מהי מועצה לעומתית?
"בניגוד לכנסת, בה אם לא היה רוב היא הייתה מתפזרת והיום מתקיימות בחירות כלליות, בשלטון המקומי יכולה להתקיים גם במשך זמן רב מועצה לעומתית שבה שולטת האופוזיציה עד הבחירות בעוד שנתיים וחצי. במצב שנוצר יכולים 17 חברי המועצה לפעול יחד אד הוק לטובת עניין אחד, ולהצביע יחד עם הקואליציה בעניין אחר".
3 צפייה בגלריה
ראש העיר עינת קליש רותם וסגנה נחשון צוק
ראש העיר עינת קליש רותם וסגנה נחשון צוק
ראש העיר עינת קליש רותם וסגנה נחשון צוק
(צילום: ראובן כהן)
האם יש אופציה להדיח את קליש?
"יש שתי אופציות הדחה, ושתיהן להערכתי בסבירות נמוכה. האחת, חברי המועצה מבקשים לקיים ישיבה להדחת ראש העיר, מקיימים לה שימוע, ושולחים מכתב לשרת הפנים לאישור ההדחה. אם 25 חברי מועצה חותמים על הבקשה, שרת הפנים יכולה לאשר את ההדחה. השנייה, שרת הפנים מגיעה למסקנה כי ראש העיר לא יכולה להמשיך בתפקידה. זה מקרה קיצון הסותר את רצון הציבור שבחר בראש העיר בהליך דמוקרטי. אם שרת הפנים מאשרת את ההדחה, נקבעים בחירות בתוך 60 או 90 יום. אז ראש העיר יכולה לשוב ולהתמודד על התפקיד".
איפה נכנס אישור התקציב לתמונה?
"קיימת אפשרות שהמועצה תתנהל עד שתגיע נקודת הזמן לאשר תקציב עירייה. על פי חוק, אם לא מאושר תקציב, אחרי ארכה שניתנת על משרד הפנים, ניתן להקים ועדת חקירה שעשויה להמליץ על הקמת ועדה קרואה. במקרה כזה הוועדה יכולה להמליץ להדיח את ראש העיר או את המועצה, כמו שקרה בחדרה. גם אופציה זו לא סבירה".
3 צפייה בגלריה
ד"ר איתי בארי
ד"ר איתי בארי
ד"ר איתי בארי
(צילום: פרטי)
מה קורה אם קליש מתפטרת?
"שרת הפנים תכריז על אחד ממלאי מקומה, נחשון צוק או מיכאל אלפר, לראש עיר זמני ותכריז על בחירות בעיר בתוך 60-90 יום. במידה וזה קורה פחות משנה לבחירות המוניצפליות, ראש העיר הזמני יכהן על מועד הבחירות".
מה התחזית שלך כרגע?
"ראשית אנחנו עוד לא במקרה קיצון. יש עבודה אפקטיבית של האופוזיציה אבל להערכתי קליש תסיים את הקדנציה ואף תתמודד פעם נוספת לראשות העיר. קליש תשיב מלחמה ותשאף לייצב קואליציה חדשה או על בסיס שחקנים קיימים או חדשים. קליש עוד יכולה לעמוד על הרגליים".
3 צפייה בגלריה
ישיבת מועצת העיר חיפה
ישיבת מועצת העיר חיפה
ישיבת מועצת העיר חיפה
(צילום: ראובן כהן)
קראו גם >>>
בעבר ערכת מחקר על מצבה בדעת הקהל.
"המחקרים שערכתי בשנים האחרונות מגלים פער קבוע בין מצבה של קליש בקרב הציבור, ובין מצבה במועצה, בתקשורת וברשתות החברתיות. מצבה בקרב הציבור טוב יותר".
מהם הנזקים הצפויים לעיר בשל המצב?
"בטווח הקצר אין נזק והכל עובד. בטווח הארוך יש נזק. מינויים ותקציבים לא מאושרים, ובעצם התכנון לטווח ארוך וגיבוש תוכניות לא מתקיימים. הפגיעה תהיה בכל תחום: כלכלה, בינוי, רווחה וחינוך. האקלים הפוליטי בעיר ייפגע בהיבט הכלכלי. העירייה תתקשה לעמוד ולהציג חזית איתנה מול בנקים, יזמים, משרדי ממשלה, והדבר יעמיד את העיר בפוזיציה פחות טובה. אף אחד לא ימהר להשקיע מאמץ מינהלי וכלכלי בגוף רעוע. הציבור הוא המפסיד הגדול שכן כעת המועצה תהיה עסוקה בעיקר בעצמה. המועצה הלעומתית תוביל לתקיעות וחוסר יכולת לעצב מדיניות וביצוע החלטות. אני מעריך שמשרד הפנים לא ימהר להתערב בענייני חיפה ולא ייזום מהלכים".
● ד"ר איתי בארי, ראש המחלקה למנהל ומדיניות ציבורית בבית הספר למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה
עוד עדכונים - חדשות חיפה