נתונים עדכניים מלמדים כי בעיית חזירי הבר בעיר לא הולכת להיעלם בקרוב. כך, בחודש אוקטובר תועדו 116 אירועים של הפיכת פחי אשפה, היקף דומה לאירועים בשנה שעברה. מנגד נרשמה ירידה בהפיכת פחים בהשוואה לחודשים קודמים. נרשמו לא פחות מ-46 דוחות למאכילי בעלי חיים בעיר, מה שמצביע על המשך תופעת האכלת החזירים. מבין השכונות, בהדר הכרמל חולקו הכי הרבה דוחות.
8 צפייה בגלריה
ד"ר עמית דולב
ד"ר עמית דולב
ד"ר עמית דולב
(צילום: שרון צור)

אינדיקציה נוספת על היקף תופעת החזירים בעיר נלמדת מ-376 דיווחים על תצפיות חזירים בחודש אוקטובר. 20% מהדיווחים הגיעו משכונה אחת – אחוזה.
בנושא רגיש אחד הנוגע להמתת חזירים, דווח על המתתם של לא פחות מ-22 חזירים המוגדרים סוררים, שבאו במגע עם תושבים ואף פגעו בהם, והוגדרו מסוכנים.
את הנתונים העדכניים סיפק אקולוג רשות הטבע והגנים בחיפה והצפון ד"ר עמית דולב, שבראיון ל"ידיעות חיפה" מתייחס להיקף תופעת חזירי הבר בחיפה.

8 צפייה בגלריה
לא עוזבים את העיר
לא עוזבים את העיר
לא עוזבים את העיר
(צילום: מרינה קרינה קורנגאוז)

דולב, בן 57, אב לארבעה ילדים המתגורר בגליל, הוא איש רשות הטבע (רט"ג) ופועל עשרות שנים למען שמירה עליהם ועל ערכי הטבע. דווקא מי שאוהב את חיות הבר ומבקש לשמור עליהם, נאלץ לאשר את המתתם.
נתחיל מהשאלה מי אחראי על נושא החזירים בעיר – רט"ג או העירייה?
"אני מנחה ומלווה מקצועי של כל האירוע בחיפה שמבוצע בשיתוף פעולה של העירייה ורט"ג. ההנחייה היא שלנו והביצוע של העירייה".
רט"ג חתמה על הסכם עם העירייה. זה חריג?
"כן. לפני שנה נכנסו לתמונה וחתמנו על הסכם. חיות הבר מקרב היונקים בישראל מוגנות, וכדי לפגוע בהם יש צורך בהיתר שלנו. בחיפה הגענו למצבים בעייתיים והעירייה ביקשה את עזרתנו לטפל ולהתאים חליפה לעיר ואת זה עשינו. בעיית החזירים אינה ייחודית לחיפה אבל ההסכם ייחודי. אין הרבה ערים בעולם שנכנסו לעובי הקורה כמו שעשו בחיפה. לעירייה, כמו בעיריות אחרות בעולם, היה קושי להתמודד עם החזירים ופנו אלינו מתוך הבנה שלנו יש היכולת והניסיון איך לנהל את הדברים".

8 צפייה בגלריה
ד"ר עמית דולב
ד"ר עמית דולב
ד"ר עמית דולב
(צילום: שרון צור)

איך אתה רואה את הבעיה בחיפה?
"הבעיה המרכזית שחזירי הבר בחיפה עברו הרגלה ואיבדו את החשש מבני אדם. זה הסיכון המרכזי. אנחנו לא מכירים דבר כזה במקומות אחרים בארץ. החזירים לא חוששים מאנשים ולמדו לזהות את בני האדם כמקור מזון, ומתנהגות כמו חיות שמורגלות בהאכלה מהיד. וכשהם לא חוששים אז הם הכי מסוכנים. אותם חזירים סוררים שאיבדו את הפחד מאנשים הם סכנה לציבור. כשאנחנו מקור המזון שלהם, כל שקית מזון ביד שלנו נתפסת בעיניהם כאילו זה האוכל שלהם".
עד כמה נפוצה האכלת החזירים בעיר?
"בחיפה המזון מאד נגיש לחזירים. העיר הפכה למסעדה עבורם. אם בפחים מלאי אשפה ואם בהאכלה על ידי תושבים. ההיקפי ההאכלה בחיפה גדולים משחשבנו. למרות כל המאמצים שלנו, בכל פעם מתגלה עוד מקרה של האכלה, ואנשים לא מצליחים להבין את הקשר בין האכלה ובעיית החזירים".

8 צפייה בגלריה
מאכיל חזירים ופינת האכלה
מאכיל חזירים ופינת האכלה
מאכיל חזירים ופינת האכלה
(צילום: מתוך דוח רשות הטבע והגנים)

אז מה אתם עושים בנושא?
"אנו מנסים לגדוע את מקורות המזון בעיר. בתחום הפחים נעשית עבודה משמעותית ופחים נאספים בשעות הערב. העניין מצריך משאבים ולעירייה יש את המגבלות התקציביות שלה. בנושא האכלה, יש פעילות אכיפה וחלוקת דוחות. אנשים לא מבינים שאם משאירים שקית שלמה של אוכל לחתול אז יאכלו מזה גם החזירים, התנים והצבועים שרוצים לאכול".
כמה חזירים יש היום בעיר?
"החזירים לא מתייצבים בשלשות כדי שנספור אותם אבל אפשר ללמוד מהיקף הפיכת הפחים, יש כמה מאות, ובכל מקרה יש יותר חזירים משהעיר יכולה להכיל. ניתן ללמוד גם במקרה של פגיעות באנשים".

8 צפייה בגלריה
חזיר חוצה כביש בחיפה
חזיר חוצה כביש בחיפה
חזיר חוצה כביש בחיפה
(צילום: אלעד גרשגורן)

המתתם 22 חזירים החודש. למה דווקא אותם?
"אנו ממיתים חזירים מסוכנים, סוררים כאלו שמסתובבים בין אנשים ופגעו בהם. מספר הפגיעות לא גדול אבל כל פגיעה היא קריטית. בכל אחד ממקרי הפגיעה זוהה מקור החזיר, החזירים נלכדו והם כבר לא איתנו".
מה מצאתם שחקרתם את אירועי הפגיעה?
"מצאנו שבאזור הפגיעה הייתה פינת האכלה. חצרות בהם דאגו להאכיל או אזור אחורי של מסעדה שנזרק שם אוכל".
אז המאכילים הם הבעיה?
"יש מאות מאכילים בעיר. ניתנו עד עכשיו מאות דוחות ונגד חלקם יש הליכים משפטיים. חלק מהמקרים הם מקרים סוציאליים אבל בסופו של דבר זה מאכיל אחד שיכול לפגוע בשכונה שלמה. בעוד אנחנו מנסים לצמצם את מקורות המזון, המאכילים מספקים דלק שמזין את תופעת החזירים".
אתה מצפה שאנשים ילשינו על מאכילים?
"אם אתה רואה פעילות האכלה אני מצפה שתדווח למוקד העירוני כדי להגן על הילדים והמשפחה שלך. לצערי אנו צריכים לפגוע ולהמית חזירים בגלל אותם מאכילים. אותו מאכיל חושב שהוא עוזר לחיה בזמן שהוא גורם למותה".

8 צפייה בגלריה
ממיתים ולא מדללים. חזיר ירוי
ממיתים ולא מדללים. חזיר ירוי
ממיתים ולא מדללים. חזיר ירוי
(צילום: לירון טל)

למה ההתנגדות לשימוש במילה "דילול"?
"החזירים מומתים ולא מדוללים. בעבר רצו לדלל אוכלוסייה, והרגו כ-400 חזירים בשנה. השיטה הזו לא הוכיחה את עצמה ומספר החזירים לא קטן ואפילו גדל פי 3. אנו ממיתים, לא הורגים באופן מסיבי. חיה שמשנה את התנהגותה מוצאת מהמערכת, ואני לא מתכוון להרחיב בנושא ההמתה".
דולב עובד כאקולוג ברט"ג עשר שנים, בעל תואר דוקטור באקולוגיה, ואקולוג פעיל כבר 20 שנה. גזרת פעילותו היא מחדרה ועד החרמון.
יש משהו פרדוכסלי שמי שמטפל כמוך בחיות בר נאלץ להמית אותם.
"כל המתה של חזיר היא כואבת. יש קושי רגשי לכל מי שפועל בעניין. אנו נאלצים להמית ולפעול כאילוץ רק כאשר המאכילים 'מקלקלים' את חיית הבר שמאבדת פחד מבני אדם".
מה יקרה אם יפסיקו להאכיל?
"החזירים יצטרכו להסתפק במה שיש בטבע. את חיפה עוטף פארק הכרמל המתפרס על פני 120 אלף דונם. ראינו בפארק שטיפלנו בפחי האשפה בפארק, מספר התנים והחזירים ירד. חיפה זה שטח קטן לעומת הפארק ויש מי שהפך את חיפה למסעדה עבור החזירים, מה שהוביל לגידול לא טבעי שמסכן אותנו".

8 צפייה בגלריה
החזירים יכולים להגיע לפארק הכרמל. חזירי בטבע
החזירים יכולים להגיע לפארק הכרמל. חזירי בטבע
החזירים יכולים להגיע לפארק הכרמל. חזירי בטבע
(צילום: מתוך דוח רשות הטבע והגנים)

נתקלת בחזיר בר בחיפה?
"פעמיים. פעם ראיתי חזיר שאוכל ממגש פיצה שנשאר בגן הציבורי. במקרה אחר הלכתי אחרי חזירה עם חמישה גורים בגן אלי כהן בשפרינצק. כשהתקרבתי יותר מדי החזירה הבהירה שלא אתקרב יותר. גם ביישוב שלי יש חזירים, אבל אצלנו כשהם רואים אדם הם בורחים".
מתי תיגמר הבעיה? לנצח נחיה עם חזירים?
"הבעיה תימשך כל עוד תימשך ההאכלה".
אתה חושב שצריך להחמיר בענישה?
"הייתי מעדיף הגעה להסכמה מאשר ענישה, ואולי הבנה שיש השלכות להאכלת חזירים. בנשר מבינים ופועלים יותר טוב כדי לא להגיע למצב של חיפה".
נעשו טעויות בעירייה בנוגע לטיפול בבעיה?
"הטעות היתה שהסתמכו על דילול במקום להבין את חומרת בעיית ההאכלה".

8 צפייה בגלריה
החזירים נבהלו והבהילו. החזיר במוריה
החזירים נבהלו והבהילו. החזיר במוריה
החזיר הזה כמו עשרות נוספים כבר הומת
(צילום: דורון סולומון)

כמה עולה לנו נושא החזירים?
"אפשר לומר שאם לא היינו מטפלים זה היה עולה רבה יותר מבחינת הנזקים הכלכליים, לרבות האנשים שנפגעו מחזירים".
אתה כועס על המאכילים?
"בעיקר עצוב לי שככה זה. בגנים ציבוריים רבים תפסנו מאכילים ולמרות זאת הם ממשיכים בהאכלה. אני עצוב שאנשים לא מבינים. אני מבין שמרתק להאכיל חיית בר, אבל כל מי שרוצה לעזור בצורה שכזו בסוף גורם למותה. פשוט דווח על החזיר וזהו. קחו אחריות למצב".
קראו גם: >>