בחודש מרץ הקרוב יצוינו 20 שנה לפיגוע הרצחני באוטובוס קו 37 בחיפה. לצער המלווה את משפחותיהם של 17 חללי הפיגוע, תתלווה השנה תחושה קשה במיוחד לאור שחרורו הצפוי של מוניר רג'בי, תושב חיפה, שסייע לפיגוע.
8 צפייה בגלריה
הוריהם של מיטל כתב, יוסי צור ואלי לחם ליד האנדרטה
הוריהם של מיטל כתב, יוסי צור ואלי לחם ליד האנדרטה
הוריהם של מיטל כתב, יוסי צור ואלי לחם ליד האנדרטה
(צילום: שרון צור)
ב-5 במרץ 2003, עלה מחמוד קוואסמה, סטודנט מחברון, על אוטובוס אגד קו 37 בשדרות מוריה, ופוצץ את עצמו בסמוך לרחובות שמשון וצפרירים בשעה 14:12. בפיגוע נרצחו 17 אנשים, ביניהם ילדים, אב ובנו, ותלמידה שישבה על הספסל בתחנת האוטובוס. במקום הפיגוע הוקמה אנדרטה לזכר הנרצחים.
הנרצחים מחיפה: מוטי הרשקו (בן 40), תום הרשקו (בן 16), מרים עוטור (בת 27), אליזבטה קצמן (בת 17), סמדר פירסטטר (בת 17), טל קרמן (בת 17.5), סמ"ר אליהו לחם (בן 22), מיטל כתב (בת 20), יובל מנדלוביץ' (בן 13.5), אסף צור (בן 17), אביגיל לייטל (בת 14.5), מרק תקש (בן 54), אנטולי בירקוב (בן 20), מורן שושן (בת 20).
סמ"ר בארי עובד (בן 21 ראש פינה), דניאל הרוש (בן 16.5 צפת), וקמר אבו חמד בת ה-12.5, תלמידה מדלית אל כרמל שנהרגה בעת שישבה על ספסל תחנת האוטובוס.

8 צפייה בגלריה
הפיגוע הרצחני בחיפה
הפיגוע הרצחני בחיפה
הפיגוע הרצחני בחיפה
(צילום: רוני שיצר)

רג'בי נידון למאסר עולם קצוב של 20 שנה בכלא, ועם שחרורו הוא עלול לשוב לביתו ברחוב שיבת ציון בעיר, בו מתגורר אחיו, שביום הפיגוע היה קטין ועל חלקו בפיגוע ריצה 8 שנים בכלא. רג'בי הורשע על אי מניעת פשע וחברות בחוליית טרור. המחשבה על האפשרות כי ייתקלו בו ברחוב, מעוררת חלחלה בקרב משפחות הנרצחים.

"המדינה לא איתנו"


מאז הרצח נאלצו המשפחות להיאבק במדינה בשורה של נושאים. החל בהנצחה, דרך ניסיונות של המפגעים לקצר את תקופות המאסר, שחרור המחבלים שהורשעו בעסקת שליט, וכעת באדישות המדינה לאפשרות כי רג'בי ישוב למקום הפשע.
יוסי מנדלוביץ', אביו של יובל ז"ל, תלמיד הריאלי בן 13.5 שנרצח בפיגוע: "הילדים שלנו נחשבים חללים סוג ב'. אנחנו נאלצים להילחם על כל דבר בעוד המדינה לא מסייעת לנו".

8 צפייה בגלריה
יוסי מנדלוביץ והבן יובל שנרצח בפיגוע
יוסי מנדלוביץ והבן יובל שנרצח בפיגוע
יוסי מנדלוביץ והבן יובל שנרצח בפיגוע
(צילום: פרטי)

מנדלוביץ', איש חברת רפא"ל לשעבר, מסביר כי המשפחות פנו כבר לפני מספר חודשים לשר הביטחון בני גנץ כדי שיפעיל את סמכותו וימנע את הרחקתו של רג'בי מחיפה. פנייה זו נענתה בקצרה כי היא תיבדק. "החברה מרחיקה אנשים שהיו מעורבים בסכסוך בין בדואים כדי למנוע שפיכות דמים. החברה מרחיקה פדופילים מהקורבנות שלהם, אבל טרוריסטים לא? אנחנו מבקשים להרחיק אדם מהמשפחות בהן פגע, שברובן מתגוררות בחיפה. המדינה לא עוזרת לנו בדיוק כמו שנמנעו מלסייע לנו בתביעה שהגשנו נגד בנק ערבי שמימן את הפיגוע. אנחנו לבד פה. שר הביטחון לא צריך חוק אלא שימוש בתקנה לשעת חירום. רג'בי יכול להשתחרר ולמחרת יסתובב פה באנדרטה בחיפה".

8 צפייה בגלריה
אנרדטת חללי פיגוע קו 37 חיפה
אנרדטת חללי פיגוע קו 37 חיפה
אנרדטת חללי פיגוע קו 37 חיפה
(צילום: פרטי)

המשפחות מספרות כי משפחתו של רג'בי הגיעה לישראל מחברון. עברה לבית צפפה, קיבלה תעודת זהות כחולה שאפשרה להם להגיע בהמשך לחיפה. רג'בי עבד כרפד בעיר התחתית במשך 15 שנה. מנדלוביץ': "רג'בי יצר קשר עם חמאס והיה חלק מהחוליה המפגעת. הוא קיבל 20 שנה בכלא. 3 נהרגו בהיתקלות עם צה"ל וביניהם מפקד החוליה. 3 נוספים שוחררו במסגרת עסקת גלעד שליט על ידי נתניהו אחרי שנשפטו ל-17 מאסרי עולם. אחיו של רג'בי שסייע למחבל נהרג בחברון בקרב מול סיירת נח"ל, שבו נהרג גם חייל הסיירת".
המשפחות זועמות על עסקת שליט. מנדלוביץ': "המחבלים שהרגו את הילדים שלנו עכשיו בעזה מגדלים עגבניות שרי. רג'בי רצה להשתחרר מוקדם יותר אבל רק בגלל מאבק עיקש שלנו נקצב עונשו ל-20 שנה ולא היה שחרור מקודם. עכשיו אנחנו עלולים לפגוש אותו בחוף הים או בקניון. אנו נאבקים למען הילדים, ובמשרד הביטחון עונים לנו רק כי קיבלו את פנייתנו".

"מנגנים בכינורות"


שני עשורים חלפו אבל הזיכרון מאותו יום שחור לא מרפה מהמשפחות. מנדלוביץ': "התגוררנו בשדרות אבא חושי. יובל היה בדרך מבית הספר ואני בדרך לפגוש אותו בבית ולנסוע ליום הולדת של אחיו בתל אביב. דיברתי איתו כשזה קרה. סיפרתי לו בדיחה ואז התנתק הקו וחשבתי שזו תקלה. הגעתי הביתה והיו טלפונים. רצתי למקום האירוע אבל כבר אספו את החלקים והכל. זו תמונה קשה ומכוננת בחיי. יובל היה תלמיד טוב, והמורה השאירה אותו עוד שעה כדי לעזור בציורים, וזה מה שסגר לו את החיים".
הפיגוע והאובדן הוביל לשינויים בהתנהלות המשפחות שהחליטו לפעול יחד. בין ההורים המובילים את מאבק ההורים, יוסי צור אביו של אסף (בלונדי), רון קרמן אביה של טל, ויוסי מנדלוביץ', אביו של יובל.

8 צפייה בגלריה
המשפחות ליד אנדרטת הפיגוע
המשפחות ליד אנדרטת הפיגוע
המשפחות ליד אנדרטת הפיגוע
(צילום: שרון צור)

מנדלוביץ': "עזבתי את רפא"ל ועברתי לאלביט כדי לפתח מיכשור למציאת חומרי נפץ מוכמנים מתחת לבגדים. לצערי עברו 20 שנה ואנו רואים שהבלאגן נמשך מכל הקשור לפיגועים. אין חמ"ל שמתכלל אירוע טרור. השבוע נדרסו חיילים. 20 שנה ובעיות הטרור לא נפתרו. אנו נאבקים שלא ידירו את חללי הטרור. אנו מבקשים שיקום גוף שידאג לחיבור של החללים לאתוס הלאומי ולקוממיות והמלחמה על זכויותינו. אלו חללי מלחמת העורף שנפלו בידי האויב הערבי. אנו מנסים להילחם, לא בהצלחה גדולה. המדינה אומרת לנו תמיד כן אבל בפועל מנגנים בכינורות בימי זיכרון וממשיכים הלאה. כך כשלנו במניעת עסקת שליט. ועכשיו אנו מבקשים בקשה פשוטה, להרחיק את רג'בי מחיפה".
יוסי מנדלוביץ' עבר לתל אביב כדי להיות ליד הנכדים, וילדיו האחרים עושים חיל. "יובל נולד 10 שנים אחרי התאומים", הוא אומר. "הוא היה ילד מדהים, מצחיק, מנהיג, כיף של ילד שאהב מוסיקה ומשחקים ולמד בריאלי. הוא היה צריך להיות היום בן 33. אני בקשר עם חבריו שהיום כבר עם ילדים. הוא חסר לי מאוד".

דאגה לתושבי חיפה


נאוה לחם הכהן אמא של החייל סמ"ר אלי לחם הכהן הי"ד שנרצח בפיגוע, אומרת כי מאבק המשפחות הוא מאבקם של כלל תושבי חיפה, שעומדים לפגוש בקרוב את רג'בי ברחובות העיר.

8 צפייה בגלריה
נאוה ומוטי לחם הוריו של סמ"ר אלי לחם ז"ל
נאוה ומוטי לחם הוריו של סמ"ר אלי לחם ז"ל
נאוה ומוטי לחם הוריו של סמ"ר אלי לחם ז"ל
(צילום: שרון צור)

לחם הכהן: "מוניר רג'בי, מחבל לכל דבר ועניין מבחינתנו, שהיה שותף פעיל ביותר בפיגוע הנורא באוטובוס קו 37 בו נגדעו חיי בננו וחיי עוד 16 נרצחי הפיגוע. כאזרח ישראל, תושב חיפה בעל ת.ז כחולה הוא ניצל זאת כשיזם, תכנן את הפיגוע, יצר קשר עם החמאס לגבי חגורת הנפץ, בדק מתי קו 37 יהיה עמוס ביותר, כדי למקסם ככל הניתן את נרצחי הפיגוע שתכנן".
האם השכול ממשיכה: "לצערנו, הוא קיבל מאסר עולם אחד של 20 שנה על 17 נרצחי הפיגוע, כלומר, שנה וקצת לכל נרצח שזה עונש שעבורנו הוא לעג לרש. עתה משעומד להשתחרר, הוא מביע רצון לחזור למקום הפשע, להתגורר בחיפה, לתכנן פיגועים נוספים ולאלץ אותנו ההורים השכולים ובני המשפחות לפגוש אותו ברחובות חיפה".
"דאגתנו אינה אישית בלבד ונוגעת בכל תושבי חיפה שתמיכתם במאבקנו היא גם אינטרס מובהק שלהם. מקווים שעם כניסתה של הממשלה החדשה, תישלל אזרחותו של המחבל הנתעב הזה והוא יגורש לא רק מעירנו חיפה אלא מהארץ בכלל".

פנייה לקליש


יוסי צור, אביו של אסף צור בן ה-17, מכיר היטב את העבר המשפחתי של רג'בי.
צור: "האח הקטין איסמעיל היה בן 17 הורשע בעבירות יחסית זניחות שהיה שותף וידע על הפיגוע. מוניר הורשע אחרי עסקת הטיעון לגבי סעיף 99 לחוק הפלילי על שיתוף פעולה עם אויב בזמן מלחמה, ולמעשה חברות בארגון טרור. נגזרו עליו מאסר עולם 20 שנה. הסעיף השני היה אי מניעת פשע כי ידע על הפיגוע ואחיו חאפז התקשר אליו מהדרך ואמר שהמחבל מגיע. האח השני, חאפז רג'בי, שגר במזרח ירושלים והיה חבר של חוליית החמאס מחברון והביא את שני אחיו שיהיו בתוך העניין וחלק מהחוליה בה היו עוד שלושה שהורשעו ושוחררו בעסקת שליט".

8 צפייה בגלריה
יוסי צור והבן אסף (בלונדי) ז"ל
יוסי צור והבן אסף (בלונדי) ז"ל
יוסי צור והבן אסף (בלונדי) ז"ל
(צילום: גיל נחושתן, שרון צור)

צור: "יש מספר מקרים בישראל שאנו יודעים עליהם שמחבלים עם תעודות זהות כחולות שחוזרים לבית שלהם אחרי ריצוי עונשם בכלא. אין תקדים שמחבל משתחרר לגור בקרבה למשפחות בהם פגע. שופט המחוזי בזמנו יצחק עמית כתב על רג'בי דברים איומים. רג'בי הכיר את העיר, ידע מתי יש ילדים על האוטובוס. הוא היה נוסע כל שישי להר הבית וישב עם החוליה והם הפיקו את הפיגוע. תקדים כזה שאיש מפתח בפיגוע חוזר למקום האירוע לא יעלה על הדעת. בחוק הנוגע לפדופילים המחוקק מצא לנכון להרחיק פוגעים מהקורבנות, ואנו דורשים כי החוק הזה יחול גם על עניין הטרור. לצערנו לא מצאו לנכון להכניס את העיקרון הזה לחוק הטרור החדש. הנושא נמצא באחריות משרד הביטחון ולכן פנינו לשר. ביקשנו פגישה והוא סירב".

8 צפייה בגלריה
האוטובוס לאחר הפיגוע ומוניר רג'בי
האוטובוס לאחר הפיגוע ומוניר רג'בי
האוטובוס לאחר הפיגוע ומוניר רג'בי
(צילום: רוני שיצר, גיל נחושתן)

"ביקשנו גם מקליש פגישה כדי לעדכן אותה", אומר צור, "היא קיבלה אותנו בלשכתה בתחילת יולי. בהמשך רדפתי אחרי הדובר שלה בעניין. אמרו לי שהם כתבו לשר הביטחון, קיבלתי טיוטה של מכתב ללא לוגו. ואני לא יודע אם נשלח מכתב. דרשנו מקליש שתפעל למרות שאנחנו רק 17 משפחות. שאלנו האם היא מוכנה שרג'בי יחזור לעיר. יש לנו ציפיות ממנה. אני לא יודע אם פנתה לגנץ בנושא. אני מקווה שיחסיה עם הממשלה לא פוגעים בפניותיה לשרים. אנו מצפים לקבל תמיכה ולא רק אמפטיה מהעירייה. לצערנו כרגע אין עזרה מהעירייה. אנו מחכים לראות מי שר הביטחון שייבחר, ובמידה ולא נקבל תשובות נפנה לבג"ץ".
המשפחות ממתינות לתשובת משרד הביטחון ומקוות כי המדינה תתעשת ותמנע את חזרתו של מי שסייע ברצח ילדיהם.
פניית משרד הביטחון לא נענתה. בעירייה בחרו לא להגיב.
קראו גם: >>
פורסם לראשונה: 09:09, 04.11.22