בתחילת חודש ינואר 2025 יגיעו אליכם תלושי הארנונה החדשים עם הפתעה. שלא כמו בעבר שהתוספות עמדו על אחוז או שניים אולי קצת יותר, הפעם מדובר בתוספת גדולה, חסרת תקדים של 5.29%. הגדולה ביותר מזה 17 שנה.
5 צפייה בגלריה
הארנונה שוב מתייקרת בחיפה
הארנונה שוב מתייקרת בחיפה
הארנונה שוב מתייקרת בחיפה
(צילום: canva, טליה מירב אבנר)
צו המסים לשנים 2024 - 2025 אושר בישיבת מועצת העיר האחרונה ללא כל בעיות, ובעיריית חיפה מיהרו לבשר כי "לא תהיה העלאה בארנונה מעבר למתחייב בחוק". ניסוח קצת מבלבל שמטשטש את העלייה הדרמטית בארנונה.
בתוך כך, אישרה המועצה את כלל ההנחות בארנונה אותן היא מוסמכת להעניק על פי חוק ההסדרים, ובכלל זה כל ההנחות שניתנו השנה עקב פרוץ המלחמה. המועצה אישרה הפחתות משמעותיות בשיעורי הארנונה, החל משנת 2025, למוסדות תרבות, חינוך ורווחה מסוימים: במסגרת זו תופחת הארנונה לאוניברסיטאות, למוסדות חינוך והכשרה בתחומי האמנות ולמרכזים קהילתיים לתרבות, נוער וספורט. כמו כן יינתנו הנחות לאזרחים ותיקים, מקבלי גמלאות סיעוד, נכים, משפחות חד הוריות, עולים חדשים ועוד.
לצד ההפחתה בארנונה תתבקש המועצה לאשר את העלאת הארנונה בשיעור של 10.55% (לעומת תעריפי 2024) לתחנות דלק ולמפעלים לזיקוק מוצרי דלק, ייצור דשנים וכימיקלים בכל רחבי העיר, לרבות במתחם בתי הזיקוק. החלטת מועצת העיר להפחתה והעלאת הארנונה טעונה אישור שרי הפנים והאוצר.

5 צפייה בגלריה
סופי נקש
סופי נקש
"ירידה בהכנסות". סופי נקש
(צילום: שרון צור)


בגלל המלחמה


בישיבת מועצת העיר אמרה סגנית ומ"מ ראש העיר ויו"ר ועדת הכספים סופי נקש: "מאז פרוץ המלחמה רשמה העירייה ירידה חדה בהכנסות מול עלייה בהוצאות הנובעת בין היתר מהיערכות לתרחישי חירום המאיימים על העיר, קליטת מפונים והסכמי שכר קיבוציים המחייבים את העירייה. למרות עובדה זו לא תבקש העירייה להעלות את הארנונה (למעט למפעלים לזיקוק מוצרי דלק, דשנים וכימיקלים ותחנות דלק) וזאת מתוך הבנה כי הנטל על התושבים כבד גם כך".
אבל מאחורי הניסוח הידידותי הזה כאילו הארנונה לא תעלה צריך לומר: הארנונה תעלה בשנה הבאה בהיקף חסר תקדים, במאות שקלים לשנה, תלוי בגודל הדירה והאזור.

5 צפייה בגלריה
צריך ואפשר להוריד. דוד עציוני
צריך ואפשר להוריד. דוד עציוני
צריך ואפשר להוריד. דוד עציוני
(צילום: שרון צור)

"מכת מוות"


העלאת הארנונה במועצת העיר חיפה עברה ברוב קולות. בין המתנגדים להעלאה היה חבר המועצה מהאופוזיציה דוד עציוני.
"אפשר וצריך היה להוריד את הארנונה ובוודאי שלא להעלות אותה בתקופת מלחמה. ולכן גם התנגדתי לזה בישיבת התקציב", אומר עציוני, "יש עיריות שהורידו ארנונה ואין לטעון כי מדובר בהעלאה אוטומטית. מדובר במכת מוות עבור רבים שלא יעמדו בהתייקרות".
עציוני מציין כי באותה ישיבה הוצג גם תקציב פיתוח של 330 מיליון שקלים. "בחצי השנה האחרונה שולמו רק 50 מיליון שקלים בגין היטלים וקנסות, המרכיב העיקרי שקובע את גובה תקציב הפיתוח. ולכן נראה שהוצג תקציב לא ריאלי, ולא ברור מהיכן יגיע הכסף לפיתוח העיר", טוען עציוני, "לבסוף, בתקציב לא תוקצב שקל אחד עבור סעיף 'מלחמה'. במקרה והעירייה תצטרך לסייע לתושבים שייפגעו, לא יימצאו הכספים לכך".

5 צפייה בגלריה
הכי קל לקחת מהציבור. יהב
הכי קל לקחת מהציבור. יהב
הכי קל לקחת מהציבור. יהב
(צילום: שרון צור)

החיים מתייקרים


מדוע הארנונה זינקה והאם ניתן היה למתן את הגזירה? ארנונה היא אחת ההוצאות הגדולות למשק בית בישראל, והיא שונה מרשות לרשות. שיעור העלייה השנתית בתעריפי הארנונה מכונה "הטיס האוטומטי" והוא נקבע לראשונה בחוק ההסדרים בשנת 2007, לפי נוסחה הקובעת כי הארנונה השנתית תעלה בהתאם לעליית מדד המחירים לצרכן ולעליית מדד השכר במגזר הציבורי (חלוקה שווה). מאז כל שנה מתפרסם בחוק ההסדרים גובה עליית הארנונה השנתית שראשי רשויות מחויבים לגבות על פי החוק. מחוייבים? לא בכל מחיר.
"הטייס האוטומטי" ל-2025 הוא חריג מאוד ועומד על תוספת שנתית של 5.29%, עלייה דרמטית שלא הייתה כמוה 17 שנה. הסיבה היא זינוק בשכר במגזר הציבורי בגובה של 7.8%. נתון זה גורם לראשי רשויות אי נוחות כלפי תושבים המעדיפים להאשים בכך את המדינה, ומנגד הם לא ממהרים לבקש להקל או לבטל אותה, שהרי היא תעשיר את הקופה הציבורית בסכומים גבוהים.
אבל תוספת זו (שחלק מראשי הרשויות מכנים אותה שלא בצדק "תוספת המדד"), היא לא גזירה משמיים. ראש רשות המבקש להתחשב בתושבים ולגבות פחות מה"טייס האוטומטי", יכול להגיש בקשה לשרי הפנים והאוצר כדי לגבות פחות, ועל פי רוב יענה בחיוב. למשל בישוב שלומי שרוב תושביו פונו הוחלט במועצה לא להעלות את הארנונה בכלל. בהרצליה ביקשו להפחית בכמעט אחוז ובבת ים ב-3%. בעבר אישרו השרים הפחתות ותוספות למה שנקבע בחוק ההסדרים.
בפועל יסתפקו ברשויות לעלות את הארנונה השנתית כפי שקבעה המדינה וזה מה שקרה בחיפה. לעיתים רשויות יבקשו לגבות יותר מזה, כמו בקרית מוצקין (שנמצאת בגירעון של מיליונים), ובצפון: במעלות- תרשיחא ובכרמיאל. גם בתל אביב פורסם כי העירייה תגבה עוד 3.5% (כדי לממן את המטרו) מעבר לתוספת האוטומטית, סה"כ כמעט 9% תוספת שנתית, ובאשדוד יעלו ב- 1.7% מעבר ל-5.29%.

5 צפייה בגלריה
ראש עיריית קרית מוצקין הנבחר, ציקי אבישר
ראש עיריית קרית מוצקין הנבחר, ציקי אבישר
ראש עיריית קרית מוצקין ציקי אבישר
(צילום: נחום סגל)

שיאנית ארנונה


בלהט האירועים הביטחוניים התוספת הדרקונית בארנונה חסרת התקדים ב-2025, חמקה מתחת לרדאר ולא הוציאה תושבים לרחובות. אולי בינואר הקרוב כאשר יגיעו תלושי חיוב הארנונה החדשים יבינו התושבים את המשמעות והחור העצום בכיס.
ומה קורה ברשויות אחרות באזור? קרית מוצקין היא הרשות היחידה במטרופולין שתבקש להעלות את הארנונה השנתית יותר מ"הטייס האוטומטי" בגובה של עד כמעט 10 אחוז באזור הכי יקר בעיר. שאר הרשויות, בהן כל ערי הקריות, נשר, טירת הכרמל וכאמור חיפה, יסתפקו בתוספת של 5.29 אחוז.
אף רשות באזורנו לא תבקש ממשרד הפנים להפחית את הסכום הזה וללכת לקראת התושבים בתקופה כה קשה.