פרויקט פינוי גג האסבסט מתיכון ליאו באק נכנס לשלב הדגימות. אחרי שגורד האסבסט מגג בשטח של 1,200 מ"ר, ופונו עד כה 4,750 טון שקים לפינוי האסבסט, מנהלי הפרויקט מתרכזים בביצוע דגימות לאיתור סיבים שעלולים לגרום לסרטן.
5 צפייה בגלריה
בדיקת אסבסט בכיתה בליאו באק
בדיקת אסבסט בכיתה בליאו באק
בדיקת אסבסט בכיתה בליאו באק
(צילום: מתוך פרסומי עיריית חיפה)
בעירייה מפרסמים בקביעות את תוצאות הדגימות, במטרה להשיג שקיפות ולרכוש את אמונם של ההורים המודאגים.
בחלק מהדגימות נמצאו סיבי אסבסט באזורים שונים בבית הספר, ביניהם בכיתה ובמסדרונות. כך בדגימה שנערכה ב-11 ליולי, פורסם כי נמצאו 99 סיבים למ"ק באחת הכיתות, ו-380 סיבים לפילטר באנליזה. תוצאות דומות נמצאו באותו תאריך במספר פרוזדורים, ובאחד מהם נמצא מספר כפול של סיבים.
5 צפייה בגלריה
נתוני דגימה המצביעה על הימצאות אסבסט בכיתה
נתוני דגימה המצביעה על הימצאות אסבסט בכיתה
נתוני דגימה המצביעה על הימצאות אסבסט בכיתה
(צילום: מתוך פרסומי הפרויקט)
במעבדה הכימית האחראית על הדיגום צוין בממצאים כי הערך המנחה של המשרד להגנת הסביבה קובע כי חריגה היא הימצאות 1,000 סיבים למ"ק, ועל כן תוצאות הניטור תקינות.
האחראים לפרויקט הפינוי פרסמו התייחסות לדגימות החריגות, וציינו כי בוצעו תיקונים ובדיקות נוספות בפיקוח אוניברסיטת בן גוריון, שבסופן התקבלו תוצאות תקינות.
הימצאות הסיבים אינה מרגיעה את ההורים, והם מסרבים לקבל את הקביעה כי מדובר בתוצאות תקינות. לדבריהם, הובטח וסוכם על תנאי של אפס סיבים בטרם תתאפשר חזרתם של הילדים לבית הספר.
הורים: "נמצאו סיבים בכיתה שבה כלל לא בוצעו עבודות. בתא בדיקה אחר, כשהמרחק בין הסנסורים רק כמה עשרות מטרים, באחד נמצאו 197 סיבים למ"ק, ובשני אפס סיבים. זה מציב בסימן שאלה את יעילות המפוח שמשתמשים בו. יש הרבה שאלות מטרידות".
5 צפייה בגלריה
בדיקת אסבסט בכיתה בליאו באק
בדיקת אסבסט בכיתה בליאו באק
בדיקת אסבסט בכיתה בליאו באק
(צילום: מתוך פרסומי עיריית חיפה)
על רקע התקדמות הפרויקט וכוונת ההנהלה להחזיר את הילדים חזרה למבנים בתחילת שנת הלימודים, מפרסם מנכ"ל ליאו באק, אופק מאיר, הודעות להורים. מאיר: "אנו בישורת האחרונה של הפרויקט, כשבשלב זה הסתיימו בהצלחה כל פעולות הסרת האסבסט. כעת אנו בעיצומו של השלב בו מתבצעות מאות בדיקות ודיגומים על ידי גורמים שונים במרחבי החטיבה העליונה. רק תוצאות מעבדה עקביות ללא זיהוי סיבי אסבסט באוויר, על פי סף הרגישות של מכשירי המדידה, בכל הדגימות תהווינה אישור אכלוס מקובל ואור ירוק להערכות לפתיחת שנה"ל בבטחה במתחם". מאיר ציין עוד כי אחרי כל בדיקה בה נמצאו סיבים, נעשות פעולות ניקוי ואחריהן בדיקה, עד קבלת ערך אפס.
5 צפייה בגלריה
מבצע אסבסט בליאו באק
מבצע אסבסט בליאו באק
האם אזורים נקיים זוהמו? מבצע פינוי האסבסט בליאו באק
(צילום: דורון סולומון)
מנכ"ל ליאו באק בישר להורים כי יש כוונה לבצע טיהור וניקוי של כלל מתחמי החטיבה העליונה, לרבות גנים, כיתות לימוד וחדרי שירותים. בנוסף, יבוצע איטום מחדש בתקרות הגבס בכל המסדרונות החטיבה העליונה.
הודעה זו התקבלה בחשש על ידי הורים, שתוהים מדוע יש לטהר חדרים שנאמר כי הילדים יכולים ללמוד בהם בזמן העבודות. עוד תהו האם יש כוונה לאטום תקרות בטרם ניתן אישור איכלוס, תוך סיכון העובדים בחשיפה לאסבסט.
על רקע ריבוי המידע הורים רבים ממתינים לרגע האחרון בטרם יקבלו החלטה האם לאפשר את חזרת ילדיהם לבית הספר. הורים בכיתת מחוננים מסרו כי פנו למשרד החינוך בדרישה כי הכיתה תוצא מבית הספר ותועבר למבנה אחר.
הורים בוועד התיכון נפגשו עם המפקח על העבודות והעלו בפניו את שאלות, שלחלקן קיבלו תשובות.
5 צפייה בגלריה
מנכ"ל ליאו באק, הרב אופק מאיר
מנכ"ל ליאו באק, הרב אופק מאיר
מנסה להרגיע. מנכ"ל ליאו באק, הרב אופק מאיר
(צילום: פרטי)
קראו גם: >>
להצטרפות לקבוצת העדכונים של mynet חיפה >>> https://bit.ly/3yWpXrY
הורים: "המפקח נחמד, אבל יכול להיות שהפרויקט הזה יוצא משליטה. איך יכול להיות שנמצאו סיבים בכיתות אטומות? יכול להיות שהסיבים התפזרו לחלקים נוספים בבית הספר? המפקח מצידו אמר שימשיך לדגום עד שכל בית הספר יגיע לאפס סיבים. נראה שבית הספר לא ערוך לאפשרות הזו, שהבדיקות יימשכו גם שנה. נאמר לנו שנבדקת אפשרות להעביר ילדים ללמוד ביס פלנט בגרנד קניון, או לחלופין במכללה הערבית ברחוב החשמל. זה הזוי".
הורים בתיכון בית הספר קבעו לקיים אסיפה לא רשמית, שתתקיים ביום שבת הקרוב 23.7.22. האסיפה מיועדת להורים לתלמידים בתיכון ואלו העולים לתיכון, ותתקיים בין השעות 20.30-22.00.
פורסם לראשונה: 08:12, 21.07.22