ביום חמישי הקרוב יתקיים באוניברסיטת חיפה כנס המשפט החשוב בישראל בו ישתתפו בכירי עולם המשפט. גם נשיא המדינה יצחק הרצוג יכבד את האירוע בנוכחותו.
2 צפייה בגלריה
גזל אייל
גזל אייל
גזל אייל
(צילום: אוניברסיטת חיפה)
בין המשתתפים: היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, פרקליט המדינה עמית אייסמן, שופט בית המשפט העליון יוסף אלרון, יו"ר לשכת עורכי הדין אבי חימי, השופט בדימוס אהרן ברק ורבים אחרים.
"במרכז הכנס יעמוד השנה נושא מערכת המשפט בתקופת שינוי, אך גם שורה ארוכה של נושאים, ביניהם החקיקה הנוגעת לנתניהו. "כך נדון האם יש לאפשר לראש ממשלה שהוגש נגדו כתב אישום להמשיך לכהן", אומר דיקן הפקולטה למשפטים באוניברסיטה, פרופ' אורן גזל אייל.
מה השתנה במערכת המשפט לאחר כהונת נתניהו?
"במערכת המשפט היו מי שחששו כי נתניהו עשה שימוש בתפקידו לטובת קידום ענייניו המשפטיים כנאשם. הלחץ הזה ירד ואין חשש שמתקבלות החלטות בשל אותו משפט. עניין נוסף הוא תפקיד היועץ המשפטי לממשלה. עלה חשש כי יש מי שמבקש לפצל את התפקיד בשל מניעים הנוגעים למשפט נתניהו, ועכשיו גם אם שר המשפטים גדעון סער יפצל את התפקיד, אין חשש כי מדובר במניעים הנוגעים לנתניהו".
2 צפייה בגלריה
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט
(צילום: יאיר שגיא )
קראו גם >>>
האם מערכת המשפט הובילה להפלת נתניהו?
"זה לא היה מהלך של מערכת המשפט. הייתה קבוצה בימין שלא רצתה לראות ראש ממשלה עם כתב אישום, וקבוצה זו הקימה ממשלה בראשות בנט. אי אפשר לומר שהגשת כתב האישום החלישה את נתניהו או הליכוד. קשה להעריך את עוצמת ההשפעה של הגשת כתב האישום".
זה היה המשבר הגדול ביותר ביחסי מערכת המשפט והממשלה?
"שכחנו שהייתה פרשת השב"כ ופרשת בראון חברון בהן נרשמו מתיחויות בין הממשלה והיועץ המשפטי. אולי מה שנשבר במקרה הנוכחי היה הסגנון הבוטה והעובדה שמחנה אחד מבקש לחזק את מערכת המשפט ומחנה אחר רוצה בהחלשתה. תמיד היה דיון באשר לסמכויות כל רשות וכעת דיון זה הפך פוליטי וזה מחליש את המערכת המשפט. החשש שלי שמחנה כזה או אחר שיעלה לשלטון ישנה את המדיניות המשפטית. כך לא הייתי רוצה לראות מערכת משפט שיהיו בה שופטים החברים במפלגת השלטון באותו הרגע. אם יחליטו לשנות את הליכי בחירת השופטים, זה בהחלט מדאיג. לשמחתי, זה לא צפוי לקרות בקרוב בגלל מבנה הוועדה לבחירת שופטים, ומנגנונים שלא יאפשרו לממשלה לבחור שופטים שמתאימים לה".
בכנס יופיע מנדלבליט, אולי בפעם האחרונה כיועמ"ש.
"יכול להיות שזה סוף עידן היועץ המשפטי. מנדלבליט היה יועמ"ש חכם, הגון, חרוץ, שפעל בתקופה לא פשוטה, ועל כך מגיעה לו כל ההערכה".
פורסם לראשונה: 08:51, 01.11.21