היום (ראשון) זה קורה. פרויקט החלפת גג האסבסט של תיכון ליאו באק יוצא לדרך. הפרויקט יחל אחרי עיכובים של שנים, מאבקים בין הנהלת בית הספר והעירייה, ההורים וההנהלה, הוצאת צווים מצד המשרד להגנת הסביבה, ומומחים שהתחלפו והשמיעו דעות סותרות.
4 צפייה בגלריה
מבצע אסבסט
מבצע אסבסט
מבצע אסבסט
(צילום להמחשה: שאטרסטוק)
לקראת תחילת הפרויקט פרסם המשרד להגנת הסביבה את היתר העבודה שניתן למבצעי הפרויקט. נראה כי הפרויקט הוכן כמבצע צבאי מורכב הכולל התייחסות לכל פרט, תוך קביעת אופן האיטום של בית הספר, דרכי הפינוי של החומר המסרטן, ניהול הבדיקות שלאחר הפינוי, ולוחות הזמנים להחזרת התלמידים לבית הספר.
במקביל לפרסום היתר העבודה, זומנו ההורים להשתתף במפגש זום בו השתתפו נציגי הנהלת בית הספר, העירייה, המשרד להגנת הסביבה, מאות הורים ותושבים הסמוכים למבנה בית הספר. במשך כשעתיים שמעו ההורים על הצפוי בפרויקט, לוחות הזמנים המתוכננים, והיכן צפויים ללמוד ילדיהם בחודשים הקרובים.

מבצע צבאי

הפרויקט המתחיל היום, ב-15 בחודש מתוכנן להימשך כחודשיים (60 יום). החל משבוע זה, 2,500 תלמידי בית הספר לא יגיעו ללימודים במבנה בית הספר, ויעברו למבנים חליפיים.
במרכז הפרויקט, החלפת גג תיכון ליאו באק, גג אסבסט הנפרס על פני כ-1,500 מ"ר (דונם וחצי). האסבסט נמצא תחת קירוי גבס שיפורק. בשלב ראשון יחל תהליך איטום של כל בית הספר. המטרה למנוע כל כניסה של סיבי אסבסט לאזורים שונים בבית הספר. יצויין כי סיב אסבסט אחד עלול לגרום להתפתחות מחלת סרטן, אסבסטוזיס. סיב האסבסט שנשאף מגיע לריאות וננעץ בהן.
לאחר חמישה שבועות של איטום, יחלו בפירוק גג האסבסט. שלב זה מתוכנן להימשך כחודש וחצי. שבועיים נוספים ישמשו לניקיון. לאחר הניקיון יבוצעו עשרות בדיקות מדגמיות בשטחי בית הספר. מטרת הבדיקות היא איתור סיבי אסבסט, קביעת רמת הסיבים שנותרה, וקביעה האם מספיק בטוח להחזיר את התלמידים ללימודים במבנה המחודש.
4 צפייה בגלריה
מנכ"ל ליאו באק, הרב אופק מאיר
מנכ"ל ליאו באק, הרב אופק מאיר
מנכ"ל ליאו באק, הרב אופק מאיר
(צילום: פרטי)

ההורים חוששים

הורים שהשתתפו במפגש הזום אומרים כי הם הגיעו עם חששות שנותרו גם בסיום המפגש. דאגתם של ההורים מתמקדת בשני נושאים: ההיבט הבטיחותי של הפרויקט, והיבט לוחות הזמנים.
אמא בתיכון: "לא למדנו משהו חדש מהמפגש. להבנתי המטרה הייתה להרגיע אותנו אבל המטרה לא הושגה. נציגת המשרד להגנת הסביבה לא חידשה לנו כלום. חזרו על הסברים מלפני שנה".
אבא בתיכון: "אמרו מצד אחד שהילדים יחזרו ללימודים רק לאחר שייראו רמה של אפס סיבים בבדיקות. בהיתר העבודה כתוב שמספיק 600 סיבים כדי להחזיר את הילדים. ניסינו לשאול שאלות אבל מנהלי המפגש סגרו מיקרופונים, סגרו את הצא'ט, ובחרו באופן סלקטיבי על אלו שאלות לענות. היו אנשים שרצו לדבר ולא נתנו להם. איפה השקיפות? יש כאן בעיית אמון שלנו במערכת ואנו חשים חסרי אונים. יש הורים שפשוט התייאשו וכבר לא אכפת להם".
אמא בתיכון: "אחרי כל הדיבורים אנחנו לא יודעים מי אחראי לפרויקט. מה יקרה אם הילדים שלנו יחלו בסרטן עוד 20 שנה? לפני נפנה?".
אמה נוספת: "לא ברור איך הולכים להחזיר ב-1 לספטמבר את הילדים לתיכון, לשבת בכיתה 6-8 שעות בחשיפה יומיומית במה שנותר מהפרויקט. לא קיבלנו תשובות בזום כי סתמו לנו את הפה. הולכים לעשות בדיקות מדגמיות ל-1,500 מ"ר. ואם הסיבים נמצאים בדיוק בשטח שלא בדקו? למי נבוא בטענות עוד 20 שנה שכל האחראים יהיו בפנסיה? כל גורם מפנה לגורם האחר. יצאנו מבולבלים".
4 צפייה בגלריה
תיכון ליאו באק
תיכון ליאו באק
הרבה סימני שאלה. בית ספר ליאו בק
(צילום: אלעד גרשגורן)

לו"ז צפוף

בהיבט לוחות הזמנים, הורים בתיכון חוששים כי ילדיהם יישארו ללא מבנה ב-1 לספטמבר. אמא בתיכון: "לוח הזמנים שהציגו לנו לא ריאלי. הולכים לשפץ דונם וחצי אסבסט בחודש וחצי. שיפוץ מרפסת בבית שלי לוקח יותר זמן. ומה קורה אם ב-1 בספטמבר הפרויקט לא יסתיים? מה אז?".
יו"ר ועד הורים התיכון עינב פרלה התייחסה למפגש הזום: "היה מפגש זום בו ניתן מידע הדומה לשנה שעברה. חלק מהמידע היה מיותר. חבל שלא נתנו לשאול שאלות ברמה פרטנית. הפרויקט יוצא לדרך ואין מה לעשות. אנו מודעים שיכול להיות שלא יסתיים אחרי 1 בספטמבר. אין חשיבה מה קורה אם לא יצליחו לחזור. אין לנו הבטחה בכתב לכלום. השיח היה ש'נגיע לגשר נחצה אותו'. אנו מודאגים היכן ישכנו את ילדי התיכון".
בשבוע הבא כבר ייתלו כרוזים ואזהרות לציבור שלא יתקרב למבנה ליאו באק. תושבים המתגוררים בסמוך ציינו כי לא ברור להם האם נשקפת סכנה והאם עליהם להישאר עם חלונות סגורים במהלך הקיץ.
4 צפייה בגלריה
בית ספר ליאו באק
בית ספר ליאו באק
כל המתחם מפונה לחודשיים. בית ספר ליאו בק
(צילום: ליאו בק)
מהנהלת בית הספר ועיריית חיפה נמסר: "מפגש שיתוף הציבור בו השתתפו הציגי העירייה, המשרד להגנת הסביבה ובית הספר התנהל באופן המקצועי ביותר, כפי שעולה גם מתגובות ההורים והתושבים אשר השתתפו במפגש והודו על המידע המקיף והתשובות המלאות שניתנו לכל השאלות שהועלו. הפרוייקט אמור להסתיים עד ל-1 לספטמבר ובכל מקרה ביה"ס ערוך בשיתוף העירייה ומשרד החינוך לכל תרחיש ומתן מענה מלא במידה והפרוייקט יגלוש מעבר לחופשת הקיץ".
רעות רבי, מנהלת אגף אסבסט ורישום כימיקלים במשרד להגנת הסביבה: "בשל חשיבות הסרת האסבסט הפריך מתקרת בית הספר והסרת הסיכון לתלמידים ולשכני המבנה, המשרד פעל לאורך שנים בכל הכלים שבידיו, החל ממתן הנחיות לפעולה לבעלי הנכס, דרך הסברה ומתן מידע להורים החוששים, ביצוע אכיפה מעת שהופר החוק וכלה בהעברת תקציב למימון מרבית עלות ההסרה. אנו נבצע פיקוח הדוק על עבודות ההסרה כדי לוודא שהעבודות נעשות בהתאם להיתר".