17 אחוז מהסטודנטים הערבים תושבי חיפה והצפון לא בטוחים או שלא מתכוונים להתחיל את שנת הלימודים האקדמית בגלל המצב הביטחוני ששורר בארץ. כך עולה מסקר שנערך לאחרונה על ידי "רואד" – תוכנית להרחבת והנגשת ההשכלה הגבוהה בחברה הערבית במועצה להשכלה גבוהה.
2 צפייה בגלריה
יחזרו ללימודים? סטודנטים
יחזרו ללימודים? סטודנטים
יש חשש כלכלי וביטחוני
(תמונה להמחשה: canva)

"רואד" פועלת עם 64 אלף תלמידים ב- 242 בתי ספר ב- 73 יישובים ערביים. המנהלת נעם סמארה מחיפה: "כחלק מהפעילויות הרבות, בוצע מיפוי מצב וצרכים נרחב על ידי שיחות יזומות של רכזות התוכנית עם מדגם מייצג של החברה הערבית של 296 ממשתתפי התוכנית, בדגש על מתחילי שנה א' ותלמידי המכינות הקדם אקדמיות מכל חלקי הארץ".
על פי הממצאים ממיפוי זה עולה כי 83% מהסטודנטים הערבים מתכוונים להתחיל את שנת הלימודים לעומת 17% שלא בטוחים או לא מתכוונים להתחיל מסיבות כלכליות וביטחוניות.
מהסקר עולות תשובות של חשש גדול, פחד וחרדה, מצב נפשי מעורער, חשש להסתובב במרחבים משותפים, בלבול, חוסר יציבות ואי ודאות.
סטודנטית אמרה: "אני נושמת וחיה אבל מפחדת, והמצב הנפשי שלי לא כל כך, אבל מקווה שהכל יהיה בסדר".
הסיבות להסתייגות לפתוח את השנה: 21% מצב כלכלי, 19% המצב הביטחוני, 15% קושי לימודים, השאר, מרחק מהבית, לימודים עם אנשים לא דוברי שפת האם, היותו דתי ועוד.
"המצב הכלכלי והביטחוני מטריד את תושבי כלל האזורים מלבד החברה הדרוזית אשר מוטרדת בשיעורים גבוהים יותר מקשיים לימודיים", אומרת סמארה.

2 צפייה בגלריה
יחזרו ללימודים? סטודנטים
יחזרו ללימודים? סטודנטים
הסטודנטים הערבים לא ממהרים חזור ללימודים
(תמונה להמחשה: ShutterStock)

קראו עוד:

הסקר מתייחס לכלים שיכולים לעזור לסטודנטים הערבים להשתלב באקדמיה במציאות הנוכחית. כמו מפגש עם סטודנטים משנים מתקדמות, ליווי בשנת הלימודים, הנגשת המלגות, שליטה בשפה העברית והאנגלית.
"מאוד בולט הבלבול אצל הסטודנטים וזאת בעקבות הדחיות בפתיחת שנת הלימודים. בנוסף המצב הביטחוני משפיע קשות על התלמידים וכל מה שקשור לחקירות של סטודנטים וחלק מהסגל. למשל לא מעט סטודנטים ערבים באוניברסיטת חיפה והטכניון הוזמנו לשימוע בגלל פוסטים שכתבו וזה יכול להשפיע לרעה על הסטודנטים. נתקלנו בתלמידים שבכלל לא מעוניינים לפתוח את שנת הלימודים".