"לא למדנו לקח ממלחמת יום כיפור ב-73, ולא נפטרנו מחטא היוהרה. המתקפה של החמאס הייתה הפתעה מוחלטת, שוב היהירות היא שגרמה לנו ללכת לישון ולקום לזוועות הבוקר", אומר איתמר צ'יזיק, שועל קרבות ותיק, אל"מ מיל' ומנכ״ל מכבי חיפה במשך 14 שנה.
5 צפייה בגלריה
איתמר צ'יזיק
איתמר צ'יזיק
איתמר צ'יזיק
(צילום: אלעד גרשגורן)
צ׳יזיק השתחרר מצה״ל בדרגת אל״מ לאחר שמילא תפקידים בכירים באמ״ן. במהלך שירותו הצבאי שירת ביחידות קרביות שונות ואף איבד רגל בעת פעילות מבצעית בהר דב. גם בעת היותו מנכ״ל מכבי חיפה עבר חוויה טראומטית כשניצל מהפיגוע הקשה במסעדת מקסים.
במהלך שנותיו כמנכ"ל מכבי חיפה הביא לשינויים מערכתיים רבים והוביל להשתתפות הראשונה של קבוצה ישראלית בצ׳מפיונס ליג. לאחר פרישתו ממכבי חיפה, מונה לתפקיד יו״ר אצטדיון סמי עופר, פרויקט שהוא רואה בו מפעל חיים.
ברוח הימים האלה, נתחיל במישור הביטחוני. התסריט של מלחמת יום כיפור חזר על עצמו. שוב תפסו אותנו עם המכנסיים למטה.
"אני 'בוכה' שנים, בע״פ ובכתב, שאנחנו לא יכולים להתייחס רק לכוונות אויבינו שהם מומחים בהונאה והטעייה, ולכן יש להתייחס ליכולות לפני הכל. כך קרה ביום כיפור וכך קרה עכשיו. הדרג המעריך היה בטוח שאין פניו של חמאס להתחממות עכשיו, וזאת אחרי שכל הסימנים המעידים הראו זאת בוודאות.
"אפילו ביום כיפור היו שעות של התראה וכאן בגלל השאננות אפילו לא ראו אותם מתקרבים לגדר. זה מחייב שוב ועדת חקירה מעמיקה ומכאיבה".

5 צפייה בגלריה
חיילי 188 ביום כיפור ואיתמר צ'יזיק
חיילי 188 ביום כיפור ואיתמר צ'יזיק
חיילי 188 ביום כיפור ואיתמר צ'יזיק
(צילום: מתוך אוסף יוסי בן חנן, אלעד גרשגורן)

זה נראה כמו כשל פיקודי ומודיעיני אדיר.
"חד משמעית, ובכל הרמות. ארגוני טרור כמו חמאס וחיזבאללה מצטיידים באלפי טילים מכל הסוגים. פורסמו סרטים איך הם מתאמנים בכיבוש יישובים, וכל זאת עם כוונה ברורה לעשות בהם שימוש, כך עושה ארגון טרוריסטי בחסות מדינת טרור.
"כך צריך להתייחס לחיזבאללה שינצל הזדמנות ראשונה להפעיל את ארסנל הנשק האדיר מולנו והתמונה תהיה עגומה יותר מהתמונות עכשיו.
יש לעשות ככל הניתן כולל מהלך צבאי למניעת ניצול הפוטנציאל הזה. אל תאמינו להם, הם והאיראנים מומחים בדברי שקר והונאה".
נראה שזלזלנו ביכולות שלהם?
 "לא, לא זלזלנו, מי שמתחמש ומתאמן כמו שידענו, לא ניתן לזלזל בו, אבל שוב, הנחת העבודה הייתה שהם לא רוצים ולא יעזו עכשיו, ממש כמו ב-1973. לארגונים האלה אין
שום אתיקה, החוק הבינלאומי לא חל עליהם בראייתם, וכל עוד הם זוכים בתמיכה טוטלית ממדינה כמו איראן, מה אכפת להם לרצוח חפים מפשע וחסרי ישע".
נראה שכל סבב הם משתפרים.
 "מי שמתאמן שנים על מודל מסוים משתפר, מי שמקבל אמל״ח מתקדם משתפר, ומי שסופג אינדוקטרינציה שכולה שנאה ורשע, בוודאי".
אתה צופה התחממות בצפון?
 "אנחנו צריכים להיערך מול אפשרות כזו מבלי להתייחס לניתוח הכוונות, רק היכולות, ולחיזבאללה יש הרבה מזה. אנחנו בארץ, ואולי בעיקר בחיפה, חייבים להיערך עכשיו מול אפשרות של מאות טילים מדויקים על חיפה, מפעלים וכו׳. קברניטי העירייה צריכים לכנס בדחיפות את כל הגורמים הקשורים לנושא, לקבוע יעדים ולממשם לאלתר. על העירייה להנחות במדויק את האזרחים, להצטייד בכל הנדרש ולבצע תרגילים מול כל הגורמים הרלוונטיים בתרחישים הקשים ביותר".

5 צפייה בגלריה
איתמר צ'יזיק
איתמר צ'יזיק
איתמר צ'יזיק
(צילום: אלעד גרשגורן)

"למכבי הנוכחית חסר משהו"


במעבר חד, איך נראית בעיניך מכבי חיפה העונה? 
"תמיד טענתי, גם כשהקבוצה הייתה בשיאה, שקבוצה זה לא רק איכות השחקנים וחלוקת איכותם על פי תפקידים, זה גם חדר ההלבשה, מאמן, אוהדים ועוד אינספור מרכיבים. חדר ההלבשה על המרכיבים שבו הוא מרכיב של מעל 50 אחוז בהצלחת הקבוצה. אם השחקנים לא אחרי המאמן באופן מוחלט, הקבוצה חסרה.
לדעתי ברגע זה למכבי אין את כל המרכיבים, חסר לה משהו וזה נראה בבירור על המגרש. אני מקווה שהקבוצה תתעשת, אבל לא יקרה כלום אם לא נזכה השנה באליפות. זה הליך טבעי ומכבי תישאר בכל מקרה בטופ של הכדורגל הישראלי. אבל שלא יובן לא נכון, אני מקווה שהם יזכו".
גם אתה הופתעת מהמינוי של דגו?
"אני לא נכנס לשיקולי קבלת ההחלטות של המועדון. מכבי עשתה גם בעבר מינוי מאמן ישירות מהנוער ובהצלחה לא מבוטלת. כפי שאמרתי, 50.1 אחוז מההצלחה זה היכולת של המאמן בחדר ההלבשה, זה הרבה מעבר לידע שלו בתורת המשחק, ואת זה עדיין אנחנו לא יודעים ורואים. בוודאי שצריך לתת לו את מלוא הגיבוי ובשום אופן לא לשפוט על בסיס מספר משחקים".
אוהדים ציפו להשקעה ברכש שחקנים איכותיים לאור הכסף הרב שנכנס למועדון.
"מניסיוני נראה שדווקא מכבי לא חסכה השנה, והשאלה המרכזית איך ההשלמות משתלבות בפאזל, ולדעתי, אנחנו עדיין חסרים במערך המקשר בין ההגנה להתקפה. 
גם כאן יש לתת זמן. רבים קטלו את הבלם החדש שימיץ' ואני פשוט אומר: סבלנות, אין לדעת ויהיו עוד כאלה שיאכלו את הכובע".
מה דעתך בסוגיית השוער?
"לדעתי צריך להתמקד בכיוף, יש לו הנתונים להצליח. שוער כיום חייב להבין כדורגל הרבה מעבר ליכולות הפיזיות. יש לתת לו את המושכות ולקחת נפח של סבלנות".
איך ממגרים את תופעות האבוקות?
"אני אוהב ממש את קהל האוהדים של מכבי חיפה, אין שני לו בארץ. בסקר שעשינו לפני 8 שנים למועדון היו מעל 700,000 אוהדים בכל חלקי הארץ.
 לגבי האבוקות, נלחמתי בתופעה משום שראיתי שהנורים נלקחו מהצבא וזה היה בלתי נסבל. היום הנורים נקנים בחנות לציוד ימי והסיפור שונה. הקהל החיפאי התבגר מאד ולראיה לא נזרקים נורים לדשא, זה שינוי ראוי להערכה. ועדיין יש מידה של סיכון מעצם הדלקת הנור בסביבה צפופה של אוהדים".

5 צפייה בגלריה
אבוקות מעל סמי עופר
אבוקות מעל סמי עופר
אבוקות בסמי עופר
(צילום: משטרת ישראל)

מכבי תל אביב התחזקה. נראה כי מכבי תתקשה להשיג אליפות רביעית ברציפות.
"בכל שנה קשה להשיג את המטרה - זכייה באליפות, זו השורה הראשונה בנייר העבודה בתחילת כל שנה.  נדבר אחרי הסיבוב הראשון ואז הדברים יהיו בהירים יותר - יכולת יש ונשארה שאלת הדבק".
לעיתים נראה שהפרויקט שלך סמי עופר קטן מדי, לא עונה על הביקוש האדיר.
"הרבה אומרים לי את זה ולדעתי זו טעות. גם על קיבולת של 30,000 אף אחד מסביבי, במשרד הספורט והטוטו לא קיבלו את דעתי. אמרו אז שהאצטדיון הדרוש הוא של 20,000, לא הסכמתי והתוצאה ידועה. 30,000 בראייה של שנים קדימה, זו המידה הנדרשת. גם איש לא האמין לי שנמכור מעל 15,000 מינויים בשנה הראשונה.
אני מאושר ממה שאני רואה כעת. פתחנו, היחידים בארץ, קופת כרטיסים עצמאית כדי לשפר משמעותית את השירות לקהל וגם מהבחינה הכלכלית, קבענו את המושג: "כיסא לכל החיים" אם תתמיד בתשלום מדי שנה".
אוטוטו הבחירות המוניציפליות. בזמנו תמכת בדוד עציוני.
"אני מבקש לא להביע עמדה לגבי ראש העיר הנוכחית. אני תמכתי בדוד עציוני, ראש עיר צעיר ורענן. אני מאמין שיש לו את היכולת לשנות ממש את מעמדה של העיר בכל התחומים. בחיפה נעצר הזמן".

5 צפייה בגלריה
סמי עופר
סמי עופר
היה אפשר למלא גם 50 אלף מושבים. סמי עופר
(צילום: צבי רוגר)

קראו עוד:

 יונה יהב רוצה לעשות קאמבק. למה בעצם להחזיר לתפקיד מישהו שנואשו ממנו ובגיל כזה?
"למרות שלא בחרתי בו, לא נואשתי ממנו, במידה מסוימת הוא ידיד וגדלנו בשכנות ברחוב הלל. הוא צריך לקרוא את תמונת המצב ולקבל החלטות, וגם לגבי פרישה, צריך להכיר בעובדת הגיל.
"הוא עדיין יכול לתרום מניסיונו הרב. גם אני קיבלתי החלטה לפרוש ממכבי חיפה אחרי 14 שנים מלאות סיפוק, ועדיין מוכן לתרום ומעל הכל, להשלים את שתוכנן באצטדיון סמי עופר- מרכז הבילוי והבידור המרכזי של העיר חיפה, ועוד שיפורים נדרשים בתוך האצטדיון. ליונה יש זכויות לא מעטות בהשלמת בניית האצטדיון וצורת הגג וגם בגיוס סמי עופר לפרויקט".
לא היה עדיף שיהב ועציוני יחברו יחדיו על פי מודל טרנר ודנילוביץ' בבאר שבע?
 "הלוואי שיונה ועציוני יחברו, זה יביא מניסיונו, והאחר יכניס רוח רעננה ואנרגיה שכל כך נדרשים לעיר חיפה. בכל מקרה, חייב להיות שינוי משמעותי. חייבים להחזיר את חיפה למעמדה הראוי מעבר לקבוצת הכדורגל".