לפני 60 שנה קמה ברחוב המגינים בחיפה חנות מכשירי חשמל – "חשמל אריה" שרבים מתושבי חיפה הכירו והוקירו. לנעליו הגדולות של האב אריה חמו, נכנס הבן ליאור, שהצליח להפוך את ההצלחה המסחרית המקומית להצלחה ארצית. ליאור חמו פתח את אתר המסחר לאסטפרייס שמגיע ל-200 אלף לקוחות בשנה, ובמקום החנות הקטנה בחיפה, פתח מחסני ענק בעיר התחתית. והשאר היסטוריה.
4 צפייה בגלריה
ליאור חמו לאסטפרייס
ליאור חמו לאסטפרייס
ליאור חמו לאסטפרייס
(צילום: לאסטפרייס, canva)
קראו עוד:

איך הכל התחיל?
"הכל התחיל בעיר התחתית של חיפה, בשנת 1962. אבא שלי, אריה חמו, פתח שם חנות קטנה של מוצרי חשמל בשם "חשמל אריה". זו הייתה חנות מיתולוגית של 30 מטר שכל תושבי חיפה הכירו. במשך 40 שנה החנות שירתה נאמנה את תושבי חיפה.
"אבל בתחילת שנות ה־2000, העיר התחתית נכנסה לתרדמת – עם האינתיפאדה הרחובות התרוקנו ועסקים נסגרו. זו הייתה התקופה הכי נוראית בעיר. החנות שלנו נשארה פתוחה, אבל בקושי היו לקוחות.
"בתוך המציאות הזו היה ברור לי שאי אפשר להמשיך באותו הקו. היה לנו מלאי, היה לנו מוניטין, אבל האזור מת. ההורים שלי לא רצו להתרחב פיזית כי הנדל"ן לא היה משתלם. אני זיהיתי את המגמה העולה של רכישה אונליין, והצעתי שנעבור למכור באינטרנט.
"וככה ב־2002, הקמנו את לאסטפרייס. אתר מקוון שמבוסס על הידע והשירות של החנות המשפחתית – אבל עם חזון שמביט קדימה. ראינו לקוחות מכל הארץ, לא רק מחיפה, נכנסים ומזמינים".

4 צפייה בגלריה
חנות "חשמל אריה" ברחוב המגינים בחיפה
חנות "חשמל אריה" ברחוב המגינים בחיפה
חנות "חשמל אריה" ברחוב המגינים בחיפה
(צילום: גיל נחושתן)

מה היקף הפעילות שלכם?
"היום, אחרי 22 שנות פעילות, לאסטפרייס היא אחת הפלטפורמות המובילות בישראל למוצרי חשמל וצריכה. אנחנו משרתים מעל 200 אלף לקוחות בשנה, מחזיקים מחסן לוגיסטי בטירת הכרמל, ומעסיקים כ־45 עובדים – כולם מהאזור: חיפה, הקריות, נשר, טירת הכרמל.
"לפני שלוש שנים נמכרה לאסטפרייס לקבוצת ניופאן וידיעות אחרונות, מה שנתן לנו גב מקצועי ומסחרי. ניופאן היא היבואנית הגדולה בישראל בתחום החשמל, והשילוב הזה מאפשר לנו להציע גם מותגים חזקים, גם שירות טוב וגם מחירים תחרותיים במיוחד".
מה הסוד להצלחה? איך חנות מקומית הפכה לאימפריה דיגיטלית?
"אני חושב שהסוד טמון בדי.אן.איי של החברה – מחויבות לשירות מצוין, מחירים מעולים, ואנושיות. אנחנו לא מוותרים על יחס אישי גם כשאנחנו מוכרים אונליין. תמיד היינו תחרותיים, אבל אף פעם לא על חשבון השירות.
"חוץ מזה, יש פה גם עניין אישי. חיפה היא חלק מהדי.אן.איי שלנו והיא אחד מהסודות להצלחה. לא משנה כמה גדלנו וכמה התרחבנו – הלב של לאסטפרייס נשאר ונשאר בחיפה. כל הצוות שלנו, מהשירות ועד הלוגיסטיקה, מגיע מהאזור. גם אחרי שנרכשנו על ידי קבוצה גדולה, היה לי ברור שאנחנו לא זזים לשום מקום. זה לא רק עניין לוגיסטי, זו הזהות שלנו. אנחנו חיים את העיר הזאת – גאים בה, תומכים בה, וכמובן, כולנו גם אוהדים שרופים של מכבי חיפה".

4 צפייה בגלריה
ליאור חמו לאסטפרייס
ליאור חמו לאסטפרייס
מחסני לאסטפרייס בעיר התחתית חיפה
(צילום: לאסטפרייס)

ספר קצת על עצמך – מה לך ולמכירות?
"אני בן 45, במקור מחיפה אבל מתגורר כיום בתל אביב. אני תמיד אהבתי למכור. הגעתי מבית כזה. יש במכירות משהו מושך, זו עבודה עם אנשים שנותנים בך אמון, ואני מוצא בזה הרבה מאד סיפוק".
לחיפה יש יתרונות לעסקים מהסוג הזה?
"בהחלט. דווקא בגלל שהיא לא תל אביב, עלויות התפעול פה נמוכות יותר, וזה יתרון תחרותי. אנחנו פועלים מתוך מחסנים ומשרדים שמאפשרים לנו להציע מחירים טובים יותר ולתת שירות מהיר בכל הארץ".
האם יש המלצות לרכישות לקראת פסח ובכלל לחגים?
"פסח הוא אחד המועדים הכי חזקים בשנה מבחינת מבצעים, ולמעשה זו תקופה שבה אפשר למצוא מחירים טובים אפילו יותר מבבלאק פריידי.
"השנה אפשר לראות שינוי מגמה בתחום מוצרי החשמל. פחות הנחות על מוצרים, ויותר תווים ומתנות מצטברות בכל רכישה. צריך לדעת לרכוש נכון ולזהות את ההזדמנויות. יש מוצרים שמקבלים עליהם תווי קנייה בסכומים כמעט זהים למחיר ששילמת. למשל, על מדיח של דה לונגי שנמכר עכשיו ב־1,090 שקל, אתה מקבל 1,000 שקל בתווים. מי שקונה סל ב־1,990 שקל ומעלה – מקבל גם מתנה בשווי 500 שקל.
"ראינו לקוחות שקונים שני מדיחים – להם ולמשפחה, ובפועל מקבלים תווים ומתנות בשווי כולל של 2,500 שקל, על תשלום של 2,200 שקל. כלומר, כאילו שילמת פחות ממה שקיבלת. זה חסר תקדים – ולגמרי הזדמנות. ברור שלא כל יום יש דברים כאלה, וזה חלק מהכיף של פסח – כשכולם קונים, התחרות עולה, ואפשר למצוא את הדילים הכי משתלמים".

4 צפייה בגלריה
ליאור חמו לאסטפרייס
ליאור חמו לאסטפרייס
ליאור חמו במחסני לאסטפרייס בחיפה
(צילום: לאסטפרייס)

מהי הדרך הנכונה לרכוש אונליין?
"לדעת ממי קונים. יש היום הרבה אתרים, אבל כדאי להעדיף אתרים של קבוצות מוכרות וגדולות עם אחריות ושירות לקוחות. זה לא אומר שלא כדאי לקנות גם מחנויות קטנות, אבל חשוב לבדוק מי עומד מאחורי האתר. צריך לוודא שיש אפשרות להחזרה תוך 14 יום, אחריות מסודרת, שירות לקוחות נגיש. בסופו של דבר – אונליין זו דרך נוחה, חכמה ובטוחה אם עושים את זה נכון".
ואיפה אתה בעצמך קונה?
"היום אני קונה הרבה יותר באינטרנט מאשר בחנויות פיזיות. מוצרי חשמל – כמובן בלאסטפרייס. ספורט – לפעמים בדקטלון. כל השאר – בעיקר באמזון ובאלי אקספרס".