בית המשפט המחוזי חיפה אישר הסכם פשרה בין הצדדים בתביעה ייצוגית נגד חברת כרמלטון המפעילה את מנהרות הכרמל.
3 צפייה בגלריה
מנהרות הכרמל
מנהרות הכרמל
יחזירו כסף. מנהרות הכרמל
(צילום: גיל נחושתן)
את התביעה הובילו עו"ד דוד מזרחי ואורלי בן עמי. התביעה הוגשה בשנת 2016, והסכם הפשרה נחתם ופורסם לראשונה ב"מיינט חיפה" באוקטובר 2021. כעת ההסכם קיבל את אישור בית המשפט, ועל כרמלטון הוטל להתחיל באיתור כלל הנהגים שיש לפצות.
התביעה יצאה לדרכה בשנת 2016 לאחר שנהג שנקנס על נסיעה ללא מנוי במנהרות הכרמל פנה לעו"ד דוד מזרחי. התברר כי לא מדובר במקרה בודד וכי מאות אלפי נהגים "זכו" לקנס בגין נסיעה ללא מנוי.
עו"ד מזרחי: "מצאנו כי נהגים קיבלו הודעת קנס רק אחרי 30 יום מיום ביצוע "העבירה". פתחנו בהליך משפטי והגיעו אלינו אנשים קשי יום שכלל לא ידעו כי אין להם מנוי, או שנודע להם רק אחרי שנסעו מספר ימים במנהרות. בין הנקנסים אנשים שהחליפו רכב. כל אלו החלו לצבור קנסות וקיבלו מכתבים מאיימים על נקיטת צעדים משפטיים נגדם. רבים מהם מיהרו לשלם מפחד להגדלת הקנס. בחלק מהמקרים קיבלו נהגים קנס בסך 6,000 שקלים. היו נהגים שעברו כמה פעמים במנהרות ולא ידעו כי כבר בנסיעתם הראשונה הם היו קיבלו קנס. אם היו יודעים, לא היו ממשיכים לצבור קנסות. כעת אותם נהגים יקבלו כסף ששילמו בגין אותם קנסות".
מה צריך לעשות כדי לקבל את החזר הכספים ממנהרות הכרמל?
"מנהרות הכרמל יבצעו בדיקה ויעבירו באופן אוטומטי את הכספים, ללא צורך לפנות אליהם. בית המשפט, כמו גם משרד עורכי הדין, יבצעו מעקב אחר החזר הכספים, ומנהרות הכרמל מחויבים להעביר דיווח על יישום ההסדר והשבת כספי הקנסות לבעלי הרכבים שנקנסו בשנים 2016-2019".
3 צפייה בגלריה
עו'ד דוד מזרחי
עו'ד דוד מזרחי
עו'ד דוד מזרחי
(צילום: מיכל קושרוב)
איך אתה מסכם את המאבק?
"ההסדר הושג לאחר שבמנהרות הכרמל הערימו קשיים רבים, ודרשנו וקיבלנו גילוי מסמכים באשר להיקף הקנסות שניתנו. במנהרות ניסו לערער לבית המשפט העליון ובסופו של הליך בהמלצת בית המשפט, הוצע כי הצדדים יגיעו להסדר, שאכן נחתם וכעת אושר. בחודשים הקרובים אנו צפויים לראות את השבת הכספים לציבור. זו בשורה אדירה לנהגים שהתמודדו עם הודעות קנס בסך אלפי שקלים ואיומים בהוצאות לפועל".
3 צפייה בגלריה
עו"ד אורלי בן עמי
עו"ד אורלי בן עמי
עו"ד אורלי בן עמי
(צילום: פרטי)
קראו גם: >>
מי זכאי להחזר?
"כל מי שהמשיך לקבל דוחות לאחר היום ה-11 בו נסע לראשונה ללא מנוי. מדובר בסך כולל של שלושה מיליון שקלים שיוחזרו לנהגים. מעבר לכך, גם בעתיד לא יוכלו במנהרות לקנוס נהגים שנהגו אחרי היום ה-11.
"במנהרות ניסו לטעון כי הייתה מגבלה טכנולוגית להנפיק את הקנסות קודם לכן. בית המשפט לא קיבל את זה. זה היה שוד. במנהרות ניסו לטעון כי מי שנסע ולא שילם עשה זאת במכוון. אולם מתוך 300 אלף נהגים שקיבלו דוח, 99% מיהרו לשלם את הקנסות, לכן הטענה שמדובר באנשים שלא רוצים לשלם לא יכולה להתקבל. המנהרות עשו מזה מיליונים. זהו הישג ציבורי חשוב, ולצערי יש עדיין מערכות שמחפשות איך להוציא כסף מתושבים".
בחודשים הקרובים יסתיימו הבדיקות באשר לזכאות לקבלת ההחזר. בסיום ההחזר, נהגים שלא זוכו יכולים לפנות למנהרות הכרמל.
ממנהרות הכרמל נמסר: "על פי תקנות שקבעה המדינה, מעבר בנתיב מנויים במנהרות הכרמל מחייב רישום כמנוי טרם ביצוע המעבר. רישום כמנוי אינו כרוך בתשלום או בהתחייבות כלשהי ומונע תשלום פיצוי והחזר הוצאות כקבוע בחוק. הסכם הפשרה, מהותו וקבוצת הזכאים לו, פורסמו באמצעי תקשורת שונים ומופיעים באתר מנהרות הכרמל. הטענה כי החברה גבתה ביודעין ולא עשתה דבר היא מופרכת, מטעה ופופוליסטית".
כל החדשות והעדכונים במיינט חדשות חיפה.
להצטרפות לקבוצת העדכונים של mynet חיפה >>> https://chat.whatsapp.com/IwYf2NjAQDTBV4EaIrqXrU