שר החינוך, יואב קיש, הודיע (ראשון) כי פרס ישראל בתחום חקר החינוך יוענק לפרופ' זמירה מברך ופרס ישראל בתחום מחשבת ישראל, פילוסופיה וקבלה יוענק לפרופ' דב שוורץ, שניהם מאוניברסיטת בר אילן ושניהם מבוגרי בית הספר הריאלי העברי בחיפה.
3 צפייה בגלריה
פרופ' זמירה מברך ופרופ' דב שוורץ
פרופ' זמירה מברך ופרופ' דב שוורץ
פרופ' זמירה מברך ופרופ' דב שוורץ
(צילום: אוניברסיטת בר אילן)
המנהל הכללי של בית הספר הריאלי העברי בחיפה, ד"ר יוסי בן-דב, בירך את שני הבוגרים המצטרפים ל- 43 בוגרות ובוגרי בית הספר אשר זכו בפרס ישראל.
ד"ר בן דב: "זכייתם של שני הבוגרים הנכבדים שלנו בפרס ישראל בחקר החינוך ובמחשבת ישראל מצביעה יותר מכל על דרכו המיוחדת של ביה"ס הריאלי העברי בחיפה מראשיתו – בהנחלת חינוך ודרך ארץ עם התמקדות בעיצוב הצעירים כך שיטביעו את חותמם בכל רבדי העשייה בחברה ובמדינה. אנו מברכים את פרופ' מברך ואת פרופ' שוורץ, גאים בהישגיהם ומאושרים יחד איתם בזכייה."
בנימוקיה ציינה ועדת הפרס כי הוא מוענק למברך בין השאר על מחקרה בשיטת הוראת המתמטיקה. הוועדה ציינה כי שיטתה של מברך "המיושמת בבתי ספר רבים בישראל, היא בעלת תרומה לצמצום הפערים בין תלמידים מתקשים ושאינם מתקשים".

3 צפייה בגלריה
מנכ"ל הריאלי, ד"ר יוסי בן דב
מנכ"ל הריאלי, ד"ר יוסי בן דב
מנכ"ל הריאלי, ד"ר יוסי בן דב
(צילום: יח"צ)

פרופ' מברך נולדה בחיפה בשנת 1946 ולמדה בתיכון בבית הספר הריאלי העברי בחיפה: "אלה היו שנים בהן התעצבה אישיותי גם לקראת המחקר בחינוך וגם בתפיסה של 'הצנע לכת'", אמרה פרופ' מברך. "מעבר לתכנים, אני זוכרת לטובה את האישיות יוצאת הדופן של המורים בביה"ס, הם הנחילו לנו את הרצון לתרום לחברה כעוגן. בכיתה שלי למדו מרים אדלסון (אז פרבשטיין), וגם הרב מנחם פרומן ז"ל כך שהמנעד היה רחב".
ביחס לפרופ' דב שוורץ, ציינה ועדת הפרס בנימוקיה כי "פרופ' שוורץ קבע נורמות חדשות של שיטה ומחקר ברבים מתחומי חקר ההגות היהודית. ראוי לציין במיוחד את הדגשת הממד התיאולוגי בהגות הציונות הדתית, ואת תרומתו רבת הערך לחקר מקומה של המוסיקה בהגות היהודית".

3 צפייה בגלריה
בית הספר הריאלי
בית הספר הריאלי
עשרות בוגרים בין חתני פרס ישראל. בית הספר הריאלי
(צילום: י"א)

קראו גם:

פרופ' שוורץ נולד בחיפה בשנת 1961, בן יחיד להורים ניצולי שואה. הוא למד בתיכון בריאלי העברי בחיפה. "היו אלה שנתיים מאוד משמעותיות, אני זוכר בצורה המוחשית ביותר את הדמות של המורה שהיתה יוצאת מגדר הרגיל, בזכות האחריות שהמורים גילו", ציין פרופ' שוורץ. "לא נתקלתי בקשר כזה של מורים ותלמידים כמו שהיו בריאלי בשום מוסד חינוכי אחר. בתחילת הדרך הייתי מורה כעשר שנים בתיכון, והדגם שלי היה בעיקר מוריי הריאלי".