עידן חדש בענף הנמלים בישראל: נמל המפרץ בחיפה ייפתח לפעילות ב-1 בספטמבר 2021. השקת הנמל תתקיים במסגרת אירוע השקה חגיגי שתקיים חברת נמלי ישראל (חנ"י) ביחד עם חברת SIPG המפעילה הבינלאומית, בו ייקחו חלק ראשי המדינה והמשק.
יותר מ-99 אחוז מהסחר הישראלי משונע דרך נמלי הים, ופתיחת נמל המפרץ, הראשון מבין שני הנמלים החדשים שהוקמו בארץ, תאפשר את קידום התחרות בין הנמלים, ומציבה אותם בשורה הראשונה והמתקדמת באגן המזרחי של הים התיכון.
קראו עוד >>
נמל המפרץ החדש הוא ממיזמי התשתיות הגדולים בישראל. הושקעו בו יותר מ-5 מיליארד שקל בתשתית, בכבישים לנמל ובציוד הפעלה המתקדם, והוא יאפשר לראשונה לאוניות ענק באורך 400 מטר וברוחב 62 מטר, הנושאות 18 אלף מכולות ויותר, לעגון בישראל, ויביא לשיפור ולקיצור משך הפריקה והטעינה. על מנת להתמודד עם ספינות הענק שצפויות לפקוד את הנמל החדש, נבנו רציפים באורך 800 מטר ובעומק של כ-17.3 מטר מתחת לפני הים.
בחנ"י ציינו כי מעבר לתרומתו למשק כולו ולקידום התחרות בין הנמלים, פתיחת נמל המפרץ תהווה גם מנוע צמיחה חשוב למטרופולין חיפה, המוערכת בכ-1.5 מיליארד שקל, והנמל והפעילות סביבו צפויים לספק עבודה לאלפי אנשים.
עוזי יצחקי, יו"ר חברת נמלי ישראל: "זהו אחד מפרויקטי התשתית הגדולים והמורכבים בישראל, אותו ליוויתי עוד בשלב התוכניות והמכרזים כמנכ"ל משרד התחבורה. הפעלתו תוביל לתחרות, לשיפור וייעול השירות בענף, ותציב אותנו בשורה הראשונה עם מדינות נמל מתקדמות".
יצחק בלומנטל, מנכ"ל חנ"י: "זהו הנמל החדיש בעולם. מדובר בהשפעה דרמטית על כולם, החל מהתעשיינים ועד לצרכן הישראלי בהפחתת יוקר המחיה, שכן כמעט כל המוצרים, כולל חומרי הגלם בתעשייה הישראלית, מגיעים דרך נמלי הים. פתיחת הנמל מאיצה את תהליך הרפורמה בנמלים והעמקת התחרות גם לתחום אוניות המכולה.
"פריקת האוניות ואחסנת המכולות תתבצע מחדר בקרה ללא מנופאים המוצבים על המנוף אלא באמצעות המנופים המתקדמים בעולם ומערכות מידע חדשניות אשר יאפשרו יעילות בהפעלת כוח האדם ועבודה מסביב לשעון. פתיחת הנמל תיתן מענה לצרכי המשק, תבטיח את המוכנות של ישראל לקליטת אוניות הענק ותאפשר להיערך לשינויים שקורים בתעשיית הסחר הימי".