שושנה סוננזון מבת גלים מביטה בעיניים מצועפות על סניף הדואר הסגור. היא בת 85, גרה ברחוב נהלל, שבו נמצא הסניף אותו נהגה לפקוד משנת 1954.
4 צפייה בגלריה
סניף שהוא מותג. דואר שקמונה
סניף שהוא מותג. דואר שקמונה
סניף שהוא מותג. דואר שקמונה
(צילום: נחום סגל )
עכשיו היא אוחזת במקל הליכה ובמטרייה בידה השנייה, מתעלמת מהגשם כי חשוב לה לדבר: "הסניף הזה שירת קשישים, נכים, זוגות צעירים ועד חיילים. עכשיו אני מופנית לסניף ברחוב יפו, ניסיתי פעם אחת. הגעתי עד לצומת דולפין באוטובוס, עברתי את כל מעברי החצייה בכביש הראשי. בסניף לא יכולתי להתקבל כי לא הזמנתי תור. מישהי ריחמה עליי וכשהגיע תורה עזרה לי לשלם חשבונות. כדי לחזור הייתי צריכה ללכת ברגל עד רמב"ם ושם לקחת אוטובוס. הגעתי הביתה חצי מתה. מונית ספיישל אני לא אקח".
סניף הדואר בת גלים היה עשרות שנים חלק מהנוף המקומי. קטן, אינטימי, שכונתי, כולם הכירו את כולם. כמוהו נסגרו עוד סניפים שכונתיים כמו בקריית אליעזר, נווה דוד, שפרינצק ואחרים, וגם סניפים גדולים ומרכזיים כמו סניף שקמונה שברחוב פלים בעיר, הסניף בוודג'ווד מרכז הכרמל ועוד.
בסך הכל נעלמו וייעלמו מחיפה 14 סניפי דואר, מהם 12 כבר נסגרו. רובם סניפים אייקוניים מהסוג שחיפאים מעלים תמונות שלהם בשחור לבן בקבוצות פייסבוק חיפאיות, סניפים ששימשו דורות של משפחות. למעט אחד כולם נסגרו בשנה וחצי האחרונות, חלקם ממש בחודשים האחרונים; עוד שני סניפים, שקמונה והרצל, צפויים להיסגר בשבועות הקרובים.
בסניף שקמונה שברחוב פל ים ניתנים כל שירותי הדואר כולל בין השאר מתן קצבאות או המרת כספים. הוא נחשב סניף מרכזי בחיפה, שבו נמצא מרכז המיון של הדואר בעיר. בכל זאת הוא היה אמור להיסגר השבוע בעקבות מכירה של הבניין. מרכז החלוקה יתאחד עם מרכז החלוקה שבקריות ויעבור לקריית ים.

"מתייעלים על חשבון נכים"

ביום ראשון השבוע הוא היה שוקק חיים. על הדלת התנוססה כרזה גדולה המבשרת על סגירתו בעוד כמה ימים והפניית הלקוחות לסניף אחר. "השירות כאן אדיב מאוד אבל זה לא הגיוני שנלך עד לשער פלמר הרחוק, אומרת עובדת מדינה שחוששת להזדהות בשמה. היא מגיע לשם במיוחד משפרינצק. "סגרו את שפרינצק וסגרו את נווה דוד ואני צריכה לבוא לכאן, להפסיד חצי יום עבודה אחרי שהזמנתי תור בטלפון ולחכות כאן עוד שעה וחצי".
4 צפייה בגלריה
תושבים חסרי אונים. סניף בת גלים
תושבים חסרי אונים. סניף בת גלים
תושבים חסרי אונים. סניף בת גלים
(צילום: גיל נחושתן)
בעל משרד בעיר התחתית: "יש מאות אלפים במדינה שיש להם חשבון של בנק הדואר. בסניף שקמונה יש קבוצה אדירה של אנשים שיש להם חשבון של בנק הדואר והם מקבלים לשם את הקצבאות, ואז ביום שנותנים קצבה יש כאן תור בחוץ של 50-100 איש. גם ביום רגיל מגיעים לשם פקידות של משרדי ממשלה ועורכי דין ובידיהם כמויות של דואר שהם רוצים לשלוח ברשום מערכת התורים של הדואר מתוכנתת לתת חמש דקות לבן אדם ונוצר דיליי בתור של חצי שעה או שעה. אם אדם שולח לי שיק על 400 שקל אני צריך לעמוד בתור חצי שעה כדי לקבל את זה. אם יסגרו את הסניף יהיו תורים ענקיים בשער פלמר שגם ככה הוא סניף מאוד עמוס".
לקוחות סניף נחלה שברחוב הרצל קיבלו הודעה כי תיבות הדואר הפרטיות שלהם בסניף ייסגרו, ושירות זה יעבור לסניף הדואר שברחוב הנביאים 22. למרות הכחשת דוברות דואר ישראל בדבר סגירה מוחלטת, התושבים מוכנים להישבע שפקידות בסניף נחלה אמרו להם שגם הוא ייסגר לחלוטין בשלב הבא. "התיבות ייסגרו ותוך כמה חודשים גם הסניף, כי מחכים לאישור", אומרת סמדר אדלשטיין, שמתגוורת בסמוך לשוק תלפיות. "הם מתייעלים על חשבון נכים, ניצולי שואה, לוקחי קצבאות, עובדים זרים, סוחרים בשוק, איך הם ילכו עכשיו לנביאים הרחוק".
4 צפייה בגלריה
סניף נחלה בהדר סגור
סניף נחלה בהדר סגור
סניף נחלה בהדר סגור
(צילום: נטע פלג)
יו"ר מועצת הדר, עופר פיקס, מאשר כי שמע מעובדים בסניף הנביאים שסניף הרצל ייסגר ועוד בסוף החודש הזה. בראשון האחרון שלח מכתבים בנושא לרשות הדואר ולמנכ"ל רשות הדואר. "זו חתיכת חוצפה. סניף הנביאים גם כך עמוס ומפוצץ", הוא זועם, "הם כנראה לא יודעים שהדר זו שכונה שבה אנשים גרים במרחקים גדולים, ללכת מתחילת רחוב הרצל עד לנביאים זה מוגזם. הסניף בהרצל משרת עובדים זרים, אנשים מבוגרים, מקבלי קצבאות. דואר זה שירות בסיסי שתושבים אמורים לקבל. הדר זו שכונה עם כ-44 אלף תושבים, כמעט בגודל של עיר".

"רובנו הגדול לא ניידים"

"כמי שעבד שנים ארוכות בבזק, הדבר מוכר לי היטב", אומר יו"ר ועד רובע שכונת הדר, אליעזר הברמן. "סניפים נסגרים ברשעות ממש לתועלת הסניף המרכזי, ומבלי להתחשב באוכלוסייה הגרה באזור. שיטה קפיטליסטית ידועה כדי לחסוך בהוצאות על חשבון הציבור. זוג קשישים שרגילים היו לקבל דואר בתא דואר בנחלה בהרצל, ילכו מעתה לנביאים 1.5 ק"מ? איפה ההתחשבות? איפה הדאגה לשכבות החלשות? מה קרה לדואר? קשיש עם מקל שצריך להוציא את המכתב מהביטוח הלאומי שלו, כשהוא גר ברחוב חרמון או הקישון, או אישה בהריון עם ילד בעגלה, הם יצעדו עד רחוב הנביאים?".
ביום שישי, לפני סערת הגשמים, אספנו חיפאים ליד סניף הדואר הסגור בבת גלים. הנושא בוער בהם מאוד, והם מייצגים תמונה משקפת של תושבי חיפה שנפגעים מהמהלך. הגיעו ערירים, קשישים, נכים, אמהות עם תינוקות בעגלה. "אני גרה בבת גלים שנים רבות", אומרת תמר רפפורט, "יש פה המון מבוגרים נכים. אין לנו לאן ללכת ורובנו הגדול לא ניידים, יש כאן הרבה הורים צעירים עם תינוקות ואין שום הצדקה לסגור את הסניף הזה".
אסתר בן חמו מלווה את אביה אלי בן ה-94, שיושב על כיסא גלגלים ומתארת את הסיוט שהיא עוברת מאז סגירת הסניף.
יו"ר ועד השכונה, יובל בוסין, מספר שהתבשר על סגירת הסניף במאי האחרון. הובטח לו כי אחרי חול המועד פסח ייפתח מכרז להפעלת הסניף, אך לא נפתח כזה. "יש סניף בביה"ח רמב"ם, שזה חצי קילומטר מכאן אבל אף אחד לא רוצה להיכנס אליו, וגם לא ניתנים שם כל שירותי הדואר. לא יכול להיות שאנשים בני 80 יצטרכו להיכנס לבית חולים כדי להשתמש בדואר. בינתיים שולחים את הקשישים והנכים לסניף שברחוב יפו 152. זה אומנם בקו אווירי קילומטר וחצי מפה אבל אדם בן 70 או 80 לא יכול להגיע לשם. בהנחה שאין לך רכב אז צריך לחצות את כביש חיפה תל אביב בתחבורה ציבורית, לרדת בתחנה בקריית אליעזר ואז לחזור ברגל כ-800 מטר, ובדרך לעבור 4 נתיבים בצד אחד של הכביש ועוד 4 נתיבים בצד השני. משם ללכת עוד קצת כדי להגיע לסניף. לא יכול להיות שמישהו שיושב בירושלים יקבע דברים כאלה".
בוסין והברמן כתבו בנושא לשר התקשורת יועז הנדל, ועדיין לא נענו.

"נתנו לי תור לעוד 3 ימים"

מילת המפתח בדואר היא התייעלות, והכל מתחיל בטכנולוגיה. או במילים אחרות - באפליקציות. הודעות, עידכונים והזמנת תורים.
4 צפייה בגלריה
סניף נוה דוד סגור
סניף נוה דוד סגור
סניף נוה דוד סגור
(צילום: נטע פלג)
אלישבע אזולאי כהן, פעילה חברתית בנווה דוד ובעלת מספרה בשכונה, מוצאת את עצמה מדי יום מלמדת את התושבים לקבל שירות דרך הנייד, כי הסניף הוותיק נסגר אחרי 60 שנות פעילות לטענת הדואר בגלל חשד למעילה.
למרות שמהדואר נמסר כי בקרוב יצא מכרז חדש הסניף עדיין לא פעיל, ואזולאי היא מדריכת דיגיטל בהתהוות: "זו ממש התעללות. לפחות 30 פעם ביום אני מזמינה לאנשים תורים מהאפליקציה, או מורידה להם אותה ואין להם מושג מה לעשות. אני מתקשרת בשביל תושב מבוגר ואומרת לו איפה ללחוץ. זה מנוכר, הכל מספרים ודיגיטלי, הם מבולבלים וחסרי אונים.
לאה בן אלול, בעלת עסק לשעונים בעיר התחתית, מדברת על הפרידה מהסניף שלה בפל ים. "סוגרים סניפים אבל אין התייעלות. אנחנו מזמינים תור באינטרנט ומחכים שעה בתור שזה ביזיון".
שרה להב מרחוב הגפן רותחת: "הייתי אמורה לשלם ביטוח לאומי לעובד ניקיון אצלנו בבניין. נכנסתי לאפליקציה כדי לתאם תור לדואר. אז ככה: בסניף המרכזי ברחוב הנביאים היה סגור בגלל שיפוצים. ניסיתי להשיג את (סניף) בן גוריון, נתנו לי תור לעוד שלושה ימים. ניסיתי את הסניף בדרך יפו ושם היה תור לעוד שלושה שבועות. ניסיתי לנסוע לסניף בבר יהודה, סגרו את הסניף. בקריית אליעזר סגרו את הסניף. מה עושה אדם מבוגר שצריך לקבל את הקצבה שלו?".

תגובות

מהדואר נמסר: "חברת דואר ישראל משקיעה משאבים רבים בהתאמת השירותים וויסות העומסים בעיר חיפה, בהתאם לצרכים ולביקושים בעיר. שירותי הדואר בעיר ניתנים באמצעות עשרות יחידות ומרכזי מסירה בפריסה רחבה לרווחת התושבים, ובמקביל, חלק מהיחידות משופצות והשירותים שניתנים בהן מורחבים בהשקעה משמעותית. אנו מודעים לעומסים הנקודתיים שציינתם ופועלים לפתרון, בין השאר באמצעות יציאה למכרזים לפתיחת סוכנויות נוספות".
מהעירייה נמסר כי ראש העיר נפגשה עם עם שר התקשורת יועז הנדל, והעלתה גם את נושא סגירת סניפי דואר ברחבי העיר, כחלק מרפורמה כללית והתייעלות שעובר הדואר. ראש העיר ביקשה את התערבות השר בנושא. "נפעל בשיתוף פעולה ומתוך הבנת המצוקה של תושבים רבים בעיר והצורך להם בסניף דואר נגיש וקרוב למקום מגוריהם".
השר וראש העיר סיכמו על הובלת מודל לשיתוף פעולה בין משרד התקשורת, דואר ישראל ועיריית חיפה ולפיו בשכונות מסוימות תימצא הדרך לספק את שירותי הדואר הנדרשים. במידה והמודל יצליח, הוא יועתק לערים נוספות בארץ.
ראש עיריית חיפה, עינת קליש רותם: "ההחלטות החשובות שהתקבלו בפגישה, יקדמו משמעותית את התשתיות העירוניות גם בנושא סניפי הדואר".

לא מפסיקים לסגור

לפי אתר דואר ישראל פעילים כיום בחיפה 18 סניפים, בכל אחד מהם צריך להזמין תור מראש וכמה מהם ממש לא רלבנטייים לרובנו, כמו הסניף ברמב"ם שמחייב כניסה למתחם וחניה יקרה. סניפי פל ים והרצל צפויים להיסגר כאמור. סניף נוסף ממוקם בקריית שמואל, ורחוק מאוד לרוב החיפאים, ויש עוד סניף בטכניון, 'בועה' אקדמית שקשה עד בלתי אפשרי להיכנס אליה עם הרכב או אם אין לכם תו ירוק.
יש סניפים שנסגרו שלא תראו אותם באתר הרשמי של הדואר אבל הם בהחלט מצוינים כשמקישים אותם בחיפוש בגוגל כולל שעות פתיחה וסגירה.
סניף החלוץ 62 בהדר אמנם 'הלך לעולמו' עוד לפני 8 שנים אבל תושבי הדר עדיין מבכים עליו. המגפה של הסגירה החלה בשנתיים האחרונות. בתחילה נסגרו סניפים בשכונות מערב העיר הנחשבות לחלשות כמו כמו עין הים ושפרינצק. לפני כשנה וחצי נסגר הסניף השכונתי ברחוב הפרטיזנים 11 בקריית אליעזר, לתדהמת התושבים שנשלחו לסניף שברחוב יפו הרחוק. כעת כשקריית אליעזר גדלה ויש אוכלוסייה חדשה, הצורך בשירותי דואר נגישים הוא קריטי.
מגפת סגירת הסניפים לא פסחה על השכונות החזקות. הסניף הוותיק בוודג'ווד 9 נסגר בנובמבר 2020 לטובת פרויקט בנייה, והתושבים נשלחו לסניף הדואר ברחוב קלר 7 עד שגם הוא נסגר והתושבים הופנו לסניפים בשדרות הנשיא ומוריה העמוסים ממילא. עד לפני שנתיים וחצי עוד היה בדניה, שכונה לא נגישה לכל הדעות סניף דואר דניה הוד הכרמל ברחוב ליבריה 2. הוא נסגר ועבר לרמת אלמוגי לסניף איינשטיין 139 במיקום נוח במרכז המסחרי, אבל גם הוא נעל את שעריו, והתושבים התבקשו לעבור לסניף שבמרכז חורב הרחוק.
סניף בת גלים נסגר במאי האחרון. סניף נווה דוד נסגר באוגוסט האחרון. הסגורים הטריים הם סניף רמת אלון במרכז המסחרי שביגאל אלון 29, שנסגר לפני כמה חודשים, לא ברור למה, וסניף הדואר בבר יהודה 15, הצמוד לאושר עד שנסגר לפני כחודשיים. אגב, הסניף ברחוב עבאס היה בסכנת סגירה, אבל חבר מועצת העיר רג'א זעאתרה הקים קול צעקה, פנה למשרד התקשורת ו"הציל" אותו, מה שמעלה את השאלה איפה חברי המועצה ובכלל העירייה בסיפור העגום הזה.