במטה ההגנה ברחוב פבזנר 33 בשכונת הדר התקיים בשבוע שעבר כנס להנצחת מורשת ההגנה בחיפה, בו השתתפו חברי הארגון וידידיו. דווקא באירוע שעוסק בהנצחת ההגנה, התבשרו החברים כי העירייה דורשת כי מעתה ישולמו תשלומי ארנונה בגין השימוש במטה ההגנה.
5 צפייה בגלריה
חברי ארגון ההגנה בחיפה
חברי ארגון ההגנה בחיפה
חברי ארגון ההגנה בחיפה
(צילום: יגאל גרייבר)

5 צפייה בגלריה
חברי ארגון ההגנה בחיפה
חברי ארגון ההגנה בחיפה
חברת ארגון ההגנה בכנס בחיפה
(צילום: יגאל גרייבר)

בין המשתתפים בכנס: אפרים לפיד – יו"ר ארגון ההגנה הארצי, יוסי סורביץ – מזכיר הארגון הארצי, תא"ל (במיל) אהרון אופיר, אל"מ (במיל) שלומי מעיין, חבר המועצה והמועמד לראשות העיר צבי ברבי, יוסי משען, העיתונאי אורי שרון ודוד קוסובר.
בין חברי ההגנה שהשתתפו: יהודית יחזקאלי (יקירת העיר חיפה), רון איילה, נחום שיין, ניצן רזיאל, ישעיהו פטוקה, וצבי פטאל – יו"ר ארגון ההגנה בחיפה.

5 צפייה בגלריה
חברי ארגון ההגנה בחיפה
חברי ארגון ההגנה בחיפה
חברי ארגון ההגנה בכנס בחיפה
(צילום: יגאל גרייבר)

צבי פטאל מסביר: "הכנס נערך במטה שבשמו הרשמי נקרא 'יד להגנה'. המקום צמוד לתיאטרון חיפה. תמיד קיימנו פה טכסים ופעילויות הנצחה, וכעת רוצים בעירייה שנשלם ארנונה. המקום הוקצה לנו ל-5 שנים, ואחריהן יכולים גם שלא לחדש לנו את ההסכם. אין לנו כסף למשפטים וניירת, ואחרי שלאורך שנים היינו חלק בלתי נפרד מיחידות העירייה, ואפילו סייעו לנו בשיפוץ, עכשיו רוצים שנשלם. אין לנו מאיפה".
במטה ההגנה מתקיימות מדי שנה פעילויות לתלמידים, הרצאות וכינוסים של מה שנותר מדור תש"ח וההגנה. פטאל: "חברי ההגנה בחיפה היו בשיאם 3,600 חברים. נותרו כ-51 חברים אורגינליים. כולם בגיל 90 פלוס. פעם כל שתי הקומות היו שלנו, והיה לנו אולם ל-400 איש. נותרנו עם אולם ל-50 איש וזה בסדר".

5 צפייה בגלריה
חברי ארגון ההגנה בחיפה
חברי ארגון ההגנה בחיפה
יגאל גרייבר וחברת ארגון ההגנה בחיפה
(צילום: יגאל גרייבר)

חברי ההגנה מזכירים כי הם פועלים במקום בזכות ולא בחסד. "המטה המקורי של ההגנה היה בפבזנר 29, והוקם בשנת 1936 בתחנת כיבוי ששימשה כסיפור כיסוי לפעילות ההגנה", מספרים החברים, "הבריטים איפשרו ל'כבאים' להחזיק נשקים, כי טענו שאנו פועלים גם בכפרים ערביים ולכן צריכים אקדחים ורובים. ב-1958 רצו לבנות את בית העם, ב-1960 תחנת הכיבוי נמחקה ונבנה הבניין בפבזנר 33. חברי ההגנה שילמו 30 אלף לירות, חברי ועד הדר הכרמל שילמו סכום דומה, והוקם המטה הנוכחי להגנה. בהמשך ועד הדר הכרמל העביר את כל ענייניו לעירייה חיפה ובתנאי שזו תשלים את הבנייה שהחלה, וכך מצאנו עצמנו שותפים לעירייה".
לאורך שנים עמד המטה שומם, עד שבשנת 1960 אספו החברים תרומות, שיפצו והחליפו את מערכת החשמל, והשמישו את המקום. "כעת התיאטרון לוטש עיניים לשטח מטה ההגנה, והעירייה דורשת תשלום ארנונה. אנחנו לא נעמוד בזה", אומרים חברי ההגנה.
יגאל גרייבר, חוקר העמותה לתולדות חיפה: "מדובר פה באנשים ודור שכולנו חייבים להם את עצמאות חיפה וישראל. לא רק שלא צריך להטיל עליהם מס ודרישה לארנונה, אלא לסייע להם ולתקצב אותם. יגאל אלון כבר אמר כי 'עם שאינו יודע את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל'".

5 צפייה בגלריה
צבי פטאל, מאיה אבני וצביקה ברבי
צבי פטאל, מאיה אבני וצביקה ברבי
בכנס: צבי פטאל, מאיה אבני וצביקה ברבי
(צילום: יגאל גרייבר)

חברי ההגנה מציינים עוד כי הם שבעי קרבות ולא היו רוצים להכעיס אף אחד בעירייה. בינתיים, התקבל מכתב מעורכת דין, ובתגובה ביקשו ב"הגנה" לשלוח מודד למקום.
חבר מועצת העיר והמועמד לראשות העיר צביקה ברבי הבטיח לסייע בנושא: "כל אחד מהמשתתפים הינו דמות מפתח בארגון ההגנה. אנו מחוייבים לשמור על המסורת, לפתוח חדר מבקרים. יש לכבד את מי שבנו ונלחמו להקמת המדינה".

קראו גם:

בעיריית חיפה מסרו כי נעשים מאמצים לבחון כיצד ניתן ליישב את הנושא הכספי, וכי חברי ההגנה הם שפנו לעירייה כדי להסדיר נושא זה. בעירייה מעריכים כי ניתן יהיה למצוא פתרון לעניין, אך תגובה רשמית לא נמסרה.
נציגי ההגנה ציינו כי בימים הקרובים צפויה פגישה בנושא והם תקווה כי הנושא יוסדר.
פורסם לראשונה: 09:23, 12.02.23