פרופ' אמציה ברעם הוא חוקר חיזבאללה ואירן באוניברסיטת חיפה ומכיר היטב את נסראללה וארגון חיזבאללה. פרופ' ברעם מנתח את מפת האינטרסים במזרח התיכון לנוכח חיסולו המפתיע של מנכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה.
3 צפייה בגלריה
חיסול חסן נסראללה
חיסול חסן נסראללה
חיסול חסן נסראללה
(צילום: canva, AP)
"לחיזבאללה אין דילמות", אומר פרופ' ברעם, "הם חייבים להגיב ב-100 אחוז מהכח שלהם. גם אם זה יביא נזק נורא על כל לבנון. אבל השאלה הגדולה היא - היא כמה יכולת נשארה להם. הם יעשו כל מאמץ לנקום".
עכשיו בפני ישראל ואירן עומדת הדילמה איך ממשיכים מכאן. "ישראל שוקלת כניסה קרקעית שעלולה לעלות באבדות", אומר פרופ' ברעם, "אופציה נוספת היא פנייה לדיפלומטיה. או המשך תקיפות אוויריות ואז דיפלומטיה. מנגד יש את אירן. ההנהגה בטהראן הגיעה למסקנה שהתקפה הישירה באפריל נכשלה. ושגם ישראל יכולה לפגוע קשה מאד בתעשיית הנפט האיראנית. לכן המנהיג העליון הינדס בחירת נשיא חדש שיהיה משקל נגד למשמרות המהפכה וידרוש ריסון".

לעדכונים שוטפים והתראות פיקוד העורף בחיפה והקריות הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ השקטה שלנו >> https://bit.ly/47yENVa

3 צפייה בגלריה
פרופ' אמציה ברעם בבית בחיפה
פרופ' אמציה ברעם בבית בחיפה
פרופ' אמציה ברעם בבית בחיפה
(צילום: נחום סגל)

קראו עוד:

לטענת פרופ' ברעם, כעת הכוחות הפוליטיים באיראן משני צידי המנהיג העליון מאוזנים. "לכן לא היתה תגובה על חיסול הנייה", מסביר פרופ' ברעם, "באפריל הנשיא ראיסי היה קיצוני לעילא וכך גם שאר המערכת. כעת רק המנהיג העליון יכריע. הוא קיצוני אבל פרגמטי. הייתי מתאר אותו כ-'אש קרה'".
מה לגבי האמריקאים? "אם ביידן איתנו באופן מפורש ומחזיר את נושאת המטוסים לסביבתנו, יש סיכוי טוב אך ללא ודאות, שח'אמנהאי יחליט לא להגיב ישירות ויסתפק בהוראה למיליציות הפרו - איראניות בעיראק, סוריה, תימן, ירדן, לתקוף. בלי מעורבות אמריקאית ברורה אי אפשר לדעת. להערכתי ברגע זה ממש המנהיג העליון, אפילו אם ידבר על נקמה, משהו חייב לעשות בכל מקרה, הוא עדיין מתלבט.

3 צפייה בגלריה
לא ירצו שחיזבאללה ייפגע. חסן נסראללה וחמינאי
לא ירצו שחיזבאללה ייפגע. חסן נסראללה וחמינאי
לא ירצו שחיזבאללה ייפגע. חסן נסראללה וחמינאי
(צילום מסך)

"ובטהראן מתרחש מאבק אמיתי בין הקיצונים, שכוללים את ראשי משמרות המהפכה, מפלגת פיידרי הגדולה בפרלמנט, וכמה פוליטיקאים נוספים כמו ג'לילי, וכמה אנשי דת בכירים, ובין הפרגגמטיסטים בראשות הנשיא פזדשכיאן וסגנו לעניינים אסטרטגיים, מוחמד זריף".
פרופ' ברעם מוסיף כי פינוי הנהגת איראן למקומות בטוחים מצביעה על חשש לחיי המנהיגים. "אם חושבים כי ישראל הגיעה בקלות כזו לנסראללה, ולניה שהיה במתקן מאובטח באיראן, אולי יד הארוכה של ישראל תגיעה גם למנהיג העליון של איראן".