ניצב בדימוס יעקב בורובסקי שכיהן כמפקד המחוז הצפוני לא אופטימי לגבי המצב הביטחוני, ומדבר לראשונה מאז הפסיד בבחירות המקומיות. שוחחנו איתו בתחילת השבוע שישראל בכוננות שיא לתגובה אפשרית מצד אירן וחיזבאללה על חיסול הנייה.
12 צפייה בגלריה
יעקב בורובסקי
יעקב בורובסקי
יעקב בורובסקי
(צילום: אלעד גרשגורן)
הולכים למלחמה כוללת?
"בוא נסתכל על האינטרסים של הצדדים. חיזבאללה רוצה הפסקת אש כי הם למעשה השיגו את מטרתם כאשר פינינו עשרות אלפי אנשים מיישובי הצפון. נסראללה רוצה לשמור על הארגון שלו ויודע שבמלחמה הוא יפגע קשה מאד. מנגד, הארגון לא מוכן לסגת צפונה בהתאם להחלטת 1701. אירן רוצה הפסקת אש בלי שתהיה פגיעה בחיזבאללה. הם השקיעו הרבה מאד משאבים בארגון הטרור שמאיים לא רק על ישראל אלא גם על קטאר וערב הסעודית.
"האינטרס של ארה"ב הוא פירוק חיזבאללה בדרכים מדיניות. הארגון מאיים על מחירי הנפט ומדינות הזוכות להגנה אמריקאית. האינטרס של ישראל הוא להכות בחיזבאללה ולמוטט את מעורבותם בשלטון בלבנון".

12 צפייה בגלריה
לא ירצו שחיזבאללה ייפגע. חסן נסראללה וחמינאי
לא ירצו שחיזבאללה ייפגע. חסן נסראללה וחמינאי
לא ירצו שחיזבאללה ייפגע. חסן נסראללה וחמינאי
(צילום מסך)

אז מה השורה תחתונה?
"ברור לי שתהיה התקפה ותגובת נגד. אנחנו נתקוף וחזק מאד. המערכה נדחתה כדי להגיע למיצוי הסכם החטופים, שזה אינטרס אמריקאי וישראלי. העברנו את הכוחות שאנו זקוקים לצפון, מצאנו מענים טובים יותר לכטב"מים, וקיבלנו את החימושים הנדרשים מארה"ב. יש כעת לוח זמנים המתאים לאמריקאים מבחינת הבחירות בארה"ב. הם מוכנים לקבל שגרת מלחמה, כמו שקורה בדרום, אבל לא רוצים מזרח תיכון בוער בבחירות".
אז מה יקרה?
"אני מעריך שאם נגיע למצב של מלחמה, נחווה 5-6 ימי מלחמה משמעותיים. חיפה תחטוף, הרבה יותר ממה שהיה ב-2006. אז לא הייתה מלחמה בחיפה. זה היה קשקוש. יהיו יעדים רבים בחיפה שייפגעו אבל מנגד נפגע קשה בתשתיות בלבנון. יהיו ימים קשים אבל אנו נעבור אותם".

12 צפייה בגלריה
פגיעת טיל בחיפה ב-2006. ברקע נפילות בים.
פגיעת טיל בחיפה ב-2006. ברקע נפילות בים.
"מה שהיה בחיפה בלבנון הנשיה זה קשקוש". פגיעת טיל בחיפה ב-2006
(צילום: פרטי)

למה להישאר בחיפה?
"קודם כל כי גדלנו פה וזה ביתנו. להערכתי בתל אביב לא יהיה טוב יותר".
מה עם התקפת מנע?
"מקווה שישראל תתקוף ראשונה כולל מטרות משמעותיות באירן, מתקני גרעין, פרלמנט, מוסדות שלטון וצבא. אני רואה לנגד עיני תרחיש כמו בששת הימים, מלחמה קצרה ועוצמתית, כאשר האמריקאים מסייעים בהגנה שלנו אבל לא תוקפים".
מתי תסיים המלחמה?
"כאשר הרמטכ"ל וראש השב"כ יודיעו על התפטרותם נדע כי הסתיימה המלחמה. הם אמרו שיעשו זאת ולקחו אחריות. הם אנשים איכותיים שיודעים מהי אחריות".

12 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל ה-23 של צה"ל – אלוף הרצי הלוי
הרמטכ"ל ה-23 של צה"ל – אלוף הרצי הלוי
הרמטכ"ל רב אלוף הרצי הלוי
(צילום: דובר צה"ל)

קראו עוד:

עכשיו להרגיע


מה צריך לעשות ברמה המקומית?
"כל מה שניתן היה לעשות כבר נעשה. צריך לתמוך בעירייה ובראש העיר שמופקד על ניהול הדברים. אנו בשלב הביצוע ומה שלא נעשה עד עכשיו – כבר מאוחר מידי לשנות. מעבר לרידוד החומרים המסוכנים שנעשה השבוע, יש להפעיל את 6,000 עובדי העירייה לטובת מיפוי האוכלוסיות החלשות בעיר, תושבים ללא מיגון, ובחינה של העברתם למקום בטוח יותר".
יש מקום לפינוי תושבים?
"פינוי כלל העיר בוודאי שלא, אזורים שייפגעו מחומר מסוכן – בוודאי שכן. ניתן לפנות אוכלוסיות חלשות. ברור שאנשים יעזבו כדי למצוא מקום מוגן כמו בלבנון השנייה".

12 צפייה בגלריה
תרגיל החירום לפינוי למקלטים
תרגיל החירום לפינוי למקלטים
תרגיל חירום בחיפה
(צילום: עיריית חיפה)

האם היה נכון לפנות את הצפון?
"לא. הפינוי יצר ערי רפאים שהפכו למטרות לירי חיזבאללה ובהמשך זה הוביל לנפגעים במג'דל שמס, קרית שמונה ורמת הגולן. אחרי שחיזבאללה הגבירו את קצב הירי כבר לא הייתה ברירה אלא להתפנות".
מה צריך לעשות נתניהו?
"בראש ובראשונה, הסכם חטופים שיוביל להסכם הפסקת אש בדרום, ואז להפנות את כל המשאבים לצפון ולאירן".

12 צפייה בגלריה
להחזיר את כולם עכשיו. משפחות דורשות עסקה
להחזיר את כולם עכשיו. משפחות דורשות עסקה
להחזיר את כולם עכשיו. משפחות דורשות עסקה
(צילום: דנה קופל)

הסכם חטופים תלוי רק בנו?
"אם מדובר ביוזמה ישראלית ותמיכה אמריקאית אז הסכם כזה יכול להיות מיידי. אם חמאס לא יקבלו את ההסכם אז יש לנו לגיטימציה לפעול בעוצמה נגדו עד שיהיה חייב לקבל את ההסכם. אם לא יוחזרו החטופים, נפעל למיטוט החמאס. ולכן האינטרס שלהם הוא לקבל את ההסכם".
נתניהו מתכוון לפטר את גלנט?
"זהו רעיון פסול ושלילי. כמו שהתנגדתי להחלפת הרמטכ"ל וראש השב"כ באמצע מלחמה".

12 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט. שכנע את התושב
שר הביטחון יואב גלנט. שכנע את התושב
חייב להישאר בתפקיד. שר הביטחון יואב גלנט
(צילום: יואב דודקביץ)

אגב אתה מקורב לנתניהו?
"לא דיברתי איתו 10 שנים. אמרו עליי כל מיני קשקושים. השותפה שלי במשרד שייצגה איתי את נתניהו, עומדת בראש ועדת חוקה של מפלגת העבודה".
הציבור רוצה בחירות.
"אני חושב שנכון ללכת לבחירות אבל הכנסת לא תאבד את עצמה לדעת. 90 מתוך 120 חברי הכנסת לא יחזרו לעבודתם אחרי הבחירות, ולכן אני לא מכיר חברי כנסת שיכרתו את הענף עליו הם יושבים. הסיכוי שיוקדמו הבחירות לא קיים. יש סיכוי לאי אמון קונסטרוקטיבי בו ייבחרו מתוך הכנסת ראש ממשלה אחר".

12 צפייה בגלריה
מפחד ליזום חשש לשינוי. נתניהו
מפחד ליזום חשש לשינוי. נתניהו
לא יכול לטרפד עסקה. נתניהו
(צילום: דנה קופל)

למי הצבעת בבחירות האחרונות?
"לא למי שאתם חושבים. שנים לא אמרתי את דעותיי הפוליטיות כאיש משטרה. כן אמרתי – אני אקטיביסט, יוזם, זה יכול להיות פעם ליברל ופעם שמרן, פעם סוציאליסט ופעם קפיטליסט".
ביבי לא רוצה עסקה?
"אני לא יודע. גם אם ביבי מנסה להאריך את המלחמה משיקולים זרים, האמריקאים מנטרלים את זה בשנייה אחת. אין לו ברירה. הוא לא יכול לטרפד הסכם כי יש פה אינטרס של ישראל וארה"ב. אם ראש המוסד או ראש השב"כ רואים ניסיונות מצד ביבי לטרפד עסקה, עליהם להודיע על כך לציבור. אם לא עשו כך, בקולם, זו הפרת אמונים פלילית".

12 צפייה בגלריה
מפקד מחוז חוף, ניצב דני לוי
מפקד מחוז חוף, ניצב דני לוי
מפקד מחוז חוף, ניצב דני לוי
(צילום: דוברות המשטרה)

המפכ"ל הבא


בורובסקי, מי שהיה מועמד לתפקיד מפכ"ל המשטרה, מכיר היטב את הארגון שמחפש בימים אלו מפכ"ל.
בוא נדבר על המשטרה. ניצב דני לוי ראוי למפכ"ל?
"ניצב לוי איש מקצועי, כיהן בשורה של תפקידים במשטרה ומבין את שפת המשטרה הסובלת נכון להיום מחוסר מקצועיות. השוטרים צריכים שיעמוד בראשם אדם שומר חוק כמו דני לוי כדי להשתקם מנקודת השפל הגדולה ביותר שלה".
לוי מקורב לשר בן גביר?
"המקורבים היחידים הם אלו שלא גדלו במשטרה. הוא לא מקורב. שניצב לוי תפס כנופיות פשע, בן גביר לא היה בשום שלב קשור למשטרה".

12 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
השר איתמר בן גביר
(צילום: אלכס קולמויסקי)

עד כמה חמור המצב כיום במשטרה?
"אני רואה סכנה אמיתית כאשר אזרחים נכנסים למתקן צבאי. מחר חרדים ינסו לחלץ עצורים מתחנות משטרה או שמשפחות פשע ישחררו עבריינים ממאסר. בניגוד לרבים אחרים, התרעתי בעבר, כאשר המשטרה לא פיזרה הפגנות בהן נחסמו כבישים. אני בעד הפגנות, גם אני יצאתי להפגין נגד הרפורמה המשפטית, אבל התנגדתי לאי אכיפת החוק באשר לירידה לכבישים. לא חייבים לפזר הפגנה, אבל אסור לאפשר ירידה לכבישים. השתלטות על בסיס צבאי זה כבר משהו אחר לגמרי וחמור הרבה יותר".
מה דעתך על בן גביר?
"אם זה היה תלוי בי הוא גם לא היה חבר כנסת. אבל זה מה שהציבור רצה והוא נבחר בבחירות דמוקרטיות. בירכתי את השר והוא זכה לאהדה של חלק מהשוטרים כאשר הוסיף כוח אדם ותקציבים לארגון. אבל יש דברים שאי אפשר לקבל, כמו שבחר להתלוות לשוטר שנחקר במחלקה לחקירות שוטרים".
ניצב לוי יהיה עושה דברו של בן גביר?
"לא זו בלבד שאין חשש כזה, אלא רק מינוי של אדם כמו ניצב לוי יאפשר הפרדה ברורה בין תפקידי וסמכויות השר ותפקידי המפכ"ל".

12 צפייה בגלריה
מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי
מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי
מפכ"ל המשטרה היוצא רב ניצב קובי שבתאי
(צילום: אביגיל עוזי)

סכם את כהונת רב ניצב קובי שבתאי.
"אדם אמיץ וקצין טוב שלא התאים להיות מפכ"ל. הוא ניסה להכניס התנהלות של משמר הגבול וזה גרם לפירוק המשטרה. הוא לא הגן על הדמוקרטיה. התקפל בפני כל השרים. ועדת מירון קבעה את זה. לא הופתע אם יינקטו נגדו הליכים פליליים כי נהרגו באסון 43 אנשים. הוא הכניס דפוסי עבודה נוראיים למשטרה. תרבות השקר הפכה למקצוע. אין לי שום דבר אישי נגדו, להיפך, אני הערכתי אותו ואוהב אותו".

12 צפייה בגלריה
חדר המלחמה. יהב ומרגלית
חדר המלחמה. יהב ומרגלית
יונה יהב ומנכ"ל העירייה גדי מרגלית בחדר המלחמה
(צילום: ראובן כהן עיריית חיפה)

בחזרה לחיפה


בוא נדבר על הבחירות בחיפה שהובסת. לא ניתחת נכון את המצב?
"הניתוח היה נכון, אך אנשים פעלו בניגוד לאינטרסים שלהם. אני חשבתי שהאינטרסים של תושבי חיפה הם לא לחזור על 20 שנות ניהול כושל ורקוב. וחלק גדול מהציבור בחר לא ללכת לקלפי בניגוד לאינטרס שלו".
אתה מעורב במועצת העיר?
"מאד. לצערי המועצה היא המשך לכישלון המהדהד של 20 שנים האחרונות. אבל בגלל שאנו בפתח מלחמה אני לא פה כדי להצביע ולהאשים אבל אתייחס לשני דברים. יהב מקדם תקציב נוראי ותהליכי עבודה לא נכונים, ולכן התקציב לא יאושר. אף אחד לא יודע לאין הכסף הולך. דבר שני, טוהר המידות – חזרנו לתקופת קליש ותקופות קודמות. נראה כי קבוצה של יזמים השתלטה על הוועדה לתכנון ולבניה, אבל את הביקורת שלי אשמור לימים אחרים. אין ביקורת בזמן מלחמה".