בוועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה נערך בשבוע שעבר דיון דרמטי בנושא תוואי הרכבת בחיפה.
במרכז הדיון עמדה תוכנית הכפלת וחישמול מסילת הרכבת (תוכנית תת"ל 65א' וב'), תוכנית לאומית שמטרתה להגדיל ולהתאים את מסילות הרכבת כך שיאפשרו הפעלת רכבות מהירות מצפון ועד הדרום.
בניגוד לערים אחרות, בחיפה עוברות מסילות הרכבת לאורך קו החוף ולמעשה מנתקות את העיר מהים. בדיון טעון שנמשך שעות רבות, דנו היכן יש להעביר את תוואי הרכבות בחיפה, היכן ניתן לשקע את המסילות, ובאיזה חלופה מתוך עשרות שהוגשו יש לבחור.
עו"ד דביר לנגר, נציג רשויות בצפון ומספר תושבים חיפה, טען בדיון כי יש לבחור בחלופה השדרה, לפיה יש להעביר רכבת מתחת להר הכרמל, בתוואי הדומה למנהרות הכרמל. לנגר מציע למעשה כי הרכבות המהירות ידלגו על מרכז העיר חיפה, ובמקום תחנה מרכזית בחוף הכרמל, להקים תחנה מתחת לצומת מת"ם.
מנגד, דיבר בדיון מהנדס העיר חיפה אריאל וטרמן, שהסביר את הצורך לאזן בין הרצון להסיר את המסילה מחוף הים, לבין הרצון להוביל לשיקוע הרכבת באופן המהיר ביותר כך שתתקצר התקופה בה יוצבו עמודי חשמל לאורך מסילות הרכבת בעיר.
וטרמן: "מתפלאים על עיריית חיפה שהיא לא נלחמת להוריד את החיץ של מסילת הרכבת. אנו מקדמים מינהור מהיר אבל לוח הזמנים בורח לנו. העיר תסבול 10 שנים מהגידור ההיקפי של החישמול. זו הזוועה שמחכה לנו".
מהנדס העיר חיפה תקף את נציג הרשויות בצפון וטען כי כל חלופה שמתעלמת ממרכז העיר חיפה, תפגע בחיפה אבל גם בפריפריה והחיבור שלה לעיר הראשית – חיפה.
וטרמן: "כל מה שמעניין את הרשויות בצפון זה רק לעקוף את חיפה ולהגיע 13 דקות יותר מוקדם לתל אביב. בגלל דרישה לבחינת עוד חלופה ועוד חלופה, תוכנית הרכבות המהירות מתעכבת ובינתיים אנו תקועים ונהרגים בתאונות דרכים ובפקקים בכביש 6. צריך לאשר כמה שיותר מהר את התוכנית כדי שגם בכרמיאל ובית שאן ובחיפה ייהנו מרכבות מהירות.
קראו גם:
וטרמן: "רוצים לזרוק את מרכז חיפה לפח ולדלג על תחנות? יש לנו תוכניות לחבר את תחנת קריית הממשלה עם דרגנועים. רוצים לדלג על תחנה בחזית הים? חזית הים הולכת להיות התוכנית שתשנה את חיפה והצפון. בגלל התוכנית הזו המיליארדר ההודי קנה את נמל חיפה ב-2 מיליארד שקלים יותר. ועל זה רוצים לדלג? כל עיכוב בתוכנית ובחינת חלופות נוספות תוביל לפגיעה אנושה ולסופה של חיפה. עד שיסיימו את כל הבחינות שולחים אותנו לכיסא החשמלי".
בעמדת מהנדס העיר תמכו גם נציגי הטכניון ורמב"ם, שקראו לוועדה שלא לדלג על הקמת תחנות בעיר התחתית ובתחנת בת גלים. נציגי הירוקים בדיון התריעו כי לא כל החלופות נבחנו, אסור לדלג על תחנות מרכזיות בחיפה, וכי יש לשקע את כל תוואי הרכבת בעיר. ועדיין, לא ברור אם שיקוע שכזה אפשרי, האם נבדק, ואין הבטחה שיתבצע.