מנכ"ל חברת שתית שלום שטרית מציע כי עיריית חיפה תנצל את יום כיפור לטובת חשבון נפש נוקב, כדי להבין למה העיר הגיעה למצבה הנוכחי.
6 צפייה בגלריה
טענות חזקות. שלום שטרית
טענות חזקות. שלום שטרית
לא עוד קבלן. שלום שטרית
(צילום: אלעד גרשגורן)
שטרית אינו עוד קבלן. הוא הבעלים והמנכ"ל של חברת שתית הבונה בעיר כבר 35 שנים, ובנתה בין היתר את טיילת דדו וגן החיות בעיר, את מלונות וילה כרמל, וילה גן, מלון המושבה, בית ספר שיזף, ועוד 1,500 יחידות דיור. יש לו פרספקטיבה מבנייה בערים אחרות, בהם בנה כ-5,000 יח"ד, משלומי, דרך תל אביב ועד אילת. וכן את מלון וולדורף אסטוריה בירושלים, 110 בתי ספר, בתי חולים וגם בתי עלמין בהם תל רגב.
מחזור העבודות של חברת שתית מסתכם בכמיליארד שקלים בשנה, היא מדורגת במקום ה-18 בין חברות הבנייה והתשתית בישראל. שטרית, שגדל בבאר שבע, הגיע אחרי שירותו הצבאי לחיפה והתאהב בעיר ובאנשים. הוא התגורר בקרית חיים מערבית ובהמשך בשכונת דניה.
למה חיפה צריכה צריכה לעשות חשבון נפש?
"ב-3 השנים האחרונות בנו בחיפה פחות מירוחם, פחות מאור עקיבא, פחות מכל עיר גדולה בישראל. הוציאו מעט מאד היתרי בנייה. יש פרויקטים תקועים בכל העיר, לרבות 1,500 יח"ד בנאות פרס המעוכבים בגלל ויכוחים בין המדינה והעירייה".
מה מחיר העיכובים?
"התייקרות. אם לפני שנתיים הייתי מוכר דירה ב-1.6 מיליון שקלים, אותה דירה תעלה עכשיו 2 מיליון שקלים בגלל התייקרויות ועיכובים. זה פוגע בזוגות צעירים שיתקשו לרכוש דירות, מקטין את ההיצע ולכן מעלה מחירים".

6 צפייה בגלריה
קליש וסגני ראש העיר מיכל אלפר ונחשון צוק
קליש וסגני ראש העיר מיכל אלפר ונחשון צוק
מתבקש חשבון נפש. קליש וסגני ראש העיר מיכאל אלפר ונחשון צוק
(צילום: ראובן כהן)

נוף הגליל כמשל


ממה נובעים העיכובים?
"יש בעיריית חיפה משהו מושרש מהיסוד בשיטה. קודם כל אומרים "לא" במקום לשאול "איך עושים". קודם כל מחפשים איך לעצור פרויקט. יש פה חסמים שמושרשים בכל אגפי העירייה שמונעים אישור פרויקטים. לא בכדי עזבו 3 מנכ"לים ושני גזברים את העירייה".
זה ייחודי לחיפה?
"אנחנו בשתית פועלים ב-4 שנים אחרונות ב-100 רשויות ונפגשים עם כל הגורמים בכל הרמות. אנחנו לא מכירים מצב כמו שקורה בחיפה. לדוגמא זכינו בקרקע בנוף הגליל. שבוע לאחר מכן הזמין אותנו ראש העיר לשולחן עגול, הביא את כל הגורמים, אמר קודם כל תודה רבה שהחלטנו לבנות בעיר, ואמר כי מעכשיו 'אנחנו עובדים בשבילכם' כדי שהעבודה תתקדם כמה שיותר מהר ושהעיר תצמח. גם כשבונים בתל אביב אתה יודע לאן נכנסת, מה הדרישות ומה הולך להיות. כך בטבעון, וגם בעכו, כשסיימנו בנייה בתוך שנה וחצי בשכונת הכרם, והרוכשים כבר בדירות שלהם".

6 צפייה בגלריה
הציבור משלם על העיכובים. שלום שטרית
הציבור משלם על העיכובים. שלום שטרית
הציבור משלם על העיכובים. שלום שטרית
(צילום: אלעד גרשגורן)

מה קורה בחיפה?
"יש לנו 25 פרויקטים בהליכי תכנון ובנייה שונים בעיר ורוצים עוד עשרה פרויקטים. אנחנו בקושי מצליחים להוציא היתר אחד. אני מדבר עם יזמים נוספים בעיר וזה רוח הדברים גם אצלם".
תן דוגמה לעיכוב.
"פרויקט דרך הים 188. רכשנו מהעירייה קרקע לפני 5 שנים. שילמנו מחיר מלא בפער של 10 מיליון שקלים מההצעה השניה שהוגשה. לקחנו אדריכל מוביל, תיאמנו הכל עם העירייה. למרות שעל השטח של 9.5 דונם אפשר לבנות 360 דירות הסכמנו ל-105 יח"ד בשני בניינים. במהלך 5 שנים נאלצנו להגיש כמה וכמה תוכניות ובכל פעם נדרשנו לשינוי אחר. ביוני 2021 הודיעה לנו המחלקה המשפטית בעירייה שהם מצטערים אבל התגלה קו מתח גבוה שהעירייה לא טיפלה בו לפני שמכרו את הקרקע, ודרשו שאנחנו נעשה את זה. השקענו 2 מיליון שקלים ועשינו את זה. הסכמנו שכדי למנוע פגיעה בילדים בגנים ובבית הספר הסמוכים לאתר, הבניה תעשה באוגוסט 2022. חיכינו ובינתיים ביצענו את העתקת קו המתח".

6 צפייה בגלריה
אתר בנייה ליד בית הספר
אתר בנייה ליד בית הספר
עיכוב. אתר הבנייה של פרויקט שתית בדרך הים
(צילום: פרטי)

ואז ניתן היתר הבנייה?
"לא. אז התעוררו הירוקים ועצרו את התוכנית למרות שעברנו את כל האישורים והסדרנו קיר אקוסטי. קודם מחלקת הנדסה, אחר כך הירוקים. אנו עוברים את חגי תשרי בלי בנייה, ורק ב-30 באוקטובר נקבע לנו דיון בוועדת המשנה לתכנון ולבנייה, וגם בה ימצאו סיבות לא להוציא היתר. אז מה קרה בגל העיכוב? העיר מפסידה מיליוני שקלים מהיתרי בנייה שלא נכנסים לקופתה, ודיירים שרוצים לגור ליד מוסדות החינוך של הילדים שלהם, לא יוכלו לעשות זאת. וזו רק דוגמה אחת".

"אין הידברות"


מה צריך לעשות כדי לשנות את המצב?
"קודם כל להכיר בעובדות. אם עיריית חיפה הייתה חברה היא הייתה פושטת רגל. אני לא בא להטיל רפש על ראש העיר אבל מתחייב כאן חשבון נפש".

6 צפייה בגלריה
זה לא אישי. שלום שטרית ומהנדס העיר אריאל וטרמן
זה לא אישי. שלום שטרית ומהנדס העיר אריאל וטרמן
זה לא אישי. שלום שטרית ומהנדס העיר אריאל וטרמן
(צילום: פרטי)

ניסית לדבר איתה?
"אין הידברות עם קליש כי היא לא מדברת עם אף אחד. אני מצליח לדבר פעם בשנה עם מהנדס העיר. המהנדס עושה את תפקידו, והוא בטוח שהוא והעירייה הכי בסדר, והבעיה אצלנו. הנה עוד דוגמה. מלון המושבה שהקמנו בשדרות בן גוריון. לקח 8 חודשים עד שהגיעו הגורמים הפקידותיים לאשר, ועד אז הערימו כל קושי אפשרי. הם חושבים שעשו לנו טובה שנתנו למלון טופס 4 במקום להבין שהמלון מכניס לעיר 10 מיליון שקל ארנונה בשנה, מלבד תיירים שהוא מביא. ניתן היה להכניס לעיר מיליארד שקלים ב-3 שנים אם רק היו נותנים לבנות. העירייה משלמת ריביות לבנקים, ומיליארד שקלים היו מאפשרים להם לפתח ולהשקיע בתושבים".
קליש מציגה את הקבלנים כמי שרוצים רק למקסם רווח.
"אני מציע לקליש לקרוא ספרים המדברים על תחזיות כי אוכלוסיית חיפה תכפיל את עצמה עד 2048, ולהסתכל טוב על חשיבות הכנסות לעומת הוצאות. הייתי פעם מאד אופטימי באשר לחיפה, יש פה בעיה מאד גדולה. אולי אם ייכנסו כוחות חדשים נראה שינוי".

6 צפייה בגלריה
ראש העיר עינת קליש רותם
ראש העיר עינת קליש רותם
"צריכים להודות שיש בעיה". עינת קליש
(צילום: ראובן כהן)

תגובת עיריית חיפה:


"מנהל ההנדסה מעניק שירות מיטבי ופועל כל העת לקיצור הזמנים הננדרשים לקבלת אישורי בנייה. יש לזכור כי בקשות בניה רבות נתקלות בהתנגדויות שכנים המגיעות לא פעם לדיונים בוועדות ערר ובתי משפט. בקשות אחרות מוגשות באופן המחייב תיקונים ועל כן מוחזרות לעורכי הבקשה. ככל וקיימת טענה נקודתית המתייחסת לתכנית כזו או אחרת הרי שזו תיבדק לגופו של דבר".
קראו גם: >>
פורסם לראשונה: 08:23, 05.10.22