בחוק הישראלי סחר, מכר, צריכה ואחזקה הם אסורים. החוק לא מבחין בין סמים קלים לקשים, אולם בתי המשפט נוהגים להתייחס לסוג הסם ולשימוש בו בעת שהם גוזרים את העונש.
1 צפייה בגלריה
נייס גאי
נייס גאי
נייס גאי
(צילום: אבי רוקח)
בהיעדר מומחיות של השופטים בחומרת הסמים, האבחנה מוגבלת ויותר, וכל סם שאינו קנאביס נכנס בקטגוריית הסמים הקשים ללא אבחנה ביניהם.
אף שאי-חוקיותה של צריכת סמים מקובלת, יש המנסים לשנות מדיניות זו. תומכי השינוי במדיניות הסמים הנוכחית מביאים את הטענה שכמה מהסמים המשכרים הפופולריים ביותר, כמו אלכוהול וטבק חוקיים, בעוד סמים רבים הנחשבים לקלים כמו קנאביס ופסילוסיבין אינם חוקיים.
בעקבות פרשת הנייס גיא התעצמה הדרישה ללגליזציה. לטענת אורן, צעיר שרכש לא מעט פעמים את הסם נייס גיא. "אם המריחואנה הייתה חוקית לא היו מחפשים תחליפים", לטענתו, "המזל הרע של הגראס זה שאין לו לובי חזק כמו לחברות האלכוהול והטבק אבל למעשה מזיק הרבה פחות. מי שרוצה לצרוך, יאלץ לנסות דברים מסוכנים כשהדבר הכי בטוח הופך ללא חוקי. בלי לגליזציה אתם נותנים מקום לפושעים להרעיל את האנשים הפשוטים. אם תמשיכו להילחם במריחואנה ותרכזו את כל המאמצים בלתפוס משתמשים של מריחואנה. רק ככה נטפח אלכוהוליסטים וילדים שחוגגים עם סמי פיצוציות שאף אחד לא יודע מה יש שם".
במחקר חדש שפורסם לפני שבועיים דווח כי למרות שמדינות רבות בארצות הברית הפכו את המריחואנה לחוקית - לא הייתה עלייה בצריכת הסם. המאמר, שפורסם בכתב העת של "האגודה הרפואית האמריקנית", חקר את הרגלי השימוש של 830 אלף אמריקנים מעל גיל 12.
לטענת הרשות למלחמה בסמים על-פי ממצאי סקרים, שחלקם בוצעו גם בלא ידיעת הרשות, מצביעים באופן רצוף ומתמשך לאורך שנים:
80 אחוז מתושבי ישראל מתנגדים להתרת השימוש ב-"סמים קלים" ולתיקון החוק. רק 18 אחוז תומכים ברעיון שיש לשנות את החוק ולהתיר שימוש עצמי בחשיש ובמריחואנה.
על-פי הרשות חלה ירידה בגיל תחילת השימוש. השימוש גבוה יותר בקרב בני נוער עולה מחבר העמים, מאתיופיה ונוער מהמגזר הערבי והאחוזים גבוהים במיוחד אצל נושרים ממערכת החינוך.
בעקבות פרשת הנייס גיא האחרונה באזור חיפה הוועדה לענייני התמכרויות, סמים ואתגרי הצעירים בישראל, בראשות ח"כ רם שפע מהעבודה דנה בנושא המאבק בחומרים מסכנים נוכח הפצת הסם "נייס גאי" והתוצאות הקטלניות בשל השימוש בו.
בישיבה השתתפו נציגי המשרדים לביטחון פנים, הבריאות, החינוך, הרווחה, הרשות הלאומית לביטחון קהילתי, משרד האוצר, בית החולים רמב"ם, בית החולים כרמל, מועצת התלמידים והנוער הארצית, הנהגת הורים ארצית ועוד.
כאמור לאחרונה נפטר צעיר כתוצאה משימוש בסם "נייס גאי" ובו על פי החשד חומר נוגד קרישה המשמש כרעל עכברים. כמו כן לאחרונה אושפזו 22 צעירים בבתי החולים בצפון כתוצאה מהשימוש בסם המעורבב. חשוב להדגיש כי השימוש בסם זה הינו מסוכן ביותר עד כדי גרימת מוות גם כתוצאה מדימום.
מדובר בשורת מקרים שהחלו לאחרונה עם אשפוז של 12 צעירים בבתי חולים שונים באזור הצפון. לאחר שעשו שימוש בסם ועל פי החשד והתמונה הקלינית של המאושפזים, עורבב חומר נוגד קרישת דם המשמש כרעל עכברים.
קראו גם >>>
עם קבלת הדיווח הראשוני, נפתחה חקירה משותפת למשטרת ישראל, אגף האכיפה וחטיבת הרפואה במשרד הבריאות, החומרים החשודים נאספו על ידי אגף האכיפה במשרד הבריאות והועברו למעבדה לטוקסיקולוגיה בתל השומר לצורך בדיקת תכולתן. כמו כן בוצעו פעולות חקירה ואיסוף עדויות.
בן 31 תושב הצפון, נפטר לאחר שככל הנראה עשה שימוש בסם מסוג "נייס גאי" ובו על פי החשד עורבב חומר נוגד קרישה המשמש כרעל עכברים, לפי הסימנים הקליניים וביניהם דימום.
משרד הבריאות שבו והזהירו את הציבור מהשימוש בסמי פיצוציות המוכרים לציבור בשלל שמות, כגון "נייס גאי", "מסטולון" ו-"מבסוטון". מדובר בסם מסוכן מאוד לכשעצמו, שהשימוש בו אינו חוקי, ועלול לגרום למוות, במיוחד כאשר מעורבבים בו חומרים רעילים כאמור, שגורמים לדימום מסכן חיים.
מהמשטרה נמסר כי בפרשה נעצרו 3 חשודים משטרת ישראל ממשיכה בפעולות לאיתור ותפיסה של סמי הפיצוציות ויפעלו להעמדתם לדין של המפיצים.