ככל שעובר הזמן תרחיש המלחמה בצפון מתעצם וראש העיר חיפה עינת קליש מתריעה כי ה"יהיה בסדר" הישראלי עלול להוביל לאסון גם במפרץ חיפה.
4 צפייה בגלריה
קליש והאלוף מילוא בחדר המלחמה בחיפה
קליש והאלוף מילוא בחדר המלחמה בחיפה
חלוקים. קליש ונציגי פיקוד העורף בחדר המלחמה בחיפה
(צילום: ניר בלזיצקי, דוברות עיריית חיפה)

קליש: "ראינו איך ה'יהיה בסדר' הישראלי הוביל לאירועי 7 באוקטובר. כל הקונספציות שהובילה הממשלה קרסו. כך יהיה גם במפרץ חיפה. צריכים לחשוב אחרת".
המלחמה תגיע לחיפה?
"אני לא שקטה ואנו עושים הכל כדי להכין את העיר לכל תרחיש. ברור לי שאם תתפתח מלחמה אזורית – חיפה תהיה במוקד שלה. מה שקרה בעוטף עזה זה כלום לעומת מה שיקרה פה".
אז מה את עושה בנושא?
"בשבועות האחרונים הצלחנו למנוע כניסת מכליות דלק למפרץ לאחר שהממשלה החליטה שחיפה היא מקור הדלקים של המדינה, והדלקים חשובים יותר מחיי תושבי חיפה".
למה פיקוד העורף לא מתריע?
"אין לי טענות לפיקוד העורף כי הוא עושה הכי טוב שהוא יכול, מקבל את הנחיותיו מהממשלה ומבצע את מדיניותה. הגורמים הצבאיים מגבים כל החלטה ממשלתית ואין להם אמירה עצמאית שיכולה לעצור תהליכים מסוכנים. אני מכירה לעומק כל מכל וכל סכנה במפרץ ויודעת כמה אנשים ייהרגו בנפילות טילים. אני התצפיתנית של חיפה המתריעה מפני אסון מתקרב. לצערי הממשלה מבינה שעליה להקריב מישהו בשביל המשך פעילות משק האנרגיה, ואולי הם מוכנים שחיפה תשלם את המחיר. אני לא".
תני דוגמה נוספת.
"מעבר למכליות הדלק, רצו להכניס לחיפה במהלך המלחמה גז בישול מסוכן כדי שלא יצטרכו לפרוק אותו בנמלי הדרום. רציתי לרוקן מכליות בחוות תשן בקרית חיים ועכשיו אישרו את תוכנית לשיקום המפרץ, ומבקשים להנציח את אותן עוולות גם שנים קדימה".

4 צפייה בגלריה
קליש ונציג פיקוד העורף
קליש ונציג פיקוד העורף
"הצבא מגבה אוטומטית את הממשלה". קליש ונציג פיקוד העורף
(צילום: ראובן כהן עיריית חיפה)

עובדים על החיפאים


את רואה תרחיש מלחמה בחיפה?
"אני מציעה להקשיב למה שאומר נסראללה. אם יחליטו לתקוף פה אנו עלולים לחוות אירוע קשה מאד. אנו בעירייה מנסים להיערך אבל זוכים למעט מאד שיתוף פעולה עם המדינה ופיקוד העורף. המדינה מחליטה שהרצף הכלכלי חשוב לה מהורדת סיכונים במפרץ".
את חוששת אבל המדינה רגועה?
"רק השבוע החליטו בפיקוד העורף על שחרור החיילים מחיפה לבתיהם. הם ישובו בקריאה מהירה. השאירו אותנו ללא פיקוד העורף שכל הזמן שולח לי מסרים מרגיעים. האם אני סומכת על ההרגעות האלו? לא. באחת הישיבות האחרונות טענו שאני מגזימה עם החששות. מישהו קם ואמר: 'בפעם האחרונה שלא הקשיבו לנשים זה נגמר ב-7 באוקטובר'".
את היחידה שמתנגדת לתוכנית המפרץ. אפילו טענת שתושבים יקבלו סרטן.
"במשך שנים חיפה נושאת על כתפיה את משק הדלק בישראל. בממשלה רוצים להמשיך את זה הלאה. תוכנית "שער המפרץ" היא למעשה שער כניסה לנסראללה שלא מתרשם מהצהרות הממשלה. כשנסראללה יראה שממשיכים להזרים עוד דלקים למפרץ, חיפה תהיה יעד אסטרטגי".
תוכנית המפרץ מקובלת על ארגונים סביבתיים.
"500 אלף טון תזקיקים ייכנסו לחיפה. בדרום רק 300 אלף. עובדים על חיפאים בעיניים. אומרים להם שיפנו מפעלים וחומרים מסוכנים רק כדי להקים נמל דלקים מפלצתי. על נסראללה ישראל לא תצליח לעבוד".

4 צפייה בגלריה
תעצור את פינוי המפעלים?
תעצור את פינוי המפעלים?
"עובדים על התושבים בעיניים". קליש על רקע תוכנית המפרץ
(צילום: ראובן כהן, מינהל התכנון)

למה אין עוד מתנגדים לתכנית מלבדך?
"כי אני והצוות שלי רואים את התמונה הרחבה. כל הירוקים, החומים והארגונים האחרים מוחאים כפיים כי הם לא מבינים מה יקרה פה".
אין בארגונים סביבתיים אנשים עם ידע?
"השתלטו עליהם אקטיביסטים שלא מבינים כלום. כולם שבויים בקונספציה, הכל בלוף במפרץ חיפה. זו קונספציה שנרקמה בירושלים וכולם בחיפה קנו אותה בלי לשאול שאלות. הכל תוצאה של שטחיות וקיבעון מחשבתי".
בכל זאת הארגונים, צוות מומחים וראש העיר הקודם פינו את מיכל האמוניה.
"איך אתם יודעים שהממשלה לא רצתה לסגור את מיכל האמוניה רק כדי להקים מסוף נזקים גדול בהרבה מהקיבולת של המכל? יהב והארגונים הבקיעו גול עצמי בסגירת המכל. עכשיו מסתובבים משאיות אמוניה ברחבי העיר בכמויות גדולות בהרבה מבעבר. המכל הוא פסיק במאבק גדול. לצערי מפנים דברים במפרץ רק כדי להכניס דברים מסוכנים לא פחות ובהיקפים גדולים יותר".

4 צפייה בגלריה
פגיעת טיל בחיפה ב-2006. ברקע נפילות בים.
פגיעת טיל בחיפה ב-2006. ברקע נפילות בים.
"חיפה תהפוך ליעד אסטרטגי". פגיעת טיל בחיפה ב-2006
(צילום: פרטי)

קראו עוד:

הציבור יתפכח


בחירות בסוף ינואר. את מוכנה?
"אני אציג לתושבים את הידע באשר למפרץ גם במחיר שלא להיות פופולרית. אני מאמינה שהציבור יתפכח. אני רואה מועמדים שטחיים שהמקצוע שלהם זה להיבחר. הם יעדיפו להוציא סרטון טיקטוק שלא אומר כלום מלהתעמק בדברים. אני חוששת שאותה הפופוליסטיות שבגללה הגענו ל-7 באוקטובר תגיע גם למפרץ".
מצב העיר בתום הקדנציה שלך טוב יותר?
"בוודאי. יש מדדים המצביעים עם קפיצה דמוגרפית עוד בטרם המלחמה. מצבה הפיננסי של העיר השתפר. הוספנו 5,000 מקומות עבודה בהייטק".
הוספנו?
"אינטל זו יוזמה שלי. בנוסף, גייסנו דרך ההי סנטר בתוך שנתיים וחצי, חצי מיליארד שקלים לסטארטפים, הצלנו את שדה התעופה ממוות".
השדה לא הוארך כמו שרצית?
"זה לא מה שרציתי אבל הצלנו את השדה שכמעט וחוסל. חברת "אייר חיפה" תחבר אותנו לאירופה בשנה הבאה".
טסת לסוף שבוע באמצע המלחמה.
"נסעתי על חשבוני לענייני משפחה. אזכיר כי יש לנו במשפחה חטוף בעזה. פעלתי במישור הזה, זה קשור למלחמה".
איך תסיימי את הבחירות?
"אני לא נאיבית. אין לי כוונה לעצור. אני לא נבהלת ומביטה לטווח הארוך. בינתיים אני מתפללת שחיפה תישאר בעורף ולא תהפוך לחזית המלחמה".