עטרה חיימוביץ מוכרת בישראל כאימא של המונשמים, וכמי שמנהלת ומטפלת בילדים מונשמים כבר למעלה מ-50 שנה. לתדהמתה היא גילתה כי ההיערכות משרד הבריאות ל'תרחיש עלטה' וחלוקת גנרטורים למונשמים, לא כולל אותה ואת ילדיה.
4 צפייה בגלריה
עטרה חיימוביץ
עטרה חיימוביץ
עטרה חיימוביץ
(צילום: יחצ לימור כרסנטי)
חיימוביץ מנהלת עשרות שנים את עמותת 'בית חם', עמותה למען ילדים חולי SMA ומונשמים. במשך שנים חיימוביץ הייתה הכתובת למשפחות מכל אזור הצפון שביקשו לדאוג לילדיהם המונשמים. 'בית חם' פעלה בחיפה ואף הקימה את מרכז 'מהלב לאמיר' שהיווה בית עבור ילדים מונשמים ונוער בסיכון.
חיימוביץ הפכה למשפחת אומנה לילדים מונשמים כבר בשנות ה-70. היא הפכה למשפחת אומנה לאמיר, תינוק SMA - מחלה ניוונית, והילד הפך לחלק ממשפחתה של חיימוביץ. בעלה של חיימוביץ הוגדר הלום קרב בעקבות מלחמת יום כיפור, והוא נפטר בשנת 2017. אלמנת צה"ל שגם חוותה אירוע מוחי, הקדישה את חייה לילדים מונשמים, ומימנה מכיסה ובאמצעות תרומות את העמותה והמרכז.

4 צפייה בגלריה
עטרה חיימוביץ
עטרה חיימוביץ
עטרה חיימוביץ
(צילום: עמית שעל, יחצ)

קראו עוד:

אחרי עשרות שנות פעילות, בחודשים האחרונים נקלעה העמותה לקשיים במימון פעילות המרכז שהוקם בחיפה. במשרד הרווחה, שידע היטב להפנות לחיימוביץ ילדים מונשמים שהוריהם לא יכלו לטפל בהם, לא מיהרו לסייע למימון למרכז שהקימה חיימוביץ - "מהלב לאמיר", מרכז טיפולי חווייתי לילדים חולי SMA ומונשמים, שסיפק גם נופשונים לילדים החולים ולבני משפחותיהם.
את הציוד למרכז המונשמים שהקימה חיימוביץ היא שילמה מכיסה, ובתוך כך היא רכשה גם גנרטור שיספק חשמל ואפשרות להפעיל את מכונות ההנשמה במקרה של הפסקת חשמל.
"את הגנרטור רכשתי לפני 10 שנים", אומר חיימוביץ ל'מיינט חיפה', "הוצאתי כספים כדי להחזיק את העמותה והמרכז למען הילדים שנמצאים אצלי באומנה עשרות שנים. במקום לבוא ולחבק את הפעילות ולסייע לי, אני מגלה התנהלות שערורייתית. במשרד הבריאות חילקו גנרטורים לכל משפחה ובית בו יש מונשמים, ולי לא מוכנים לספק. למה? אמרו לי שמופיע אצלם שכבר יש לי גנרטור. לא האמנתי למה שאני שומעת".

4 צפייה בגלריה
מהלב לאמיר
מהלב לאמיר
לא זוכה לסיוע. מהלב לאמיר
(צילום: יחצ לימור כרסנטי)

חיימוביץ מציינת כי הגנרטור שרכשה לפני עשור לא היה בשימוש וככל הנראה אינו תקין. "אי אפשר לסמוך על גנרטור שלא היה בשימוש זמן רב כל כך", היא אומרת, "זה גנרטור שרכשתי בכספי, אם מחלקים גנרטורים של המדינה, ספקו גם לי ולילדיי. מאיפה החוצפה והאומץ שלהם להשאיר ילדים מונשמים ללא גנרטור. במקום לסייע לי להפעיל את המרכז, לספק לו גנרטור, ולדאוג לציוד, הם פשוט עושים עוול".

4 צפייה בגלריה
נציגי משרד הרווחה מבקרים בבניין מהלב לאמיר
נציגי משרד הרווחה מבקרים בבניין מהלב לאמיר
לא מסייעים. נציגי משרד הרווחה מבקרים בבניין מהלב לאמיר
(צילום: יחצ לימור כרסנטי)

את זעקתה וטענותיה של חיימוביץ הפנינו למשרד הבריאות במחוז חיפה. גורם במשרד הבריאות ציין כי בחיפה חולקו 140 גנרטורים למונשמים.
"התהליך בו אנו נמצאים הוא היערכות לתרחיש עלטה בו יהיו הפסקות חשמל ממושכות", מסביר גורם במשרד הבריאות, "בהתאם לתרחיש זה, אנו נערכים לפינוי מונשמים בתוך 8 שעות של הפסקת חשמל למרכזים בהם יש גנרטורים. במקביל אנו מחלקים גנרטורים קטנים יותר למשפחות בהם יש מונשמים.
"חלוקת הגנרטורים למשפחות מתבצעת בהתאם לנתונים המסופקים למשרד הבריאות על ידי קופות החולים. יש שיקולים שונים בחלוקת הגנרטורים, ונזכיר כי יש צורך במקום עבורם, יש צורך באחסון דלקים ולכן יש גם נושא של בטיחוץ. משרד הבריאות הוא הגוף המבצע וברשימה שקיבלנו יש 140 משפחות בחיפה שמקבלות גנרטורים. אם לחיימוביץ לא סופק גנרטור, כנראה שקופת החולים לא מצאה לנכון לעשות כן, וכי המונשמים שאצלה צפויים להתפנות למרכזים שלנו שם יקבלו את הטיפול המיטבי".
חיימוביץ אינה מקבלת את ההסברים. "משרד הבריאות קיבל הרבה מאד כספים כדי להיערך לתרחיש העלטה אבל בפועל אנשים כמוני שמטפלים במונשמים לא זוכים לעזרה. זו שערוריה", אומרת חיימוביץ.