כמידי שנה אירחה (שלישי) אוניברסיטת חיפה את עימות הבחירות המרכזי של המועמדים לראשות העיר חיפה. את העימות הוביל וניהל פרופ' איתי בארי ראש המחלקה למנהל ומדיניות ציבורית, בית הספר למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה.
6 צפייה בגלריה
עימות בחירות באוניברסיטת חיפה
עימות בחירות באוניברסיטת חיפה
עציוני, האן וקליש בעימות
(צילום: אוניברסיטת חיפה)

כמו בעימותים קודמים, היו מי שבחרו לא להגיע ולהשתתף במשחק הדמוקרטי, והשאירו את הבמה למועמדים אחרים. אז מי לא בא? יונה יהב, יעקב בורובסקי, צביקה ברבי. ראש העיר עינת קליש הודיעה ברגע האחרון שהיא מגיעה אחרי שבתחילה התנתנה את הגעתה רק בתנאי שיהב יגיע.
בערב בחירות שנמשך כשעתיים בהם ענו המועמדים לשאלותיו של פרופ' בארי, שאלות מהקהל וגם שאלות מחבריהם המועמדים, הצליח כל אחד מהם להעביר את מסריו ועמדותיו.

6 צפייה בגלריה
עימות בחירות באוניברסיטת חיפה
עימות בחירות באוניברסיטת חיפה
חגיגה לדמוקרטיה. עימות בחירות באוניברסיטת חיפה
(צילום: אוניברסיטת חיפה)

המועמדים שהגיעו: עינת קליש, אביהו האן, דוד עציוני, שרית גולן, אבראהים גאטס, קיריל קארטניק, יצחק בלס, יוסי שלום. ואלו שלא הגיעו: יעקב בורובסקי, יונה יהב, לזר קפלון, צביקה ברבי.
כמו בעימותים מפורסמים אחרים בהיסטוריה, כמו ג'ון קנדי מול ריצ'רד ניקסון ב-1960, נראה כי חשיבות האירוע היא לאו דווקא בכותרות היוצאות ממנו, אלא בהתנהלות המועמדים, יכולתם להשיב לשאלות קשות, והאופן בו הם מגיבים לקהל.
בניגוד לעימותים היסטוריים המוכרים לנו יותר מהממשל האמריקאי, העובדה כי על הבמה היו צריכים לעמוד 12 מועמדים, איתגרה את המארגנים, הקהל והמועמדים עצמם.
העימות התאפיין בחלקו בקהל לא שקט שלא בהכרח בא לשמוע אלא להשמיע את דעותיו, לתמוך במועמד מטעמו, ולפעמים להפריע למועמדים אחרים.
מרבית המועמדים בעימות, שמנוסים בישיבות מועצה סוערות, הצליחו בכל זאת להעביר לציבור את המסרים שהיו חשובים להם מבחינת קמפיין הבחירות, ולא חסכו עקיצות וחצי ביקורת למועמדים האחרים.

6 צפייה בגלריה
עימות בחירות באוניברסיטת חיפה
עימות בחירות באוניברסיטת חיפה
גולן וגאטס בעימות בחירות באוניברסיטת חיפה
(צילום: אוניברסיטת חיפה)

קראו עוד:

קיריל קארטניק, דאג להישמע היטב בעימות, לא חסך בשימוש בגימיקים, והגיע עם עשרות צעירים שעודדו אותו מהקהל. קארטניק שב והדגיש כי הגיע הזמן לראש עיר צעיר שישנה את חיפה מקצה לקצה. המועמד הצעיר לא הסביר כיצד בכוונתו לנהל עיר ללא הניסיון הדרוש, ודחה כל טענה כי בכוונתו להסיר מועמדות ברגע האחרון. "אני רץ עד הסוף", ציין קארטניק.
מועמד נוסף שהדגיש כי הפעם הוא רץ עד הסוף הוא דוד עציוני, שהתנהלותו ומסריו בעימות היו ממלכיות ואיחוד כוחות. עציוני אף סיפק כותרת שמשכה תשומת לב רבה במגזר החרדי, כאשר הודיע כי הסכמיו עם הסיעות החרדיות טרם נחתמו, וכי בכוונתו להוסיף קווי אוטובוס בשבתות.

6 צפייה בגלריה
קארטניק בעימות
קארטניק בעימות
קארטניק בעימות
(צילום: אוניברסיטת חיפה)

ראש העיר עינת קליש בחרה לתקוף את שרית גולן וטענה כי היא משקרת. קליש שבה והדגישה מסרים שהעלתה קודם בדף הטוייטר שלה לפיהם היא היחידה שתקים קואליציה מתונה ותנהל מדיניות מקצועית ומסודרת.
שרית גולן ואביהו האן הניפו כל אחד בנפרד את דגלי הליבראליות ושמירה על הסביבה. האן הצהיר כי החיבור עם בני גנץ יסייע לעיר ובמיוחד שגנץ צפוי להיות ראש הממשלה הבא של ישראל. האם התריע כי בחירה ביהב או עציוני לא תביא ליישום תכנית שיקום המפרץ ופינוי המפעלים.
גולן הדגישה כי שיטת העבודה שלה היא עבודה משותפת, אך היא תילחם במידה ותמצא שחיתות. "באתי לחיפה מירושלים וחיפה והתאהבתי בעיר והחיים המשותפים, ולא אתן לאף אחד להרוס את העיר הזאת. ראינו איך חברי המועצה החרדים גוזלים משאבים ותופסים בגרונה של ראש העיר, או שמבקשים לתת לחרדים נכס בשכונה חילונית. לא ראינו תקציבים שמגיעים לחילונים". על דברים אלו הגיבה קליש: "היא פשוט משקרת". גולן ציינה שכיו"ר ועדת ביקורת היא הוכיחה שהשקרנית הכי גדולה הייתה דווקא קליש.
המועמד אבראהים גאטס משך תשומת לב כאשר הדגיש כי הוא ישראלי פלסטיני, וכי הוא מאתגר את הציבור הליברלי המפגין מידי שבת בחיפה, להצביע למועמד ערבי.
יצחק בלס שב והדגיש את נושא החזירים בעיר וחשיבות הדילול. עציוני הציע לבלס להיות האחראי לתחום החזירים בעירייה בראשותו. בלס לא שלל ומסר כי יעשה הכל למען הציבור בחיפה ומציאת פתרון בעיית החזירים.

6 צפייה בגלריה
יוסי שלום ודוד עציוני בעימות
יוסי שלום ודוד עציוני בעימות
ממלכתיים ומאחדים. שלום ועציוני בעימות
(צילום: אוניברסיטת חיפה)

יוסי שלום הציג קו מאחד, ליבראלי וממלכתי. שלום הדגיש את חשיבות המשפחות הצעירות והעסקים בעיר. "אני יודע לעבוד עם כולם ויש לי שפה משותפת עם כולם. רק ככה אפשר לעשות פוליטיקה אחרת. באתי לעשות פוליטיקה אחרת. אנו דור אחר. יש לנו ברשימה במקום ריאלי חברים ערבים, חרדים, רפורמים ונציג מכלל הקהילות המייצגות את חיפה". שלום ציין כי דחה הצעות והסכמים להיות סגן ראש העיר בשכר והוא בא לשרת את הציבור.
שאלות הופנו גם למעומדים שלא הגיעו, בראשם יונה יהב. פרופ' בארי שאל את יהב שלא הגיע: "זו זכותנו החיפאים לשמוע את דעתך יהב, חזונך והתוכניות שלך. זו חובתך להתייצב לאירוע שכזה ללא מורא, להישיר מבט לבוחרים וגם למתנגדים ולהתעמת עם שאלות קשות גם אם הן לא נוחות. נאחל לך בהצלחה".

אז מי ניצח בעימות?


לאחר שעתיים בהם התנצחו המועמדים והתפתלו אל מול שאלות קשות, נראה כי יש לערב הבחירות מנצח אחד בלבד - הציבור החיפאי שזכה להתרשם, להכיר טוב יותר את המועמדים לראשות העיר.
פרופ' איתי בארי: "אני מאוד שלם ושמח על קיום האירוע הדמוקרטי הזה. זכינו לראות את האומץ הציבורי, המנהיגות, היושרה והמענה המקצועי והישיר לשאלות מהקהל, מהמועמדים/ות וממני. מבלי להגזים, אני סבור שמדובר באירוע היסטורי בחייה הפוליטיים והציבוריים של העיר חיפה, במיוחד לאור העובדה שאירועים דומים לא מתקיימים בערים אחרות בישראל (ולא בערים רבות בעולם) ולא במסגרת מערכות בחירות כלליות בישראל, לכנסת.

6 צפייה בגלריה
מודאג. פרופ' בארי
מודאג. פרופ' בארי
"אירוע בחירות היסטורי". פרופ' בארי
(צילום: יאיר שגיא)

פרופ' בארי ממשיך: "בזכות השתתפות רוב המועמדים, נתנו שירות ושיעור מצוין לחיפאים ולבוחרים וכן לשלטון המרכזי. הוכחנו כי דמוקרטיה יכולה להיות כנה, תוססת, ישירה ומהותית. אני מאוד מעריך את השתתפות המועמדים אשר יצקו תוכן ומהות לאירוע.
"התגובות לאירוע מצוינות, מהנוכחים ומהצופים. התקשורת מרבה לסקר אותו. כמו כן, נתוני ההשתתפות והצפייה מרשימים ביותר. באולם הכט נכחו מעל 310 תושבים ועל פי הנתונים שבידינו סה"כ נחשפו לאירוע ברשתות 9,346 גולשים. מתוכם, צפו באירוע בשידור ישיר ברשתות החברתיות כמעט 5,000 משתמשים. בסה"כ בכל הפלטפורמות צפו 4,486 משתמשים והם שיתפו 440 תגובות (יוטיוב: 1,261 צפיות, 124 תגובות; פייסבוק: 1,523 צופים, 287 תגובות; לינקדאין: 470 צופים, תגובה אחת; אינסטגרם: 1,232 צופים, 28 תגובות). אני מאחל למועמדים הצלחה בבחירות החשובות הללו, המשך הצמחתה של העיר חיפה ומקווה להמשך שיתוף פעולה עימם".