ארבעה חודשים בלבד אחרי הקמת מועצת השינוי, המהלך הפוליטי הגדול שידעה חיפה בשנים האחרונות, המיזם שנועד להפיל את ראש העיר עומד לקרוס. סגן ראש העיר ויו"ר סיעת הירוקים אביהו האן, שהיה ממקימי מועצת השינוי, אומר ל"מיינט חיפה": "ארבעת חברי סיעת הירוקים עוזבים את מועצת השינוי".
2 צפייה בגלריה
מפרקים את מועצת שינוי על רקע הפעלת הכרמלית
מפרקים את מועצת שינוי על רקע הפעלת הכרמלית
מפרקים את מועצת שינוי על רקע הפעלת הכרמלית
(צילום: נחום סגל)
מה הסיבה לפרישה?
"שילבנו ידיים עם מועצת השינוי, שלא הייתה קמה בלעדינו, כשהמטרה שעמדה לנגד עינינו הייתה הוצאת העיר חיפה מהבוץ. במשך 4 חודשים היינו מוכנים לבלוע צפרדעים, אבל לא הקמנו את מועצת השינוי רק כדי להחליף רעה חולה אחת ברעה חולה אחרת".
אז מדוע קמה מועצת שינוי?
"ראינו מה עושה קליש והיה ברור שיש להחליף אותה. החלטנו לשתף פעולה גם עם מי שאינו עם אותה אג'נדה שלנו".
אז למה לפרוש עכשיו?
"בחודשים האחרונים ראינו שמועצת השינוי הולכת לכיוון לא טוב. ראינו את שכרון הכוח שפגע ולא עובד לטובת תושבי חיפה, ולא התחברנו לסגנון הזה. נעשו פעולות רק לצורך נקמה, ולכך לא נסכים".
מה משמעות הפרישה?
"שמעתה נצביע עניינית לכל הצעה, ולא בצורה אוטומטית עם מועצת שינוי או קליש. לא נעשה את זה בצעקות. את הסגנון הזה נשאיר לחברים האחרים".
תחברו לקליש?
"אנו לא מתחברים לקואליציה של קליש. כגודל הציפייה ממנה, כך גודל האכזבה. היא צריכה לשים את המפתחות ולסיים את תפקידה. אנו פוגשים את התושבים ורואים עד כמה הם מתוסכלים מהמצב בעיר. חייבים לבצע שינוי ולהחליף את קליש. הציבור החיפאי צריך משהו אחר ויותר טוב. קליש זו אריזה ריקה, ואנו לא צריכים כוכב נולד אלא מישהו שמכיר את העיר ובעיותיה ויודע איך לטפל בהם. קליש הצליחה להסתכסך עם הוועד במקום לרתום אותו לעשות שינויים בעירייה. אני אדע לעשות זאת. לתושבים מגיעה רמת שירות גבוהה".
יש שמועה שנפגשת השבוע פעמיים עם קליש.
"להד"ם. לא היה ולא נברא".
מי יזם את מועצת השינוי?
"העניין נדון במשך שנה בין חברי האופוזיציה ובראשם נציגי סיעות הליכוד, הירוקים והסיעה של יהב. הבנו שאם רוצים לייצר שינוי, אנו צריכים להגיע לחברי קואליציה. אחרי מהלך של מספר חודשים, זה קרה".
2 צפייה בגלריה
מימין: אור ברק, תמי ברק, יוסי שלום, תבור להט, שרית גולן, יעקב פיינגולד, שמשון עידו, איציק בלס, סופי נקש, אביהו האן
מימין: אור ברק, תמי ברק, יוסי שלום, תבור להט, שרית גולן, יעקב פיינגולד, שמשון עידו, איציק בלס, סופי נקש, אביהו האן
מועצת השינוי בתחילת הדרך. מימין: אור ברק, תמי ברק, יוסי שלום, תבור להט, שרית גולן, יעקב פיינגולד, שמשון עידו, איציק בלס, סופי נקש, אביהו האן
(צילום: שרון צור)
קראו גם >>>
מה הטענות שלכם בעצם?
"טענה מרכזית אחת היא הטיפול במפעלים. משימה מרכזית היא פינוי בתי הזיקוק, שקליש לא עושה שום דבר בנושא וגם רוב חברי מועצת שינוי לא עוסקים בזה. אנו מרגישים שאנחנו פועלים לבד בעניין זה".
מה היה הקש ששבר את גב הגמל?
"נושא הכרמלית. אנחנו מבקשים להפעיל את הכרמלית בשבת. יש חשיבות עצומה לנושא שאמור לסייע לעסקים בעיר התחתית, לצעירים ללא רכב, ויתרום להפחתת זיהום מרכבים. ביקשתי שהנושא יובא בפני מועצת העיר בחודש נובמבר, בתמיכת החברים. יש לנו רוב במועצה, ואת שרת התחבורה מירב מיכאלי שמוכנה לסייע. בשינוי ביקשו להוריד את ההצעה כדי לא לפגוע באחדות המועצה, בשל חבר סיעת הבית היהודי. דחיתי את ההצעה בחודש, כדי שיישקלו שוב את הנושא. הציבור החיפאי רוצה את זה, זכאי לזה, בממשלה מוכנים להפעיל בשבת, ורק במועצת השינוי אין היענות".
טענות נוספות?
"הטיפול באתו"ס. לפני שנה, קליש העבירה את ניהול מגרשי הספורט מאתו"ס לעירייה. נמצאו כשלים באופן ניהול המגרשים. כעת החליטו במועצת שינוי להחזיר את הניהול לאתוס, כשמי שמוביל את המהלך זה יו"ר אתו"ס, חבר המועצה יעקב פיינגולד. לא באנו לשרת את אתו"ס, אלא את תושבי העיר. יש לבחון בצורה מסודרת מה הכי נכון לעיר, ולא לשחק 'יו-יו' בנכסים עירוניים".
הקמת מועצת השינוי הייתה מהלך נכון?
"בתחילה זה היה נכון, ואחר כך הלך למקומות לא טובים. הצעקות, אתו"ס, האג'נדה, חוסר תיאום בין חברים. כרגע חלק מהחלטות מועצת השינוי הן לא בטובת הציבור".
מה הבעיה עם הצעקות?
"מי שרואה את ישיבות המועצה, רואה שיש יותר מדי דם רע, צעקות וסגנון שאני לא מתחבר אליו. נקודה נוספת היא עובדי העירייה שהכניסו אותם לתוך המאבק הפוליטי. עובדים שזוהו עם יהב חטפו, ואלו שזוהו עם קליש זכו ליחס מועדף. יש להוציא את העובדים מהקרבות הפוליטיים".
אולי כי לא נתנו לירוקים ייצוג בוועדות ולא ספרו אתכם?
"נדרוש ייצוג כיאה לסיעה בת 4 חברים. אנו פורשים כי אנו מסתכלים על דברים אחרת".
בזכות מועצת השינוי הפכת לסגן ראש עיר.
"סגן ראש העיר זה פיקציה. בפועל אנו חברי מועצה ללא סמכויות, מאחר שקליש מנעה את זה".
אתם הולכים לאשר את התקציב?
"אם קליש לא תגיש תקציב כנדרש, לא נאשר אותו גם במחיר ועדה קרואה. זה עצוב, אבל קליש יכולה למנוע את זה, ואם לא, זה יעבור להחלטת משרד הפנים. נקווה שלא נגיע לזה".
איך העיר תתנהל ללא תקציב?
"אם לא יהיה שינוי משמעותי, נגיע לכאוס בחודשים הקרובים. קליש צריכה לשבת יחד עם ועד העובדים ולגבש תוכנית התייעלות. במקביל, היא צריכה לנסוע לירושלים להביא כספים ממשרדי ממשלה כמו שעושים ראשי ערים אחרים".
היום יש לך 3 אופציות, שאחת מהן זה להצטרף לקליש.
"כל האופציות פתוחות".
פורסם לראשונה: 18:35, 09.12.21