בעקבות החלטה של עיריית חיפה לקרוא רחוב על שמו של הזמר יהורם גאון בשכונות "גבעת זמר" בעיר, ובשל המספר הזעום של רחובות בעיר שנקראים על שם נשים, החל בערב החג קמפיין דיגיטל של "התנועה הישראלית", המבקש מתושבי העיר לבחור גיבורה מקומית חיפאית שעדיין לא הונצחה ברחובות בעיר. בתנועה מתחייבים להעביר את כל השמות בכתב לוועדת השמות העירונית.
2 צפייה בגלריה
קמפיין דיגיטלי של "התנועה הישראלית"
קמפיין דיגיטלי של "התנועה הישראלית"
קמפיין דיגיטלי של "התנועה הישראלית"
(צילום: התנועה הישראלית)
תחת הכותרת "למי יש יותר כבוד?", נכתב בעמוד הפייסבוק של "התנועה הישראלית": "לשמות של רחובות בחיפה יש חשיבות גדולה בחיזוק הקהילה המקומית והגאווה המקומית. לצערנו, לא הושקעה מספיק חשיבה בנושא הזה בתקופה האחרונה". לדברי מחברי הפוסט, נכון להיום רק כ-11% משמות הרחובות בחיפה הם על שם נשים, אחוז בעייתי לכשעצמו (48 נשים לעומת 1442 גברים) ".
בפוסט שפורסם ביום ראשון מציעים ב"תנועה הישראלית" לקרוא רחוב על שמה של פרופ' רחל שלון. "שלון הייתה אישה פורצת דרך, האישה הראשונה בטכניון שהגיעה לדרגת פרופסור וכיהנה בין היתר כרקטור והמהנדסת הראשונה ביישוב העברי בפלשתינה א"י. במקצועה הייתה מהנדסת בניין, ובטכניון הקימה את התחנה לחקר הבנייה ועמדה בראשה", נכתב.
"ביום העצמאות ה-32 למדינת ישראל (בשנת 1980) נבחרה שלון להדליק משואה, ושמו של בעלה, אוריאל שלון, שהיה מנכ"ל חברת שמן, מתנוסס כבר שנים על גבי רחוב בעיר".
2 צפייה בגלריה
קריאת רחוב על שמו של הזמר והשחקן יהורם גאון
קריאת רחוב על שמו של הזמר והשחקן יהורם גאון
קריאת רחוב על שמו של הזמר והשחקן יהורם גאון
(צילום: ראובן כהן דוברות עיריית חיפה)
"אם אנחנו, תושבי חיפה, לא נדע לכבד את הגיבורות והגיבורים שלנו, מי יעשה את זה?", אומרת ליאת הלפרין, מנהלת מחוז צפון בתנועה הישראלית.
לדברי ההיסטוריונית וחוקרת המגדר ד"ר שרון גבע, "הנוכחות הדלה של נשים בשמות רחובות בארץ היא ביטוי למקומן של נשים בחברה בישראל ובהיסטוריה שלה. אנחנו מיעוט. הנשים שהונצחו הן כמעט תמיד אלו שסיפוריהן הולמים את הערכים המקובלים, אותם עיצבו ובנו גברים. לא פעם, גם נשים משמרות אותה. המפתח לשינוי הוא העלאת מודעות. בהיסטוריה של כל עיר, של כל יישוב, חיו ופעלו נשים שראויות כבר מזמן להנצחה כזו".
מחאת הרחובות הנשיים אינה חדשה בחיפה. במרץ השנה, לרגל יום האישה הבין לאומי, פשטו פעילות למען קידום שוויון ומעמד הנשים על רחובות העיר והחליפו 60 שלטי רחובות לשמות נשיים על שלטים בצבע ורוד. כך מצאו עצמן זהבה בן, דנה אינטרנשיונל, רייצ'ל קורי (שנהרגה על ידי דחפור צה"לי) ועוד, מונצחות ברחובות העיר.
עם זאת, המצב בחיפה אינו חריג, ואולי אף משופר לעומת ערים אחרות: בתל אביב, למשל, 62 מהרחובות נקראים על שם נשים לעומת 2,439 רחובות על שם גברים.