אחת התוכניות החשובות ביותר לעיר חיפה היא תוכנית פיתוח חזית הים בעיר התחתית ונמל חיפה. ברשות החברות הממשלתיות הנחו את נמל חיפה לקדם את התוכנית וציינו כי בשל חוסר שיתוף פעולה מצד עיריית חיפה, יש להתקדם בלעדיה.
3 צפייה בגלריה
רציפי הנמל יהפכו לאזורי בילוי
רציפי הנמל יהפכו לאזורי בילוי
רציפי הנמל יהפכו לאזורי בילוי
(צילום רחפן: גיאודרונס)
במרכז התוכנית לפיתוח חזית הים נמצא שטח עצום של כ-300 דונם הנמצא בבעלות חברת נמלי ישראל, ובו עושה שימוש נמל חיפה. השטח כולל את אזור הנמל הצמוד לאזורי המסחר בעיר התחתית, ושטחי אל עתיקה.
מטרת התוכנית היא הסבת השטח משימוש נמלי ושימוש של מגורים, מסחר, ספורט ופנאי. התוכנית כוללת הסבתם של 74 דונם לטובת מגורים, בעיקר באזור אל עתיקה, כששאר השטח ישמש לפנויות, מסחר, פנאי, וקליטת אוניות קרוזים. לנגד מתכנני התוכנית עומד נמל תל אביב, המשמש שטח עצום לבילוי ופנאי.
תוכנית פיתוח חזית הים החלה עוד בתקופת ראש העיר יונה יהב שהגיע להבנות עם משרד האוצר. בתקופת ראש העיר עינת קליש שינתה העירייה את מדיניותה ועלו השגות באשר לקידום התוכנית.
בתוכנית המתגבשת השתתפו הרשות החברות הממשלתיות, חברת נמלי ישראל, רשות מקרקעי ישראל, נמל חיפה, ועיריית חיפה. בחודש מרץ השנה ניסחו ברשות החברות הממשלתיות הסכם מרובע שנועד להסדיר את עתיד חזית הים בחיפה אולם ממרץ ועד היום, בעירייה לא השיבו הסכם חתום.
לפני שבוע כתב רועי כחלון מרשות החברות הממשלתיות, מכתב ליו"ר נמל חיפה אשל אדמוני וטען כי עיריית חיפה אינה משתפת פעולה עם התוכנית המוצעת.
קראו גם >>>
כחלון: "בחודשים האחרונים משרדי האוצר והתחבורה פעלו בתיאום עם חברת נמל חיפה, חברת נמלי ישראל פיתוח נכסים ורשות מקרקעי ישראל, כדי לאשר הסכמים מפורטים בנושא חזית הים העירונית. לצערנו, בעקבות חוסר שיתוף פעולה מתמשך מצד עיריית חיפה, עמדת רשות החברות הממשלתית היא כי יש לפעול לאישור וחתימה של ההסכמים המפורטים בדחיפות בימים הקרובים, ללא אישור עיריית חיפה".
3 צפייה בגלריה
נמל חיפה
נמל חיפה
מי ייקבע איך תיראה חזית הים?
(צילום רחפן: גיאודרונס)
ברשות החברות מציינים כי הדחיפות נובעת מהמכרז לנמל חיפה, הנמצא בשלבים מתקדמים. גורם בכיר בנמל מסביר כי ב-12 למאי צריכות חברות המעוניינות לרכוש את נמל חיפה, להגיש הצעות מחיר. נמל עם חזית ים מאושרת תאפשר קבלת הצעות גבוהות יותר.
גורם בנמל: "חזית הים היא תוכנית חשובה לעיר ולנמל. החזית תהיה בכל מקרה כי כך הוחלט בתוכנית מתאר. ארבע חברות ממשלתיות מבקשים לתאם ולגבש תוכנית מסודרת אבל בעיריית חיפה לא משתפים פעולה. כשהעירייה תרצה לקדם תוכנית בעתיד זה יהיה יותר מורכב להכניס שינויים כי המכרז לנמל חיפה מתקדם ולרוכש שיוכרז בסביבות חודש יולי, עשויים להיות רעיונות משלו. מרבית התוכנית כבר מאושרת ומקובלת על הדרגים המקצועיים שעירייה, בראשם מהנדס העיר והיועצת המשפטית. ועדיין התוכנית מעוכבת על ידי העירייה".
חברת מועצת העיר עו"ד שרית גולן שטיינברג טוענת כי מדיניותה של קליש, וחוסר שיתוף הפעולה עם החברות הממשלתיות, מאטה את הכלכלה בחיפה ומונעת הכנסת כספים לעיר.
3 צפייה בגלריה
שרית גולן שטיינברג
שרית גולן שטיינברג
שרית גולן שטיינברג
(ראובן כהן)
גולן שטיינברג: "חיפה חייבת בדחיפות מנופי צמיחה לתעסוקה, לתיירות, למסחר. תוכנית חזית הים העירונית צפויה להיות כזו אלא שראש העיר מונעת קידומה כבר שלוש שנים והחמור מכל, לפני חודש וחצי גובש ההסכם ביחד עם הצוות המקצועי של העיריה והיא מסרבת להביאו לאישור מועצת העיר. לאור הודעתו של רועי כחלון אשר הודיע כי התוכנית תקודם ללא העירייה ומעל הראש שלה. הנזק ביכולת להשפיע על יישום התוכנית הוא עצום".
גולן ממשיכה: "פניתי לקליש ולממונה על המחוז במשרד הפנים לכפות עליה קיום דיון בישיבת המועצה הקרובה. ההחלטה האם נכנסים לתוכנית היא של מועצת העיר ולא של ראש העיר".
בעיריית חיפה בחרו שלא להגיב.
פורסם לראשונה: 07:40, 08.05.22