בוועדה לתשתיות לאומיות דנו לאחרונה בתוכנית להעברת שדה התעופה הרצליה למזרח חדרה. דיון זה התקיים לאחר שבשבוע שעבר אמרה שרת הפנים, איילת שקד, כי תתמוך בהעברת השדה מהרצליה דווקא לחיפה. בדיון השתתפו נציגי יוזמת התוכנית רשות שדות התעופה, רשות התעופה האזרחית (רת"א), ראש העיר חדרה, נציגי רשויות ועוד.
2 צפייה בגלריה
שדה תעופה הרצליה
שדה תעופה הרצליה
שדה תעופה הרצליה
(צילום: מאיר פרטוש)
מהדיון עולה כי נכון להיום פועלות בהרצליה 12 חברות תעופה, ולהן כ-100 מטוסים פעילים. בנוסף, בהרצליה 4 מכוני בדק שמתחזקים את המטוסים הקלים. בהרצליה יש כ-100 אלף תנועות מטוסים בשנה, ומדי יום מאות נחיתות והמראות מטוסים.
בחיפה, לעומת זאת, פועלות רק 3 חברות תעופה, ו-29 אלף תנועות מטוסים בשנה. העברת המטוסים הקלים לחיפה תייצר סך כולל של פי ארבעה תנועת מטוסים.
מוטי שמואלי, ראש אגף תשתיות ברשות התעופה אזרחית, ציין כי הוא מבין את דאגת התושבים מהעניין הסביבתי, אבל מבקש להשאיר את הנושאים הבטיחותיים למומחים. שמואלי הדגיש כי ברת"א תומכים בחלופת חדרה, המתואמת עם מערכת הביטחון, וכי השדה בחיפה לא יכול לשמש רק את התעופה הקלה מכיוון שמדובר במרחב מורכב.
נציג רשות שדות התעופה, שרון בן עזרא, תמך גם הוא בחלופת חדרה, עליה שקדו במשך שנתיים. עוד ציין כי נבחנו 14 חלופות, ביניהן חלופת חיפה שנפסלה.
2 צפייה בגלריה
שדה תעופה חיפה
שדה תעופה חיפה
שדה תעופה חיפה
(צילום: אלעד גרשגורן)
קראו גם >>>
ראש עיריית חדרה, צביקה גנדלמן, אמר בדיון: "חדרה היא לא המקום שהשדה צריך להיות בו. בואו רגע נעצור ונסתכל לפני שמשקיעים זמן ומשאבים בטרם המדינה קיבלה החלטה. כל התשתיות הלאומיות נמצאים אצלנו, אורות רבין, קצא"א. אני משוכנע שלא צריך להעמיס עוד תשתיות ולהעביר מהרצליה אלינו לחדרה. האירוע הזה יפגע ביכולת שלנו לייצר דיור. אפשר למצוא משהו אחר".
גנדלמן התייחס לקליש ואמר בדיון: "יש קולגה שלנו שחתמה ואומרת שהיא רוצה את השדה".
נציגי רשויות מקומיות בחדרה הביעו התנגדות לשדה באזורם. נציג עמק חפר הדגיש כי שדה תעופה הרצליה יפונה בגלל שיקולים נדל"ניים, ויש לאזן שיקולים אלו בוועדות התכנון. לדבריו, "רוצים להכניס לסדר היום שלנו טיסות מבוקר עד ערב. למה לא יכולים לעשות את הטיסות ממסלול הטכני בחיפה?".
בסופו של הדיון הוחלט כי הנושא יעבור לדיון פנימי של חברי ועדת התשתיות.
בעיריית חדרה רואים באי ההחלטה הישג והוכחה כי חלופת חדרה תיבחן מחדש, וחלופת חיפה תישקל לאור הצהרתה של שרת הפנים איילת שקד.