סגן ראש העיר, לזר קפלון, פוטר השבוע מתפקידו יחד עם שני סגנים נוספים, דויד עציוני ושהירה שלבי. באופן מפתיע, בהצבעה בעניין ההדחה שבה תמכו 18 חברים, והתנגד אחד, נמנעו שניים בהם קפלון עצמו וחבר סיעתו.
3 צפייה בגלריה
לזר קפלון
לזר קפלון
לזר קפלון
(צילום: שרון צור)
קפלון, יו"ר סיעת "חיפה ביתנו", מונה לתפקיד סגן ראש העיר למשך קדנציה מלאה, בהתאם להסכם שנחתם עימו לפני הבחירות. בנוסף, קיבל את תיקי קליטת העלייה, הספורט והדיור הציבורי, ושימש כיו"ר העמותה לקליטת עלייה. בראיון ל"ידיעות חיפה" השבוע קפלון לא חוסך ביקורת מקליש, לא אופטימי באשר למצב העיר, ומתאר את תחושותיו לאור פיטוריו.
מדוע נמנעת בהצבעה על ההדחה שלך?
"בתיאום עם מספר 2 שלי שלא היה יכול להצביע בעד הדחתי אני נמנעתי ולא הצבעתי בעד. עשינו את זה בגלל שאם הרוב לא רוצה כיוון מסויים, ובמקרה הזה הרוב הצביע שהוא לא רוצה את הסגנים, אני הולך עם הרוב. אני חושב שאם יש רוב כזה אני מקבל את ההחלטה שלהם ואני מכבד אותם".
מה התחושות אחרי שפוטרת?
"ברמה האישית אין לי שום דאגה כי יש לי עבודה באדריכלות. אני מהנדס בניין ואני מסודר. קיבלתי תמיכה מלאה מאשתי, מהמשפחה ומהחברים. אבל ברמה הציבורית עצוב לי ואני מאוכזב. המצב הזה שאנחנו נמצאים כעת גם כעיר, מדאיג אותי. המצב הזה שהגענו אליו מעלה הרבה מאוד סימני שאלה".
קליש עזבה את ישיבת המועצה ולא הצביעה בעד השארתך בתפקיד. מה דעתך?
"אני חושב שכל מנהיג צריך לדעת להתמודד עם כל מצב ובכל מצב. עם נושאים כאלה ואחרים וקשים ככל שיהיו. אני לא בא לשפוט אותה באופן אישי. קשה לה, אני מבין אותה, אבל כמנהיגה אני לא חושב שהיא הייתה צריכה לצאת מהדיון. גם שאר הסגנים היו צריכים לבוא, חד משמעית. כחברי מועצה ואנשי ציבור אנחנו חייבים להשתתף בכל הישיבות. אני לא חשבתי לרגע לא לבוא. אבל אני לא שופט אנשים אחרים. בישיבות קריטיות חייבים להגיע, בלי קשר לאיך להצביע".
3 צפייה בגלריה
ראש העיר עינת קליש רותם
ראש העיר עינת קליש רותם
ראש העיר עינת קליש רותם
(צילום: ראובן כהן)
להיעדר מישיבות זה לא אקט חריג מבחינתה.
"זה לא תקין, וזה לא טוב שראש עיר לא משתתפת בישיבות. חד משמעית, ראש העיר חייבת להיות בכל הישיבות".
יש לך כוונה להצטרף למועצת השינוי?
"שוחחתי על זה עם מספר 2 שלי, גרי קורן, והחלטנו לשקול כל דבר לגופו כסיעה. כשמועצת השינוי תפנה ותסביר לנו מהם התהליכים הצפויים, התוכניות שלהם, ואם המטרות של מועצת השינוי הם לטובת התושבים, נצטרף אליהם כמובן".

ראש בראש

עלו טענות שקליש לא באמת נתנה לסגנים סמכויות ולא אפשרה להם לפעול באופן עצמאי
"לי נתנו לעבוד, וקיבלתי את הסמכויות בהתאם להסכם הקואליציוני. לגבי מה שכתב עציוני, אני מסכים איתו. אני מבין אותו במאה אחוז. ראש העיר חתמה איתו על הסכמים קואליציוניים, והיא הייתה צריכה לכבד אותם. אני מבין אותו ומסכים איתו לגמרי. זה לא בסדר, כי כל הסכם צריך לכבד. מילה צריכה להיות מילה".
יש לאפשר לה להמשיך כראש עיר או צריך לפעול להדחתה?
"כמובן שהייתי רוצה לראות שיח בין הקואליציה החדשה שנוצרה לבין ראש העיר. אפשר יהיה להתחיל דף חדש, אבל אני לא יודע מה אפשרי ומה לא אפשרי. אני גם לא יודע אם אפשר להדיח ראש עיר. לדעתי יש שלוש אופציות: או שהקואליציה החדשה תשתף איתה פעולה, או ללכת ראש בראש, או התפטרות של ראש העיר. לדעתי מה שיקרה זה האופציה השנייה, ראש בראש, וזה יהיה הדבר הכי גרוע. אני לא מאמין שהיא תתפטר".
3 צפייה בגלריה
ישיבת מועצת העיר
ישיבת מועצת העיר
ישיבת מועצת העיר
(צילום: דורון סולומון)
קראו גם >>>
איך אתה רואה את מצב העיר?
לא פחות ולא יותר ממה שהיה כשנכנסנו. העיר כרגע לא בקריסה. אל תשכחי שהייתה גם קורונה אבל באופן כללי זה די אותו דבר. מבחינת חינוך אני חושב שאנחנו במצב ירוד מאוד. לא הייתי רוצה שהילד שלי יהיה בחינוך כזה. החינוך בעיר הוא על הפנים, גם ממה שאני שומע, המצב גרוע ויש הרבה ביקורת על תחום החינוך. צריך לעשות תוכנית שלמה לשיפור החינוך בעיר".
מה הבעיה הכי דחופה בעיר שיש לטפל בה?
"בואי נאמר שחזירים זה לא הבעיה הקשה בעיר. אני בטוח שיש 50 אחוז שאוהבים את החזירים ו־ 50 אחוז ששונאים אותם. מה הייתם עושים אם הייתם גרים במקומות בעולם שיש שם דובים או שועלים. בחיפה החזירים זה לא הבעיה הגדולה. יש בעיות אחרות כמו עסקים שקשה להם, יש בעיה של תיירות, יש הגירה שלילית. אלה הבעיות הדחופות יותר".
"לדעתי מה שיקרה זה עכשיו זה שקליש והאופוזיציה ילכו ראש בראש, וזה יהיה הדבר הכי גרוע. אני לא מאמין שהיא תתפטר"
מה דעתך על חברי מועצת השינוי? האם המהלך שביצעו נכון לעיר?
"זה מהלך דמוקרטי לגמרי וחוקי לגמרי, וגם מקובל לגמרי. האם זה נכון לעיר, אני לא יודע. ברור שהמהלך הזה מעמיד את העיר במצב של כאוס".
תיתן יד למהלך שיקדם את הדחתה של קליש?
"כל עוד אני לא קיבלתי הסבר מהקואליציה החדשה מהם התהליכים הבאים, אין לי תשובה לזה. אני תמיד מעדיף להיות בקיא יותר בפרטים לפני שאני עונה על זה".
איך אתה מסכם את כהונת קליש עד היום?
"לא רוצה לענות".
בעירייה בחרו לא להגיב.