אחרי עיכובים של שנים, מאבקים ציבוריים וממשלות שהתחלפו, נפתחו בשבוע שעבר הדיונים בעניינה של תכנית תוכנית מתאר ארצית 75 שתקבע כיצד ייראה מפרץ חיפה בעשורים הבאים. בדיון השתתפו נציגי עיריות, גופי תכנון, וכלל משרדי הממשלה.
3 צפייה בגלריה
פלד מבטיחה כי המטרו יעלה על שולחן הדיונים
פלד מבטיחה כי המטרו יעלה על שולחן הדיונים
בניית מטרו תעלה על שולחן הדיונים. ליאת פלד
(מימין: שאטרסטוק, מינהל התכנון)
לא ניתן להפחית בחשיבות התוכנית שתשנה סדרי עולם, וצפויה להפוך את מפרץ חיפה המבוסס על תעשיות מזהמות ופטרוכימיות, למבוסס תעשיות שאינם מזהמות.
את הדיון בתוכנית בוועדה הארצית לתכנון ולבנייה, פתחה סמנכ"לית מינהל התכנון ומי שאחראית לקידום התוכנית ליאת פלד, שאומרת "לידיעות חיפה" כי התוכנית נועדה להעצים את חיפה כבירת המטרופולין.
פלד מכירה היטב את אתגרי המפרץ, גם מתוקף תפקידה כמתכננת המחוז ב-11 השנים האחרונות, וגם כתושבת העיר חיפה.
3 צפייה בגלריה
חברי מינהל התכנון במועצה הארצית לתכנון ולבניה
חברי מינהל התכנון במועצה הארצית לתכנון ולבניה
פתיחת הדיונים בתמ"א 75 במועצה הארצית לתכנון
(צילום: מינהל התכנון)
פלד: "זו התוכנית החשובה ביותר עבור עתיד מפרץ חיפה שעלתה על שולחן ועדת המועצה הארצית לתכנון ולבנייה. התוכנית מתבססת על החלטת ממשלת ישראל לפנות את התעשייה הפטרוכימית בתוך עשור ממפרץ חיפה. יש שורה ארוכה של נושאים בתוכנית שיאפשרו את צמיחת מטרופולין חיפה, מנושא של ניקוז, תחבורה, דיור, נמלים, ועוד. כל אלו ייכנסו כחלק אורגני לתמ"א ויאפשרו לתכנן את המפרץ בצורה הטובה ביותר".
סמנכ"לית מינהל התכנון מציינת כי הדיונים בתוכנית יתקיימו במקביל למשא ומתן שמנהלת המדינה מול בזן ודשנים, כאשר בזן יכולה להשתתף בהליך התכנוני, ובכל מקרה התוצאה תהיה שיופסק הזיקוק בתוך כעשור.
פלד: "אנו רוצים להעצים את חיפה והערים הגובלות איתה. יחד עם זאת יש למצוא חלופה והיערכות למשק האנרגיה. נבחרה חלופה הנותנת דגש להיבט התעסוקתי, ואנו רוצים לראות מטרופולין שמייצר תעסוקה מגוונת ולא רק תעשיות כבדות".
מסגרת הזמנים שנקבעה לדיוני הוועדה הארצית בנושא התמ"א נקבעה לשנתיים, בסופם תתקבל תמונת המפרץ החדשה, הכוללת תוספת משמעותית של יחידות דיור.
3 צפייה בגלריה
מפרץ החדשנות עדיין על השולחן
מפרץ החדשנות עדיין על השולחן
התעשיות המזהמות יוצאות. חוות תשן בקרית חיים
(צילום: גיל נחושתן)
קראו גם: >>
פלד: יש פה אירוע תכנוני מורכב. התוכנית כוללת בנייתם של 100 אלף יחידות דיור, שיביאו לתוספת של כ-300 אלף תושבים למפרץ חיפה. היקפים כאלו של תוספת תושבים תצריך חשיבה על מציאת פתרונות תחבורתיים יצירתיים. אני לא פוסלת בניית מטרו כדוגמת זה שבתל אביב. אנו רואים את הצורך בכך ויש לדבר על זה במסגרת הוועדה. יש להבין כי מדובר על תכנון הצופה פני עתיד ויש למצוא פתרונות לשנת 2050, ביניהם גם לנושא הדיור. התוכנית חייבת לכלול נושא של דיור ציבורי, מעונות ודירות שכורות".
כתושבת העיר ומי שעוברת מדי יום במפרץ חיפה, פלד מציינת כי הייתה רוצה מפרץ חיפה בו לא מריחים דלקים. פלד: "הייתי שמחה לעבור ליד הקישון או ליד חוות תשן ולא להריח דלקים. החווה צפויה לעבור ממקומה, והחווה תהפוך לאזור דיור ומסחר, וחוף הים שם ייפתח לציבור. התוכנית מאד מאתגרת ויש לשמור על ראש פתוח ולא שכל אחד יגיד לא אצלי".
פלד לא מודאגת במקרה של נפילת הממשלה, ומבטיחה כי התוכנית תמשיך בכל מקרה. פלד: "זו תוכנית חשובה ומבטיחה כי חיפה תהיה במוקד ותישאר כבירת המטרופולין".