפטר לפני שנה תוך כדי ליווי צמוד של בתו במרוץ אל בית הנבחרים. "היינו מאוד קרובים. אבא התרוצץ איתי בכל הארץ, לא החמיץ אף כנס ועזר לי בכל. הוא נפטר במפתיע, אצלי בבית בסביוני דניה. באותו יום הייתי בקומה העליונה, הכנתי ראיון לרדיו, ואבא עזר בעבודות הבית והיה בקומה התחתונה. ואז זה קרה. הוא פשוט התיישב, לא אמר מילה. קראתי לו, וכשלא ענה ירדתי אליו ומצאתי אותו יושב ליד השולחן. אנשים אמרו שאני מרימה כנסים ורצה בכל הארץ ולא יוצא מזה כלום; בסופו של דבר, ההתמדה השתלמה, אבל אבא לא זכה לראות אותי נבחרת. אם יש רגע כאוב בסיפור הכניסה שלי לכנסת, זה הרגע שבו אבא לא היה איתי שם".

הליכות ארוכות בחוף

לימור מגן (50) נולדה וגדלה בחיפה כבתם האמצעית של רותי ומיכאל מגן. כשהיתה בת 17 השתתפה בתחרות מלכת היופי של ישראל לשנת 1988, ונבחרה לסגניתה של שירלי בן מרדכי. באותה שנה טסה לסיציליה, שם ייצגה את ישראל בתחרות מיס אירופה, ונבחרה לאחת מחמש הנערות היפות ביבשת. את חיי הזוהר השאירה מזמן הרחק מאחור, אבל נתוניה המרשימים והפרופורציות המושלמות נותרו כשהיו, גם בזכות הליכות ארוכות על החוף שהיא נוהגת לעשות עם בן זוגה, יוסי פלד. "עשיתי קריירה בינלאומית קצרה, ולא נתתי לזה לבלבל אותי, כי תמיד ידעתי שאהיה עורכת דין", היא אומרת היום. "התחרות היתה תקופה מדהימה שבה ראיתי עולם, יצרתי קשרים ורכשתי מוסר עבודה, אבל עזבתי בלב שלם והתמקדתי בדברים אחרים. סיימתי את הריאלי בהצטיינות, התגייסתי לחיל הים, ובגיל 23 כבר הייתי שקועה באימהות ובלימודי משפטים".
3 צפייה בגלריה
לימור מגן תלם. סגנית מלכת היופי 1988
לימור מגן תלם. סגנית מלכת היופי 1988
לימור מגן תלם. סגנית מלכת היופי 1988
(צילום: עדי ברקן)
אחרי תואר ראשון בהצטיינות במכללה למינהל ותואר שני במשפטים מאוניברסיטת חיפה, החלה לעבוד במשרד עו"ד חיפאי. לפני 20 שנה זכתה במכרז של עיריית מגדל העמק, ועד לפני שבועיים היתה היועצת המשפטית של העירייה, של החברה הכלכלית ושל הוועדה לתכנון ובנייה במגדל העמק.
"אהבתי כל רגע בעבודה, והיו לנו יחסי עבודה מעולים. הצטערו שם שעזבתי, אבל פרגנו לי כי ראו איזו דרך עשיתי עד שהוקמה ממשלה שישראל ביתנו היא חלק ממנה, ואיך החוק הנורווגי אפשר את כניסתי לכנסת. במשך כל תקופת ההתמודדויות הכשרתי את הסגנית והמ"מ שלי, שהחליפה אותי בהתראה קצרה. לצד העבודה, אני דירקטורית חיצונית מטעם הציבור בחברות שנסחרות בבורסה, בין השאר בנק הפועלים, בקרנות נאמנות, וחברת כביש חוצה ישראל. עזבתי בשביל הכנסת את כל החברות האלה ומשרה רצינית שיכולתי להישאר בה עד הפנסיה. עשיתי הרבה ויתורים בשביל המהלך הזה. מהפך שלם בשביל שליחות".
ואין חששות?
"עזבתי לטובת משהו לא בדיוק יציב, בעיקר על רקע הממשלות האחרונות. אין לי בעיה עם העובדה שהתפקיד תובעני, אני לא נבהלת מעבודה קשה. אני פותחת וסוגרת את הכנסת, בימי שני אני יוצאת מהבית ב-4:30 בבוקר כדי להגיע לכנסת ב-6:30 לפני הפקקים. יום העבודה שלי מסתיים מאוחר בלילה וגם לפנות בוקר, אם צריך. נושא היציבות זה כבר סיפור אחר, סוג של הימור, אבל אני שלמה עם עצמי. אני מקווה ומאמינה שהממשלה הזאת תהיה יציבה ונכהן ארבע וחצי שנים. ברגע שהתקציב יעבור, הממשלה תהיה יציבה. הקואליציה עובדת יפה ביחד, כולם עבדו קשה בשביל להרכיב את הממשלה הזו וכולם יודעים שהם צריכים לעשות ויתורים. ברגע שהדברים יתייצבו אני רואה את העתיד שלי לגמרי בפוליטיקה. אני הולכת להיות חברת כנסת מאוד דומיננטית ומאוד פעילה, ומקבלת תמיכה מהילדים ומבן הזוג שלי, שעבר איתי את כל העליות והמורדות של מערכות הבחירות וכל הדרמות. אני בן אדם של הרגלים יציבים, רצה למרחקים ארוכים, ביחסים האישיים וגם המקצועיים".

היוטיובר הגדול בארץ

כבר 11 שנים שהיא בזוגיות עם יוסי פלד, מהנדס חשמל ואלקטרוניקה וראש תחום באלביט. שניהם מוכרים היטב בחיפה. את פרק ב' בחייהם ניהלו עד עכשיו כשהיא התגוררה עם שני ילדיה בסביוני דניה, והוא גר עם שלושת ילדיו בוורדיה. בחודשים האחרונים עברו להתגורר ביחד, בווילה גדולה המכילה את כולם.
הבית מתעתע: צדו הצפוני נמצא בלב הצומת הסואן של מרכז חורב, וצדו הדרומי גולש אל צמחיה פסטורלית ואל גינה עם בריכת שחייה. ילדיה נושאים את שם המשפחה של אביהם, תלם, ולכן גם היא נושאת את שני השמות. ביחידת הדיור שמעל מתגורר עידן תלם (22) בנה הבכור, שהוא היוטיובר הגדול בארץ עם חצי מיליון עוקבים. בתה עמית (18) סיימה את תיכון ליאו באק ותתגייס בקרוב. בתו הבכורה של יוסי, ענבר (28) היא עורכת דין, מאיה (26) רס"ן בדובר צה"ל, ובנו גל חייל קרבי.
התעכבתם עם המגורים המשותפים.
"אהבתי את המודל של המגורים לחוד, בעיקר כשכל אחד היה עם הילדים שלו. בינתיים הילדים גדלו והחלטנו שזה הזמן. הילדים מאוד מחוברים אחד לשני. מהבריכה, אגב, אנחנו בקושי מספיקים ליהנות. כל הסופ"ש עבדתי עם הצוות שלי".
3 צפייה בגלריה
לימור מגן תלם בשער "לאישה"
לימור מגן תלם בשער "לאישה"
לימור מגן תלם בשער "לאישה"
(צילום: עדי ברקן )
ואם דבריה נשמעים כתלונה, היא ממהרת להבהיר: "באתי לכנסת כדי לעבוד. עזבתי משרה נהדרת ואני רוצה להצדיק את זה בעשייה. הכנתי את יוסי והילדים שאני נכנסת לתקופה קשה, שישכחו ממני לזמן הקרוב. פונים אליי המון אנשים וגופים, ואשמח להעלות כמה שיותר הצעות חוק פרטיות, גם כאלה שלא קשורות ישירות לאג'נדה שלי".
מה האג'נדה שלך?
"קודם כל זכויות האזרחים הוותיקים. ארצה להקים קרן לעידוד עבודה לבני 65 ומעלה, זה חשוב כלכלית וגם חברתית. וגם לחצן מצוקה לכולם, החל מגיל מסוים, במימון המדינה. עוד נושא קרוב לליבי הוא אלימות נגד נשים, שמייצר כותרות אבל לא מספיק מטופל. יש תוכנית של ועדה בינמשרדית, שנעצרה בגלל בעיות תקציביות. צריך לעורר את התוכנית ולדאוג לתקציבים, ועכשיו כשליברמן הוא שר האוצר אני אקדם את זה.
"אני לוקחת על עצמי גם את נושא איכות האוויר בחיפה והמפרץ. יש דוח מבקר המדינה מ-2019 שכל חיפאי שיקרא יזדעזע. אני רוצה להקים ועדה ציבורית ולתקן ליקויים שמופיעים בדו"ח, כמו מפעלים מזהמים שמתקשרים באופן ישיר עם החברות שבודקות אותם. כחיפאית הנושא קרוב לליבי, כמו גם המחקר שבדק את הקשר בין המזהמים לתחלואה והוקפא לפני שלוש שנים. אנחנו גם מקימים עכשיו שדולה לתעשייה והייטק ושדולה לעסקים קטנים ובינוניים, ואני אהיה יו"רית משותפת עם ח"כ נוסף".

אג'נדה חילונית ימנית

היא מחלקת את חייה לימים של טרם כניסתה לכנסת, ואחריה. בימי שני ושלישי היא ישנה בירושלים, לפעמים גם ברביעי. הלשכה בחיפה תאפשר לה לעבוד קרוב לבית בימי ראשון וחמישי, ובימים הקרובים תפרסם באתר שלה טלפון ומייל של הלשכה, לפניות הציבור.
נכון לתחילת השבוע, ראשת העיר עינת קליש עדיין לא התקשרה לברך אותה, אבל היא כבר הוזמנה לסיורים בשטח, כולל בבתי החולים. ודי ברור לה, שלפחות בשלב הקרוב לא תצליח לשמור על שגרת אימון גופני של יותר מפעם בשבוע.
החלום על הפוליטיקה לא תמיד היה שם. "הייתי מטעם מגדל העמק בכמה משלחות שהיו בהן נציגי משרד הקליטה, ואנשים חיברו ביני לבין איווט ליברמן. קשה להסביר, פשוט נדבקתי בחיידק הפוליטי. ראיתי את הדרייב של חברי הכנסת ואת התשוקה, והחלטתי שאני חייבת להיות שם".
למה דווקא בישראל ביתנו?
"האג'נדה שלהם היא חילונית ימנית ואני מאוד ימנית בדעותיי, וחילונית. זו המפלגה היחידה היום שנלחמת בכפייה הדתית. המפלגה לא שונאת חרדים, היא מאמינה בדת ובמסורת אבל מתנגדת לכפייה דתית ומאמינה שכל רשות מקומית צריכה להחליט בעצמה לגבי תחבורה ציבורית בשבת, מרכולים פתוחים וכן הלאה. מאוד מתאים לי, ובעקבותיי גם יוסי מצביע לרשימה.
"אני חברה בוועדת העבודה והרווחה, מ"מ קבועה בוועדת חוק חוקה ומשפט ומ"מ בוועדת כלכלה. אלה הוועדות שהכי עניינו אותי, יש לי מה לתרום בהן ויש לי המון מרץ".
הספקת כבר לטעום גם מהקריאות "זבאלה" ו"מחבל" במליאה.
"כן. לקחתי את זה בחשבון ואני לא נבהלת. באתי מוכנה לכך שיהיו נאומים פחות נעימים והערות פחות נעימות.
"הממשלה לא תפקדה שנתיים והשאירה אחריה אדמה חרוכה. ביבי עשה דברים מאוד יפים לטובת המדינה, אבל הגיע הזמן שלו לסיים את דרכו. המון דברים לא קודמו. גם ליברמן קיבל משרד מבולגן. הוא בולדוזר שהולך לעשות דברים מדהימים במשרד האוצר, הוא עבד על תוכנית כלכלית ובכל בוקר הוא מפתיע עם קידום של משהו חדש. אני עובדת צמוד אליו כבר שנתיים ומאוד סומכת עליו. הוא גם אדם כייפי עם חוש הומור.
"בממשלת השינוי יש שרים איכותיים שבאו לעבוד, וגם העובדה שיש הרבה נשים משמחת".
לא הרבה דוגמניות הגיעו לכנסת. פנינה רוזנבלום לתקופה קצרה, אורלי לוי, ועכשיו את. להיות יפה כפוליטיקאית זה מקל על החיים, או מסבך אותם?
"את צריכה להיות הרבה מעבר ליפה כדי להצליח, ואני תמיד הגעתי לכל מקום עם רזומה של מצטיינת. התוכניות שלי בכנסת הן לטווח ארוך, אני לובשת רק בגדים מחויטים שמרניים, לא חוויתי מעולם הטרדות מיניות ואני מקווה שלא אחווה. אולי העוצמה שלי והריחוק מראש לא שמו אותי בסיטואציה הזאת. אז כן, להיות יפה זה בונוס".
לא נראה שתעצרי כחברת כנסת.
"החלום הרחוק הוא להיות שרת המשפטים. אבל עוד מוקדם לדבר על זה, אני רק בתחילת דרכי".