שני אדריכלים ומתכנני ערים, בעלי ניסיון של שנים רבות, ובעלי היכרות מצוינת עם עינת קליש בתחילת דרכה, מתריעים כי הצעתה בנושא מינהור הרכבת תוביל לפגיעה חסרת תקדים ובלתי הפיכה שתשאיר את פסי הרכבת לאורך קו החוף של העיר.
4 צפייה בגלריה
תחנת הרכבת בחיפה
תחנת הרכבת בחיפה
תחנת הרכבת בחיפה
(צילום: גיל נחושתן )
האדריכלים, שמואל גלבהרט ומיכה רטנר, הגישו בנפרד ערר להחלטה שהתקבלה בשבוע שעבר במועצה הארצית לתכנון ולבנייה, לפיה תוואי הרכבת בעיר ימונהר לאורך 10 ק"מ בעלות של 12 מיליארד שקלים במועד שטרם נקבע, וכי ניתן אור ירוק לפרויקט חישמול תוואי הרכבת לאורך החופים.

"קליש רוצה תמונת ניצחון"

שמואל גלבהרט כיהן כיו"ר סיעת הירוקים, סגן ראש העיר חיפה, וחבר המועצה הארצית לתכנון. הוא פעיל במאבקים סביבתיים רבים, ביניהם המאבק להסרת מסילות הרכבת מקו החוף בעיר. גלבהרט: "כל מה שמעניין את קליש זו תמונת ניצחון. אפשר למכור לציבור הבטחות שבעתיד המסילה תשוקע אבל אנשי מקצוע כמוני מבינים שאין מצב שזה יקרה"
מה אתה מציע?
"שהרכבת תעבור מתחת לקרקע בקו ישר מתחנת חוף הכרמל ועד קריית הממשלה ולב המפרץ. כל תושבי חיפה יוכלו להגיע לתחנות הללו ואין צורך בתחנת בת גלים. אפילו יהב שהיה מתנגד שלי אמר שזו תוכנית טובה. תחנת בת גלים נמצאת הכי פחות בשימוש היום. רכבת זו לו מונית ספיישל, אפשר להגיע לתחנות באמצעות מטרוניות. לפי תכניתי החומרים המסוכנים לא יעברו יותר במסילות בתחום חיפה, אלא במסילה המזרחית, הכביש 6 של המנהרות, עוקפת חיפה ממזרח ומחוץ לאזור מיושב".
4 צפייה בגלריה
ראש העיר עינת קליש רותם
ראש העיר עינת קליש רותם
ראש העיר עינת קליש רותם
(צילום: ראובן כהן)
כמה זמן וכמה זה יעלה?
"שנה וחצי עד להשלמתה ואפשר להמתין עם החישמול. היא גם תעלה רק מיליארד וחצי שקל במקום 12 מיליארד. הרכבות יהיו מהירות וההצעה שלי מתייחסת גם להעברת מטענים מסוכנים מהנמלים".
מה הבעיה בהצעה של קליש?
"היא ומהנדס העיר שבויים בקונספציה של להשאיר את התוואי הקיים. קליש רוצה להגיד 'ניצחתי' אבל אנחנו הולכים לראות חישמול באופן ודאי ומינהור כנראה שלא. הנהלת הרכבת מצידה מציגה ניצחון כי עכשיו יחשמלו ואחר כך "שיקפצו לה".
מה הבעיה עם מינהור לאורך הים?
"מעבר למורכבות של מינהור ליד מי תהום, הולכים להעביר מנהרות בשטחים פרטיים. לכל בעל שטח יש עשרה עורכי דין שיתקעו את הפרויקט".
אז בעירייה לא יודעים מה הם עושים?
"למי שמוביל את הפרויקט בעירייה אין את הניסיון הנדרש. מהנדס העיר הציג תוכנית עם הרבה "אם" (IF) שיש בה 90 אחוז גורמים בלתי צפויים. רוצים למנהר ולשקע בעיר התחתית, במקום שהבריטים ייבשו שטחים. אם יצליחו זה יעלה הרבה יותר מ-12 מיליארד שקלים. בדרך עוד יש בית קברות שרוצים לעבור מתחתיו כמו רכבת שדים. הם רוצים לעשות מנהרה של 10 ק"מ כשאני מציע 5.25 ק"מ".
בהנחה שחלופת קליש תאושר מה נראה בשטח?
"מעבר לעמודי החישמול לאורך כל תוואי הרכבת בחופים, יוצבו גדרות משני הצדדים של המסילה. מבטיחים שידאגו לנו למעברים לים מתחת למסילה. תנסו לעשות דבר כזה בתל אביב. זה לא נורמלי. יהיו עמודים יפים אבל הבעיה תהיה הגדרות. הכי גרוע יהיה בעיר התחתית. החלום של עיר הנשפכת לים מתנפץ".
4 צפייה בגלריה
שמואל גלבהרט
שמואל גלבהרט
קליש חזקה בדיבורים. שמואל גלבהרט
(צילום: אלי גרוס )
בעבר הייתם שותפים למאבק.
"כשהייתי חבר המועצה הארצית לתכנון יצאתי בשנת 2005 למאבק בחישמול הרכבת בעיר. דרשתי שהרכבת תעבור במנהרות הכרמל. עינת הצטרפה למאבק וחשבתי שהיא יכולה להיות הפנים של המאבק. בבחירות 2013 אפילו הצעתי לה שתוביל את הירוקים והיא שמחה. אחר כך זה התפוצץ כשקראתי ב"ידיעות חיפה" שהיא סגרה עם מפלגת העבודה, ולא הודיעה לנו. יש לי אלרגיה לשקרנים. קליש רכבה על המאבק זה ואף פעם לא הביאה הצעה משלה. אני מכבד את הקריירה שלה באקדמיה. אבל בזמן שהייתה באקדמיה אחרים רכשו ניסיון בשטח, וזה חסר לה. היא חזקה בתיאוריה ובדיבורים, אבל לא בפרקטיקה".

"מאכילים את החיפאים בקש"

מיכה רטנר, אדריכל ומתכנן ערים בעל ניסיון רב בארץ ובעולם, ומי שתמך בקליש בתחילת דרכה הגיש ערר יחד עם עו"ד דביר לנגר. גם הצעתו כוללת מינהור בקו ישר מתחנת קרית הממשלה לתחנת דרום (חדשה), ומינהור נוסף מלב המפרץ ותחנת דרום (חדשה).
מה ההצעה?
"שתי מנהרות שבסך הכל כוללת 24 ק"מ מסילות, בעוד שקלי שמציעה 52 ק"מ (4 מסילות 13 ק"מ). אצלנו זה ייקח כשנתיים בעלות של 9 מיליארד שקלים. הצעתה תיקח זמן רב יותר, תעלה כ-20 מיליארד שקלים ותחריב את רצועת החוף".
4 צפייה בגלריה
מיכה רטנר
מיכה רטנר
לא מתרשם מד"ר קליש. מיכה רטנר
(צילום: פרטי)
קראו גם >>>
מדוע לא ישימה?
"רוצים לחשמל את הרכבת ואז למנהר מתחת ובצמוד לרכבת חשמלית פעילה. זה לא יכול לקרות. יחשמלו, יעבירו רכבות של 160 קמ"ש, ויצטרכו גדרות גדולות. כל זה יישאר על החוף כל החיים. ברגע שיבנו את תחנת חוף הכרמל החדשה, זו עובדה מוגמרת".
היא לא מבינה את זה?
"אי ההבנה של קליש הוא ברמה הכי נוראית שיש. היא מתעסקת בדברים שהיא לא מבינה בהם. בגלל הלחץ שהיא נמצאת בו היא מציעה פתרון מטומטם. בדיונים אמר נציג הרכבת בעצמו כי זה סופר ־ בעייתי לבצע מינהור מתחת לרכבת פעילה. קליש מבקשת שיבנו מנהרות ורק אחר כך יחשמלו את התוואי בעיר התחתית. הצעד הזה יגמור את הבנייה בחזית הים. הרכבת רוצה לחשמל ובהמשך תגיד שאין לה כסף למינהור. מאכילים את החיפאים בקש. במקום להילחם בהצעת הרכבת, קליש אימצה אותה, השאירה את הפסים על החוף. קיבלו תחנה אימתנית בחוף הכרמל, ומנסים להציג כאילו מדובר בניצחון. הפתרון שהיא מציעה מטומטם ולא ישים".
אבל היא ד"ר ומתכננת ערים?
"הדוקטורט שלה לא עושה עליי רושם ובמיוחד כזה המתייחס להתחדשות ערים. יש להבין בתשתיות ובמינהור. המינהור אינו ישים ובכל פעם משרד ממשלתי מבטיח משהו אחר לראש עיריית חיפה ורק שיתנו לו לעשות מה שהוא רוצה. קליש יכולה להתפלל שהתערבות שלנו תעזור אחרת היא גמרה את חיפה".
קליש בחרה לא להגיב.
פורסם לראשונה: 07:59, 28.12.21