רשויות ועיריות משקיעות משאבים רבים בתחזוקה של רשתות החברתיות לטובת העברת מידע לציבור. במסגרת המידע שמפורסם לציבור, מתפרסמים אירועים עירוניים שהתקיימו והחלטות שהתקבלו. בחינת עמודי הפייסבוק של רשויות מגלה כי במקרים רבים מתפרסמות תמונות ראש הרשות מאותו אירוע, ופעולות שנוקטת העירייה מיוחסות לא אחת לראש העיר.
2 צפייה בגלריה
טל והשרה לשעבר גמליאל
טל והשרה לשעבר גמליאל
טל והשרה לשעבר גמליאל
(צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של העירייה)
מיכאל כהן, חבר מועצת העיר בטירת כרמל, עתר לוועדת הבחירות האזורית בראשות השופט יצחק כהן, וטען כי ראש העיר אריה טל עושה שימוש פסול בחשבון הפייסבוק של העירייה, וכי מדובר למעשה בתעמולת בחירות אסורה. כהן דרש כי ועדת הבחירות תאסור על טל שימוש בחשבון הפייסבוק העירוני.
כהן ביסס את עתירתו על קביעת חוק הבחירות לפיה לא ייעשה שימוש באמצעים העומדים לרשות העירייה לטובת תעמולת בחירות. בעירייה השיבו לעתירה אבל ראש העיר לא השיב, לכן השופט כהן פסק במעמד צד אחד. בעתירה נטען כי בעמוד העירייה יש תכנים שמעלה טל בחשבונו הפרטי ששימש אותו גם במהלך מערכת הבחירות האחרונה. לטענת העותר הפרסומים מאדירים ומקדמים את ראש העיר טל וכי פרסום תדיר של תמונתו של טל יוצר רושם שיש לייחס את פעולות העירייה באופן אישי לטל. לעתירה צורפו פוסטים רבים מחשבון הפייסבוק העירוני מאירועים שונים, בכיכובו של טל ועם תמונתו.
2 צפייה בגלריה
העותר מיכאל כהן
העותר מיכאל כהן
העותר מיכאל כהן
(צילום: רמי שלוש)
קראו גם >>>
העירייה טענה כי חבר המועצה כהן מונע משיקולים פוליטיים, וכי יש פרסומים רבים בחשבון הפייסבוק מטעם עובדים ותושבים, וכי הפרסומים בהם מופיע ראש העיר הם זניחים ומהווים אחוז מזערי מכלל הפרסומים. עוד נטען כי הפרסומים והסרטונים הם תיעוד חדשותי אותנטי בהתאם להנחיות היועץ המשפטי לממשלה. השופט כהן ציין בהחלטתו כי סעיף 2א' בחוק הבחירות נועד למנוע שימשו בכספי העירייה ובנכסיה לצרוך תעמולה המשרתת את ראש העירייה, אך גם לצמצם את היתרון לראש העירייה, השולט במשאביה של העירייה, ולהקטין את חוסר השוויון הטבעי שנוצר בין ראש העיר ומתחריו.

קליינשטיין וטל

השופט: "חשבון הפייסבוק של העירייה הוא משאב עירוני, שנועד בראש ובראשונה לשרת את תושבי העיר. השימוש במשאב זה צריך לשקף את פעילותה של העירייה, קואליציה ואופוזיציה כאחד. הפרסומים עליהם מצביע העותר בעתירתו, הם לכאורה "חדשותיים", בהם ניתן דיווח על אירועים שהתקיימו בעיר. ואולם נראה הדבר שבמקרים רבים המידע החדשותי היה כרוך במידה לא מבוטלת של תעמולה המשרתת את המשיב"..
השופט כהן מביא כמה דוגמאות. הפרסום "הפנינג מטורף לחנוכה" נפתח במילים "אני מזמין אתכם", כאילו מדובר באירוע שמופק על ידי ראש העיר בכבודו ובעצמו.
בפרסום נוסף, מציין השופט כהן, התבשר הציבור על כך שהעירייה שוקדת על הנגשת מגרש ספורט לכל התושבים. "עד כאן הכל טוב ויפה", מציין השופט, "ואולם, מדוע היה צורך לצרף לפרסום את תמונת המשיב בשעת סיור שערך? האם חשש שהתושבים לא יאמינו שסייר במקום?".
כך גם באשר לפרסום תמונת טל עם הזמר רמי קליינשטיין. השופט קבע כי אם רוצים לדווח על הצלחת אירוע, אפשר לצלם את הזמר או הציבור שהגיע לאירוע.
השופט מסכם: "מעיון בחומר שלפני עולה, שבחשבון הפייסבוק של העירייה, מערבים המשיבים דיווחים בעלי אופי חדשותי או בעלי אופי אינפורמטיבי עם תעמולה מובהקת. נראה הדבר שראש העיר מנצל באופן שגרתי ושוטף את מעמדו הרם ואת שליטתו בחשבון הפייסבוק של העירייה למטרות תעמולה אסורה". על כן השופט הורה כי מכאן ואילך בפרסומים של העירייה בחשבונותיה ברשתות החברתיות תדווח העירייה על האירועים שהתקיימו ביוזמתה, ותימנע מלייחס אירועים שכאלה לראש העיר באופן אישי. כך ניתן צו מניעה האוסר על טל והעירייה לפרסם מכאן והלאה את תמונתו בחשבונות הרשתות החברתיות העומדים לרשות העירייה. בנוסף, על העירייה להסיר את כל תמונותיו של ראש העיר והסרטונים בהם הוא משתתף שפורסמו החל מתאריך 1.1.22.