"תקרא לזה סוכות, תקרא לזה שמחת תורה, המלחמה הנוכחית היא פשוט מלחמת יום כיפור 2", אומר אלוף במיל' עמרם מצנע, "רק שבניגוד למלחמה ב-1973, בשנת 2023 לא יהיו תמונות ניצחון של חציית התעלה. המצב הרבה יותר מורכב".
6 צפייה בגלריה
הקונספציות. מצנע
הקונספציות. מצנע
קריסת הקונספציות. מצנע
(צילום: נחום סגל)
הראיון עם מצנע מתנהל ימים ספורים אחרי המראות הקשים בשבת, בזמן שממדי הזוועה הולכים ומתגלים, מספר הנרצחים ממשיך לטפס, ישראל בעיצומו של הליך גיוס מילואים, וטרם התבשרנו על ממשלת אחדות.
מצנע קרוב מאד לאנשי עוטף עזה, התגורר שנים ארוכות באחד היישובים ואף עמד בראש ועדה קרואה בירוחם.
מצנע: "אלו ימים קשים עבור עם ישראל בכלל ותושבי הדרום בפרט, ועוד ימים קשים לפנינו".
מה יש לעשות?
"יש לייצב את המצב ולא לנהוג בחיפזון. יש להתארגן ככל שיידרש כדי להשיג תוצאות".
ואחרי שצה"ל יתארגן?
"יש לחסל את החמאס. זו מטרה ומאבק ארוכי טווח".

קריסת הקונספציה


האלוף במיל' מצנע אינו מפרט כיצד יש לחסל תנועה עממית, ומציין כי תמך ברעיון זה בעבר. מצנע התבטא בנושא החמאס כבר ב-2018 וטען כי לחמאס יש מטרה מרכזית אחת והיא הישרדות. "בדיוק בנקודה הזאת צריך לאיים עליו", אמר אז, "יש לטפל במי שמשלח את האנשים. יש צורך בחיסולים ממוקדים של אנשי ההנהגה הצבאית מדינית של החמאס ברצועת עזה". מה הייתה המדיניות הישראלית עד כה?
"נתניהו הוביל את קונספציית הימין לפיה נגיע לתוצאות אם נפריד ונעשה הבדלה בין עזה ויהודה ושומרון. החמאס בעזה, הפת"ח באיו"ש. קונספציית נתניהו של הפרד ומשול שירתה את הימין שביקש לדחות הגעה לפתרון מדיני. עכשיו הקונספציה קרסה וזה מכה לנו בפרצוף".
לדברי מצנע לאחר שישראל בזבזה זמן רב על קונספציה מוטעית, לא ניתן להימנע ממכה צבאית, למרות שזו לא יכולה לשמש כפתרון בטווח הארוך.
מצנע: "כל הקריאות על מחיקת עזה, אלו קריאות בעלמא. 2 מיליון תושבי עזה לא הולכים לשום מקום. אין פתרון צבאי לעזה".

6 צפייה בגלריה
חיילים בפעילות בדרום
חיילים בפעילות בדרום
חיילים בפעילות בחרבות ברזל
(צילום: גיל נחושתן)

כמו כיפור


לפני כשבועיים מצנע השתתף בכנס לציון 50 שנה למלחמת יום כיפור, כנס שנערך בשכונת אחוזה. מצנע תיאר כיצד הופתע כשראה את תקיפת המטוסים במצרים בסיני, ואיך ברגע אחד התנפצה הקונספציה בה החזיקו ממשלת ישראל ובכירי אגף המודיעין באותם שנים.
"כמו אז גם היום ב-2023 אנו שוב עדים לקונספציה מוטעית של ההנהגה, לקריאה לא נכונה של המציאות שהביאה אותנו לפינה. יש פה כשל מודיעיני ומדיני בדיוק כמו אז".
מה הכשל המדיני?
"בממשלה רצו במשך שנים "לנהל את המצב" במקום להגיע לפתרון. אי אפשר להשאיר מכסה על סיר מבעבע".

6 צפייה בגלריה
מצנע על הטנק ב-1973
מצנע על הטנק ב-1973
מצנע על הטנק ב-1973
(צילום: ארכיון צה"ל)

רק אחדות


מי שהיה לוחם ומפקד במספר מלחמות וזכה לעיטורים, ובהמשך הפך לאיש פוליטי, מעריך כי המלחמה תימשך ויש להיערך לבאות בצורה הטובה ביותר.
"יש להקים מיידית ממשלת חירום צרה ומקצועית. ממשלת אחדות לאומית עם האנשים הטובים ביותר למשימה. אנשים כמו בני גנץ וגדי אייזנקוט, רמטכ"לים לשעבר שאפשר לסמוך עליהם שיקבלו את ההחלטות המקצועיות הטובות ביותר. כרגע אם מי נתניהו מתייעץ בקבינט הביטחוני? עם בן גביר וגולדקנופף? יותר מחצי עם מצפה שנתניהו יכניס לקבינט את האנשים הטובים ביותר להובלת המלחמה".
ממשלת אחדות?
"בהחלט. שמים את כל המחלוקות הפוליטיות בצד. אחרת הוא יוביל אותנו לשאול. יש לתת לעם תחושה של הנהגה. יש להגדיר מטרות ולחתור להגיע אליהם".

6 צפייה בגלריה
להכניס את הטובים ביותר לקבינט הבטחוני. גנץ ואייזנקוט בחילופי הרמטכ"ל
להכניס את הטובים ביותר לקבינט הבטחוני. גנץ ואייזנקוט בחילופי הרמטכ"ל
להכניס את הטובים ביותר לקבינט הבטחוני. גנץ ואייזנקוט בחילופי הרמטכ"ל
(צילום: אלכס קולומויסקי)

דילמת השבויים


אחד הנושאים הכואבים במלחמת יום הכיפורים היה הנפילה בשבי. במלחמת 1973 נפלו בשבי למעלה מ-300 ישראלים, רובם חיילים אך גם אזרחים.
אם לפני 50 שנה היו אלה צבאות ערב כולם שפתחו במלחמה ולקחו ישראלים בשבי, כעת ארגון טרור מצליח לקחת בשבי למעלה מ-100 שבויים, ביניהם קשישים, נשים, ילדים, כמו גם קצינים בכירים.
גם הפעם מצנע מעריך כי סוגיית השבויים תהיה מורכבת. הוא קרוב לנושא ומכיר היטב חלק מהשבויים שנמצאים כרגע בעזה.
"יש להגיע בצורה מהירה להסכמים שיאפשרו את חזרתם של השבויים", אומר מצנע.
גם במחיר שחרור אסירים ביטחוניים רבים?
"כן גם במחיר הזה. יש בעזה 20-30 אלף מחבלים, אז יהיו עוד 6,000. זה לא ישנה את גורל המדינה. יש מעל 100 חטופים שיש לשחרר ולכן אין ברירה. אחר כך לבוא חשבון עם החמאס. יש לשחרר את כל השבויים, החיים והמתים".
הציבור יאפשר שחרור אסירים?
"הנהגה חייבת לחשוב קדימה ולהתמודד עם מציאות מורכבת. אסור להנהגה להתחשב בדעת הקהל ולפעול אך ורק לטובת ביטחון ישראל. ביטחון ישראל עומד מעל הכל. נקודה. אם לא הבנו את זה עד עכשיו זה חמור מאד".


6 צפייה בגלריה
מחאת הורים שכולים נגד שחרור אסירים ב-2013
מחאת הורים שכולים נגד שחרור אסירים ב-2013
מחאת הורים שכולים נגד שחרור אסירים ב-2013
(צילום: אלכס קולומויסקי)

מערכה בצפון


החשש בישראל כי המערכה הצבאית לא תישאר מנת חלקו של הדרום, וכי אנו עלולים למצוא עצמנו במערכה רב זירתית, כאשר לחמאס מצטרפים גם חיזבאללה ואולי כוחות איראניים מסוריה.
המשמעות היא מתקפת טילים על חיפה והצפון, אלא שתרחיש פיקוד העורף מעריך כי מערכה בצפון תהיה קשה יותר מזו שידענו ב-2006 במלחמת לבנון השנייה.
האלוף לשעבר לא שולל הימשכות והתפתחות המערכה הצבאית גם צפונה.
מצנע: "לא בטוח שנצליח למנוע מלחמה רב זירתית. הכל בראש של המנהיגים הערביים. החמאס הכין את ההתקפה שלו הרבה זמן ואחרי מה שקרה בעזה, כל יכול לקרות בצפון".

6 צפייה בגלריה
פגיעת טיל בחיפה ב-2006. ברקע נפילות בים.
פגיעת טיל בחיפה ב-2006. ברקע נפילות בים.
פגיעת טיל בחיפה ב-2006. ברקע נפילות בים.
(צילום: פרטי)

כראש עיר חיפה לשעבר יש לך הצעות כיצד להיערך?
"צריך לתרגל מקרי חירום. זה יכול להימשך כמה חודשים עד שנחזור לשגרה. בכיפור זה נגמר אחרי 21 יום לאחר שחצינו את התעלה. פה לא יהיו תמונות ניצחון ועם ישראל צריך לגלות כוחות, וההנהגה שלנו צריכה לבנות מחדש את חוסנה החברתי והביטחוני של ישראל".